Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 4901 ggr
[n0gerius_]
2012-09-28 13:50

Torr hud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en nakenhund/jackrussel som kan få torra partier.. Spec under armarna..

Har ni något tips på vad man kan göra för att han ska få mjuk o len hud.?

Använder redan helosan och har olja i maten han får.. Duchar en gång i veckan o smörjer med barnolja..

tacksam för svar!

Annons:
Satum
2012-09-28 14:24
#1

Jisses vad fin han var!!! :)

Jag brukar smörja med någon slags aloe vera kräm, bra till allt. Ha så hög halt som möjligt på aloe veran. Jag har en mer geléliknande på 97% och en andra krämliknande på 86% :)

[Zipzee]
2012-09-28 14:49
#2

Kan börja med att säga kasta barnoljan direkt, den gör oftast mer skada än nytta.

Vad ger du för foder? Vilken slags olja får han som tillskott? Aloe vera är jättebra, men inget jag skulle använda som permanent lösning. Då ser jag hellre över vad hunden får i sig och vårdar den inifrån så att säga :)

Visper
2012-09-28 16:08
#3

Helosan och barnolja är tyvärr bara kemikalier, restprodukter från oljeproduktion alltså bensin från macken . Följ Zipzees råd. Ska du smörja så använd en vegetabilisk olja. Olivolja eller hudolja från hälsokostbutiken.

Satum
2012-09-28 16:46
#4

Om han bara är lite torr under armarna så behöver det inte vara så komplicerat som foder. Mogge kan vara lite torr under armarna och ljumskarna till och från, speciellt nu när hösten är på ingång och luften ändras, det har inget med fodret och göra :)

fanny_nog
2012-09-28 20:06
#5

Har bytt namn nu, tidigare n0gerius_.!!

Tack för tipsen!

Just nu får han precept för valpar vilket ska innehålla mkt fetter, sen brukar jag hälla på lite vanlig matolja bara, som jag fått tips om..

#4 det låter som min hund, han har inte haft något problem tidigare, utan det är nu på hösten det har kommit.

#2 Tack, kastar babyoljan på en gång!

[Zipzee]
2012-09-28 21:30
#6

Laxolja/sälolja är perfekt för huden, den blir mycket mjuk och smidig så jag tycker du ska köpa en flaska och byta ut matoljan :)

Annons:
sissi82
2012-09-28 21:38
#7

är han totalt naken??

rivstart
2012-09-29 16:43
#8

en sak som jag har märkt är väldigt bra för naken hud är att använda någon form av hudlotion som du blandar med jordnötsolja. Och varför just den olja: jo för det är den enda olja huden kan ta upp på ett bra sätt. Så öppna flaskan med lotion och häll i lite j-olja.. och tänk på att alltid skaka flaskan innan användning då det kan skikta sig!

Söt vovve hade du verkligen!! Hur gammal är han?

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

fanny_nog
2012-10-12 17:02
#9

#7, ja han är helnaken,.. som på bilden..

#8 Okej, hittar man den i mataffärer? jaa, ich supergo är han med :) han är 8 månader nu!

/ Fanny

rivstart
2012-10-12 18:03
#10

#9 ja den hittar du i vilken matbutik som helst! Skrattande

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

ylwawiie
2012-10-14 20:24
#11

Olivolja är THE GREJ för mig! Arbetar bra MED huden. Jag brukar blanda olivolja och socker till en gröt och skrubba försiktigt i duschen, så får man bort smuts och sådant samtidigt som sockret är fuktbindande :)

Upp till toppen
Annons: