Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1995 ggr
[Zipzee]
2012-09-13 09:43

Fästingsäsongen snart slut!

Äntligen är den vidriga fästingsäsongen snart slut, åtminstone här i Stockholm. Läste att man skulle behålla sitt fästingskydd till oktober, efter det skulle man vara säker.

Hur ser det ut hos er, hur länge har ni fästingar kvar?

Hur många fästingar har er hund fått i år? Jag hade tur och klarade mig undan med bara 2 st. Använde Tic-Clip i år, verkar uppenbarligen ha funkat rätt bra :)

Annons:
Satum
2012-09-14 14:23
#1

JA ÄNTLIGEN, de vidriga krypen!

De verkar vara ganska borta redan nu. Bor i Västerås (mellansverige).

Totalt på hundarna hittade jag 4 fästinar denna sommar och det var de första någonsin. 3 på Uno och 1 på Mogge. Undrar om det har o göra med att Mogge har mkt mindre hår och de inte fäster lika lätt?

Vi använde inget fästingmedel. Kollade istället igenom hundarna varje kväll, speciellt om vi varit ute mkt i skog o sånt :)

Banankaka320
2012-09-15 17:34
#2

INGA fästingar på mina hundar! :) Bor i Småland


Visper
2012-09-16 17:16
#3

Vi bor i ett av de värsta fästingområdena. Efter några timmar i skogen kom Ruffe hem med 40 stycken. De kröp överallt och några hade hunnit sätta sig fast. PANIK! Bortsett från det anfallet har han haft 10 som suttit fast. De flesta har jag sett i hans ljusa päls innan de bitit. Rugfr har gått Fixodida och Frontline spoton. Djälv har jag haft flera stycken och borrelia. Varför inte bo i Norrland?

[Zipzee]
2012-09-16 22:51
#4

Jag kommer ursprungligen från Norrland, helt underbart att slippa fästingar! Dock är det ju desto mer mygg, knott, broms och elände där. Men jag föredrar det framför fästingar.

Visper
2012-09-17 09:06
#5

Vi väntar på att det ska bli kallare då är det lugnt på fästingfronten. Tyvärr kommer det att vara aktivitet i gräset tiill oktober om det vill sig illa och börja i april….

Det får bli Scalibor nästa säsong. Hoppas att Ruffe tål det.

Upp till toppen
Annons: