Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 2752 ggr
trinathy
9/2/12, 11:56 AM

Chinese Crested - ömtålig?

Jag har gått och förälskat mig i er ras & vill gärna höra er åsikt på mina tankar..
Är lite nyfiken på hur ni ser på "snacket som går"?

Man hör så mycket om att rasen är ömtålig, och kan absolut inte bo med stora hundar o.s.v.

Jag har en dobermanntik & vill gå långa &/eller skogspromenader med mina hundar.

Min dobbis umågs gärna med min mors chihuahua utan några problem & jag har haft småhundar, dock av lite kraftigare typ som orkat med på hur mycket promenader som helst. har aldrig äns reflekterat över att de skulle vara ett problem.

Hur ser ni på detta?
Upplever ni att det är stor "tålighetsskillnad" på hjort eller cobby-typ?

Sen pratas det mycket om deras rädslor. Visst kan man välja bra linjer.
Men ändå..
Som i min familj med stor hund & 2 små barn. Även om mina barn hör till den "lugnare" typen och är väldigt bra med djur, så blir det både högljutt & ledsamt & argt ibland, men också väldigt, väldigt glatt.

Hur reagerar era CC på ett familjeliv?

Jag ska träffa en uppfödare i veckan, och fler lär det bli, men vill gärna höra åsikter från så många som möjligt!

Annons:
[Zipzee]
9/2/12, 12:07 PM
#1

Min hund funkar bra med alla hundar, även dom som är MYCKET större. Han leker vilt med dom, flyger över stock och sten i skogen, hänger gärna med på långa skogspromenader så jag skulle inte säga att det är en ömtålig ras.

Man bör kolla stammens mentala status innan man köper hund, men så är det ju med alla raser. Tror inte att kinesen är "räddare" än någon annan ras överlag. Hundar måste få bli rädda och skrämda, huvudsaken är att hunden kan hantera sin rädsla och komma över den :)

Jag har iofs inget barn ännu, men i min familj med sambo och katt funkar min hund perfekt. Han är även med mig på jobbet, jobbar inom vården, och där funkar han också perfekt.

[Zipzee]
9/2/12, 12:09 PM
#2

Funderade på det där som du skrev, "snacket som går". Kan det ha att göra med att den nakna behöver kläder? När vi är i skogen har min kille alltid på sig en overall, supertunn om det är varmt. Han behöver den för att inte riva sönder sig totalt på kvistar och ris. Tar hellre en overall än tusentals sår med risk för infektion :)

trinathy
9/2/12, 12:22 PM
#3

Tack för svaret! Kul att höra att du har en sån aktiv hund!

Kan absolut vara så som du säger med kläderna. & tack för tipset också, tanken på att de river sig har slagit mig, så nu fick jag svar på det med :-)

Banankaka320
9/2/12, 4:50 PM
#4

Min nakenfis klarade sig jättefint  med en klumpig rottistik utan problem, och de bråkade ibland och även om nakenhunden har diskbrock så klarade hon sig jättefint. :) Och hon är väldigt aktiv när det gäller, annars är hon lika lat som aktiv! Beror på väder ;)
Med barn fungerade hon inte så bra i början tills hon fick bo hos syrran ett tag då jag bodde på internat och då gick det jättebra, Bebisar = små snälla människor med mat på händerna!


Satum
9/3/12, 10:51 PM
#5

Jag tycker inte det är en ömtålig ras.

Och det där med rädslor, visst kan det ärvas men det kan också vara individuellt. Mina två killar är från samma stam och är HELT OLIKA varandra till sättet.

Ena är ljudkänslig och lite sådär "smårädd" av sig för typ stora fordon, barnvagnar och sådant medan den andra istället blir alldeles uppspelt och glad av höga ljud (vill leka) och inte alls är rädd för sånt.

Men min poäng var bara att det inte behöver vara mer rädslor hos CCD än hos andra raser. Sen blir det också vad man gör det till ;)

Iceland
9/18/12, 10:24 AM
#6

Vi har en powder puff i vår familj. Hon bor tillsammans med en bullmastiff som hon bara bossar runt. Dock så är hon inte super glad i andra stora hundar :P

Vi är även en stor familj på 9 pers. Så mycket folk som kommer och går, massa småbarn som vill leka och så. Små barnen är hon okey med ett tag, sen när hon tröttnar så går hon bara iväg :P

En redig liten energiknippe är hon! Kan springa i skogen i TIMMAR! Lukta på allt och gärna springa runt ute i terrengen och inte på stigen Flört

Tålig är hon helt klart! Väldigt nyfiken! Händer något helt plötsligt så blir hon rädd i 5 sek, sen ska det undersökas!

Ligga i knät och gärna bli bärd av någon anledning (?) är gött hemma i huset :)

http://isabellarun.weebly.com/

Annons:
minimi
9/24/12, 7:57 PM
#7

Tror inte att kineser är ömtåligare än andra hundar av samma storlek, men man bör ha i åtanke att ffa valpar, som ännu inte har riktig koll på sin kropp, bör skyddas från fall. Även ganska låga höjder (t ex från ett armstöd på en soffa) kan vara farliga och leda till benbrott eller andra skador om valpen landar fel.

Min yngsta hund bröt benet illa vid fem månaders ålder, fick opereras två gånger och hade en konvalescenstid på flera månader. Som tur är så blev han helt återställd men de månaderna vill jag aldrig uppleva igen Gråter

Upp till toppen
Annons: