Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 7059 ggr
jessicajones
2012-11-18 23:20

urinvägsinfektion?

min tik på snart 7 månader har börjat kissa ovanligt många gånger per dag, och jag tycker att hon ser lite röd och svullen ut i sitt kön också. men det kanske beror på att hon kanske börjar bli könsmogen? (eller när blir de det?)
är detta tecken på urinvägsinfektion? vad tror ni? någon som har kunskap?

Annons:
livskvalite
2012-11-19 14:39
#1

Hon kanske är på gång att löpa?

Då brukar dom kissa så man tror att dom fått urinvägsinfektion, innan under och efter löp.

Svullnar gör dom med.Så är det iallafall med min tik. Min tjej blir ganska seg och sover mycket. <3

Erika89
2012-11-19 14:44
#2

Det kan som ovanstående skriver vara löp på g, ålder stämmer in rätt bra. :)

jessicajones
2012-11-20 00:43
#3

tack för hjälpen! jag ringde o bokade tid hos veterinären, och vi ska dit imorgon (idag) tisdag vid 14

livskvalite
2012-11-20 09:38
#4

Så bra, lycka till!

Du får berätta hur det gick sen.Glad

[Forest]
2012-11-20 09:47
#5

inte ovanligt att de får annars uvi är sen musen röd o lite svullen så är det säkert löp på g du brukar märka det på hanhundar blir väldigt närgångna och passa dig lite här finns hanar som verkligen kör på då ungtikar inte säger ifrån.

Banankaka320
2012-11-20 22:14
#6

Luktar kisset konstigt eller har en konstig färg? Vad sa dem?:)


Annons:
jessicajones
2012-11-21 00:33
#7

besöket gick bra men var påfrestande för både mig och lilla Donna.

hon gillade inte veterinären som gjorde ultaljudsundersökningen på henne så hon kissade på honom! hahaha :) det är mammas tjej det ;P

de kunde dock varken se tecken på varken urinvägsinfektion eller löp, men vi tog urinprov och satte henne på antibiotika-kur för säkerhets skull. och på tisdag ska hon steriliseras :)

Banankaka320
2012-11-21 11:32
#8

Aha okej!:) får man fråga varför hon ska steleriseras?:)


-Cissi-
2012-11-21 13:56
#9

*Tass* :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

jessicajones
2012-11-22 14:47
#10

#8  oj, många anledningar! så hon slipper sjukdommar i livmoder o äggstockar, för att hon kommer må bäst av det, slippa hormonell skit, och hon ska ändå inte paras/ha valpar

[Zipzee]
2012-11-24 01:18
#11

Jag kan säga en sak som säkerligen kommer sticka många uppfödare i ögonen. Om man vet att man inte vill ha sin avel eller som en champion i utställningsvärlden så förespråkar jag att man ska kastrera/sterilisera. Man slipper hälsoproblem och jobbiga mentala åkommor hos tikar. Juvertumörer. maniskt bäddande och förberedande för valp, skendräktig tik osv.

Hos hanar får man i min mening ännu större vinst av att kastrera. Du slipper hanar som påverkas av granntikars löp. Inget matstrejkande, inget frenetiskt kissande inomhus, ingen stress inomhus, inget frenetisk ylande. Jag har i princip enbart haft hanhundar och upplevt att en hanhund som inte får "komma till" bär på en otrolig stress inom sig. Tänk er själva att vara sugen och inte kunna få utlopp för det. Jobbigt, eller hur? Jag valde att kastrera min supersnygga hane vid ett års ålder då han växt på sig ordentlig. Detta för att jag redan då visste att han var en hund som inte platsar i aveln.

Om du, som jag, känner att du inte vill använda din hund i avel tycker jag att du bör överväga att kastrera/sterilisera. Det är inte elakt mot hunden att ta bort funktionen eller sexdriften. Hunden (och du) slipper allt det jobbiga med löp oavsett om du har tik eller hane. Tiken slipper oftast det jobbiga med skendräktighet och hanen slipper oftast stressen som en löptik kan ge. En kastrerad hane har dessutom oftast lättare att umgås med en annan hane utan att "revir-gräl" ska uppstå.

Ni som uppfödare får gärna protestera, dementera, diskutera och ifrågasätta mina argument. Diskussioner är alltid välkomna! :)

Banankaka320
2012-11-30 16:58
#12

Om man är uppfödare och vill ej att avkommor ska kastreras/steleriseras borde dem säljas med fodervärdskontrakt, eftersom jag antar att människan är intresserad av avel med just den hunden i framtiden. Annars tycker jag att den ska skita i vad nya ägaren väljer att göra! :)


jessicajones
2012-12-01 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

javisst! :)

vi var på undersökning, betalade 2000 spänn efter att Agria gick in och betalade hälften. de kunde inte se några tecken på löp/förlöp på någon av de olika undersökningarna vi gjorde (en av undersökningarna var tillomed ultraljud!) så de bokade in oss för operation och satte Donna på antibiotika-kur "för säkerhets skull" ifall det var urinvägsinfektion. jag var dock suspekt till det hela, med tabke på att hon var rejält svullen både själva vulvan och de små bröstvårtorna, plus att hon kissade jätteofta och var plötsligt både ovanligt intresserad av dofter och sov väldigt mycket!
när vi kom hem dröjde det inte långt innan hon började blöda. jahapp, så ni löper hon ändå, och det kunde de inte se!?
jag ringde och avbokade tiden såklart, vill ju inte operera henne mitt i löp, utan får vänta till februari eller så. SUCK! pengar i sjön och framför allt typiskt att hon hann börja löpa innan steriliseringen! 

jag fick knåpa ihop en hemmagjord blöja till henne , men oftast går hon utan den. hon är så duktig på att tvätta sig själv, och mensskyddet behövs egentligen mest bara när hon sover.

bifogar bild på den lilla stackars pubertala tjejen

Annons:
livskvalite
2012-12-01 22:48
#14

GladJa där ser man. Alla tecken lät som om det var löp på G.Glad

Får man fråga var du gått någonstans?

jessicajones
2012-12-12 03:42
#15

Blå Stjärnan i Göteborg. men nu blir det till att byta djursjukhus för vår del !

[Forest]
2012-12-12 10:40
#16

15 Dom ska vara bra har jag hört men sicken miss de gjorde det kan jag väl hålla mig dig om.

Upp till toppen
Annons: