Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 8146 ggr
[MElovisa]
2012-12-18 10:32

Kinesens temperament, problemhund

Hej hej!

Här skulle jag gärna vilja att ni som har erfarenhet av nakenhunder skriver om deras temperament. Min nakenkille har jag haft i 3,5 år nu och redan som valp smög problemen på.

Jag var, och är fortfarande, noga med att vara konsekvent och med stark kärlek sätta klara regler. Men aggressiviteten kom redan som liten och vid ett års ålder var det som värst. Inte ens stans bästa hundtränare kunde säga vad problemet med honom var.

Nu, när han snart fyller 4 år, har jag lyckats tämja hans osäkerhet som jag tror problemen bottnar i och han känner sig numera trygg med oss närmaste.
Men när andra människor kommer hem till oss kommer morrandet tillbaka och han stressar runt i lägenheten.

Jag och min sambo är tydliga i vårt ledarskap men eftersom han är osäker måste du ju betyda att han inte ser oss som trygga ledare?

Är det någon som känner igen sig och kanske har tips tar jag tacksamt emot.
Annars vill jag gärna höra om hur era hundars temperament är.

Ha en god jul :)
Hälsningar Lovisa med Millemill

Annons:
Banankaka320
2012-12-18 12:15
#1

Jag upplever att många nakenhundar har de problemet och de som löste de för mig var agility, jag och Nala byggde upp en Ny relation uppbyggd på lek och skoj. Hon fick mycket bättre självförtroende och hon litade mer på mig och har blivit som en annan hund! Visst, hon morrar fortfarande om okända pratar med henne.. men förr vrålade hon för full hals så jag är stolt! Idag säger jag till henne med låg röst när hon inte beter sig bra och då vet hon vad som gäller :) Så börja med en aktivitet! Agility är verkligen att rekommendera! Höj hundens självförtroende


Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
2012-12-20 12:06
#3

TS har en bra film som kanske kan hjälpa dig lite http://www.youtube.com/watch?v=0ARHGo6hunw  Sen har jag med uppleft att de kan vara lite svåra med sin osäkerhet och tar till agrisiviteten pga detta  tycker jag man ska som ägare ska försöka bygga upp deras självförtroende detta är grunderna tycker jag

* Bra kontakt med sin hund är A och O i allt, hunden ska anse man är trygg o säker rolig och vara ett team med sin ägare.

* Balansträning bygger upp självförtroende, balanskudde finns på ikea bla att köpa billig, jag har yogaboll en stor rund som mina tränas på och gör en del annat oxå

Vad gör ni med hunden annars, hur akterveras han? Ni har inte lagt ner honom för vissa att ni är ledare?

[Zipzee]
2012-12-29 20:01
#4

Av det du skriver tycker jag det låter som att hunden är stressad, vilket tyvärr är ganska vanligt hos kineser nu. Får man fråga vilken kennel din hund kommer ifrån? Har du kollat bakåt i hans linjer om någon av föräldradjuren gjort MH/BPH? Vad vet du om föräldradjuren?

Jag har en hund som är precis likadan. Då jag inte haft honom som valp utan köpte honom vid 7 månaders ålder vet jag inte om hans stress är medfödd eller om något hänt som gjort att han blivit stressad.

Min hund går väldigt lätt upp i stress men har blivit bättre på att varva ner. Det tar otroligt lång tid för en hund att lära sig att hantera stress.

När jag läser inlägget som #3 skriver känner jag att jag inte kan hålla med. Kan din hund vara överaktiverad så att den istället skulle behöva ta det lugnt istället för att aktiveras hela tiden?

Jag skulle heller ALDRIG "lägga ner" en stressad hund. Du som hundens ledare ska vara dess trygga punkt och den som kan lugna ner och ge komfort. Att bestraffas för att man är rädd/stressad är ingen metod jag skulle vilja använda på min hund.

MMEB
2012-12-30 14:35
#5

Tack för era svar! Jag har haft strul med min sida så har nu gjort en ny. Mille köptes på trollmyrens kennel hos en trevlig uppfödare. Hans manma tävlar i rallylydnad o båda föräldrarna är lugna o. Välkomnade. Jag aktiverar honom både mentalt genom hundspel, nglånga promenader, hundkontakter och balans när vi går förbi en leksak. Som ni skriver så är han stressad när det tex kommer någon. Men genom attt jag talar lugnt men bestämt lugnar han sig. Jag har lagt ned honom när han visat aggressivitet, t.ex. När han gjort utfall mot någon förr. Det har hjälpt. Då har jag bara suttit bredvid o väntat på att han ska slappna av. Först skakar han kraftigt, ses läggeran ner sin ben o slappnar av. Då får han gå och är då genast lite fjäskig. Är det rätt tror ni?

[Zipzee]
2012-12-31 10:54
#6

#5 Analysera utfallen och kolla vid vilket tillfälle hunden gör utfall. Är den trängd, har den något den kan vilja vakta i närheten, är det i nån speciell miljö, mot någon speciell, är hunden verkligen aggressiv eller är den bara rädd?

Jag tror på att behandla orsaken till utfallen istället för just själva utfallen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: