Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 5113 ggr
trinathy
2012-09-19 12:25

Kinesen & rumsrenhet?

Jag har stött på flera nu, vars kineser inte är helt rumsrena… Oftast när det vart blandat tikar & hanar iofs.

Men vad säger ni? Är de så svåra att få rumsrena???

Annons:
Erika89
2012-09-19 12:36
#1

Min uppfattning är att det handlar mer om markeringskisserier är att de inte är rumsrena. 

Då kinesen är duktiga på markeringskissa, både tikar och hanar. Har träffat många tikar som markeringskissar inne, min gör det också om det är löptikar i samma hus.

Satum
2012-09-19 20:17
#2

Våra blev rumsrena helt och hållet vid kanske 6månaders ålder. Har två hanar. Har ingen erfarenhet av annan ras eller andra hundar så har inget o jämföra med.

Ena är snart 19månader gammal och andra strax 8 månader gammal. "Gamlingen" markeringskissar tyvärr inne ibland, dock kan de gå veckor/månader emellan så jag fattar inte riktigt varför han gör det?

Erika89
2012-09-19 20:31
#3

#2 tänkte på "gamlingen" om det kanske är extra mycket löptikar eller nåt under de perioderna? :)

Satum
2012-09-19 20:42
#4

#3 Jaaa, det kanske är det då? För nu under senaste veckan har han markerat några gånger + att han varit extra gnällig och "kåt" eller hur man ska förklara hehe.

trinathy
2012-09-21 14:29
#5

Ja, det är markeringskissande jag syftar på…

Funderar på varför en sån grej kan vara rasbetingat…?

Banankaka320
2012-09-22 20:12
#6

När säger man att hunden är rumsren?
Min hund är rumsren, men säger aldrig till när hon behöver kissa utan gör behoven på plats. Så det är "mitt" fel att hon kissar/bajsar inne :)


Annons:
Visper
2012-09-23 13:02
#7

# 6 Hur menar du?

Erika89
2012-09-23 17:16
#8

#5 Jag har känslan att de flesta "dvärghundsraser" är duktiga på att markeringskissa, sen vet jag inte varför det kommer sig :P

Banankaka320
2012-09-23 20:32
#9

#7 ex på kvällen ger jag henne BARF + extra vatten eftersom hon dricker dåligt, och om jag glömmer ta en promenad innan läggdags så kan hon kissa lite på natten. Och på kalas då kan jag lätt glömma att hon ska ut och då säger hon inte ifrån utan kissar på golvet :/


Visper
2012-09-24 09:53
#10

# 9 Min hund är inte heller så bra på att säga till. Han puffar lite försiktigt i mitt knäveck och häromdagen missade jag signalen helt. En " sjö " på vardagsrumsgolvet. Jag har bättrat mig på att känna av knävecken.

minimi
2012-09-24 20:28
#11

Tiken fick vi hem som vuxen så där var det inte jag som skötte rumsrenhetsträningen, men jag kan inte tänka mig att det var några svårigheter. Hon gör aldrig något inne, varken borta eller hemma.

Hanen var rumsren vid 5 månaders ålder. Vi fick hem honom på sommaren, vädret var ok och och det var inga svårigheter att få honom att förstå att han skulle sköta bestyren ute.
Han kastrerades ganska tidigt och vi har inte haft några problem med att han har kissat inne sedan han blev vuxen. Någon enstaka olycka hände upp till ett års ålder. Ffa om vädret var riktigt dåligt och han inte hade regnkläder på. Då hade han för bråttom att komma in igen. Nu har vi alltid kläder på om det är kallt eller regnigt (trots att han är en puff) eftersom han tycker illa om att bli blöt och lätt fryser.

Ingen av mina hundar "säger till" att de vill gå ut. Vi tar ut dem 3-4 gånger per dag (båda hundarna är vuxna). Det brukar vara 4-5 timmar mellan promenaderna för det mesta. På natten håller de sig i minst tolv timmar och de har INTE bråttom ut på morgonen. Morgontrötta båda två Flört

För oss passar detta bra. Förut hade vi en schäfer som själv sa till att han ville gå ut MÅNGA gånger per dygn trots att han var vuxen. I de flesta fall tror jag inte alls att han var nödig utan bara tyckte att en promenad var en bra idé…

[Zipzee]
2012-09-25 13:43
#12

Min kille har varit rumsren sen 7 månaders ålder. Har hänt inne 2-3 gånger då jag helt enkelt inte hunnit med att se. Han säger inte till när han vill gå ut, jag får ta med honom på promenad när jag tycker att det borde vara dags att uträtta sina behov :)

Markeringskissar ingenstans.

Banankaka320
2012-09-25 14:14
#13

#10 Aha okej :) Min säger inte till alls, hon vill aldrig ut heller om det inte är strålande väder så hon hade nog gärna haft en "kattlåda" haha :)


Annons:
Satum
2012-09-26 10:37
#14

#9 Fast då är hon ju inte rumsren :)

Alltså vår lillkille på drygt 7mån kan fortfarande (väldigt sällan) råka kissa inne om vi är för sega på morgonen t.ex när vi ska ut på första rundan, då har han ju hållt sig hela natten. Men det har hänt 1 gång nu på en månad att han ine klarat hålla sig :)

Mogge som är 19månader, skulle inte kissa inne under natten eller på morgonen heller även om vi "missat" gå ut sent på kvällen innan vi själva lägger oss. Sista rundan blir oftast vid 21-22 även om vi lägger oss betydligt senare.

Sedan säger inte våra heller till när de är kissnödiga men de håller sig tills vi tar ut dem helt enkelt och då tycker ja att man kan säga de är rumsrena? Valpen kan iofs säga till om han är riktigt bajsnödig :D

Upp till toppen
Annons: