Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 7489 ggr
Amalia.wahlström
6/28/12, 5:20 PM

Fördelar och nackdelar?

Hej! Jag och min mamma är jätteintresserade av en chinese crested dog fast en powder puff, jag undrar vad ni tycker är bra och vad som är mindre bra med den rasen? Vi vill veta ALLT om rasen innan vi bestämmer oss så skriv allt ni kommer på :) Ni får gärna skriva hur mycket en valp kostar ungefär :) Mvh Amalia.

 

Annons:
[Zipzee]
6/28/12, 6:33 PM
#1

Jag personligen föredrar nakna.

Fördelar med en naken: Minimalt med pälsvård, sover gärna under täcket om dom får, torkar snabbt efter bad, luktar inte hund.

Nackdelar med nakna: Har ofta dåliga tänder och avsaknad av tänder, vissa har dålig hud vilket då innebär en massa jobb, de nakna med hög nakengrad kräver trimning vilket tar lite tid, tidskrävande med all påklädning framför allt på vintern.

Fördelar med puff: Fryser inte lika lätt, har betydligt mycket bättre tänder då endast ett komplett saxbett godkänns.

Nackdelar med puff: Pälsvården, pälsen blir otroligt jobbig vid ca ett års ålder, luktar hund när dom är blöta, tar lång tid för pälsen att torka, vissa puffpälsar är svåra att få i utställningsskick.

Nu såg jag efteråt att det bara var puff ni var intresserade, men nu fick du lite åsikter om nakna också ;)

Läs ALLT du kan hitta innan du bestämmer dig för att skaffa rasen. Läs på SKK och Chinese Crested Club. Här finns en lista på godkända uppfödare. Oavsett vilken du väljer är det viktigt att du väljer en uppfödare som kollat PLL och patella på sina avelsdjur då det förekommer i rasen.

En valp kostar allt från 7000 till 14000 beroende på om det är tik/hane, puff/naken, har några skavanker och så vidare. Träffa gärna flera olika uppfödare innan du bestämmer dig. Låt inte priset bli det avgörande, låt magkänslan bestämma. Lycka till! :)

Satum
6/28/12, 11:19 PM
#2

Tänkte skriva ett inlägg jag med MEN Zanna #1 har skrivit precis allt jag tänkte skriva. Kan inget annat än hålla med! Glad Och det är ju så underbart att de nakna inte luktar hund. Iaf våra nakenfisar har en otroligt härlig egenlukt. Bäbislukt hihi.

Amalia.wahlström
6/29/12, 10:53 AM
#3

Tack för all info! Jag älskar de nakna men det är mamma som helst vill ha en puff så tack för att du skrev om båda :D

 

[Zipzee]
6/29/12, 11:20 AM
#4

#2 Håller med dig om bäbislukten, kan ligga och sniffa på Texas hals i evigheter. Luktar sååå gott! :)

Amalia.wahlström
6/29/12, 1:02 PM
#5

Mamma undrar: går det att vara ute och jogga någon kort runda med någon av dem? :)

 

[Zipzee]
6/29/12, 1:04 PM
#6

#5 Min kille joggar ca 6-7 km med min sambo några dagar i veckan, men tänk på att du inte bör jogga med någon hund oavsett ras innan den har stabiliserat sig lite i kroppen. Texas fick börja följa med på joggingturer när han var 1 år och 4 månader :)

Annons:
Satum
6/29/12, 1:06 PM
#7

#5 Ohhh ja!

När de är lite äldre så, en valp ska man inte söndermotionera.

Mina erfarenheter är att kinesen är en mycket aktiv hund, iaf mina! Jag kan gå flera powerwalks per dag (minst 1 timma/gång) med den äldre (1år4mån).

Jogga/springa/cykla går också hur bra som helst! Så underbart sedan och se hur trötta och nöjda de blir efter motionGlad

Satum
6/29/12, 1:07 PM
#8

#6 Då måste han precis nyligen ha fått börja jogga? :D

Amalia.wahlström
6/29/12, 1:09 PM
#9

Jo vi förstår att man inte ska börja för tidigt! Vi har en hund nu och mamma har haft tre hundar tidigare också :D Min fråga: kan man hålla på med lite lättare agility med den? Alltså när de blivit äldre ;)

 

Satum
6/29/12, 1:10 PM
#10

#9 Kinesen passar jättebra i agility! :) Snabba och smidiga är dom!

[Zipzee]
6/29/12, 1:47 PM
#11

#8 Japp, 1½ månad sen ungefär. Han älskar det! :) Springa är nog det absolut bästa han vet. Han springer som en dåre när han träffar sina hundkompisar, man ser verkligen hur lycklig han är. Och han ser så nöjd ut när ingen annan hund hinner ikapp :P

#9 Agility är en perfekt aktivitet. När jag och Texas är i rastgården kör han agility på eget initiativ, hoppar på stockar, flyger över stenar, balanserar på saker osv :)

Amalia.wahlström
6/29/12, 4:55 PM
#12

Jaha men då låter det som en PERFEKT ras för oss! :D

 

[Zipzee]
6/29/12, 9:16 PM
#13

#12 Så länge du räknar med att du kommer ha 1-1½ års slit med pälsen innan den format sig som den ska så kan jag garantera att den är perfekt. När man väl köpt sin första kines vill man aldrig ha nåt annat! :)

Annons:
Amalia.wahlström
6/29/12, 9:20 PM
#14

Jag håller på och övertalar mamma om att välja den nakna istället för powder puffen men hon oroar sig över tänderna… Vad tycker ni om den naknas tänder och egna erfarenheter m.m?

 

Satum
6/29/12, 10:07 PM
#15

#14 Ja, tandlossning och tänder som ej träder fram är vanligt hos de nakna. Min äldsta som är 1år4mån har ca 25tänder. Men de tänderna han har är i riktigt bra skick.

För mig spelar inte tand-biten någon roll. Så länge inte hunden har ont eller störs av det så ser jag inte det som något problem allsGlad

Amalia.wahlström
6/29/12, 10:24 PM
#16

Men om man skulle behöva åtgärda någon tand eller sånt så kan väl veterinären det? Eller finns det något man själv kan göra för att förebygga?

 

Satum
6/29/12, 10:35 PM
#17

#16 Det vi har haft mest problem med så att säga är att mjölktänderna inte velat lossna i tid. Då får man gå till veterinären och dra ut dom.

Endast en tand har vi behövt dra ut (tur för det är himla dyrt!). Resten har vart såpass lösa så vi har i princip kunnat vicka loss dom.

Precis som man gjorde med sina egna tänder när de var sådär äckligt lösa haha.

Massa små tuggben och pinnar är bra att tugga på för att motverka plack och beläggningar. Men sånt har ju inte bara kinesen, utan det gäller ju alla raser.

Amalia.wahlström
6/30/12, 10:01 AM
#18

Okej, tack!

 

hoppes
6/30/12, 12:22 PM
#19

Min 5 åriga naken tik har inte haft några problem med sina tänder. Hon har hela munnen full med tänder :) Lite tandsten precis som alla hundraser kan ha mer eller mindre. Kinesen är en underbar ras precis som Zipzee säger, har man väl skaffat en vill man ha flera :)

Amalia.wahlström
6/30/12, 4:30 PM
#20

#19 vad bra! Då har jag en sak till att säga till mamma så hon vill ha en naken istället för puff ;) är det någon här som har en puff som kan lägga ut en bild för bilderna på google kan man inte riktigt lita på ;)

 

Annons:
[Zipzee]
7/1/12, 8:24 PM
#21

#20 Chinesecrested.no har ett register över mängder av hundar i norden där du hittar massa fina bilder på både puffar och nakenfisar :)

Registret hittar du här.

Amalia.wahlström
7/3/12, 9:31 PM
#22

#21 Tack!

 

Honung&Guld
7/4/12, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är min puff ;

På instagram om ni har det, så laddar jag upp nästan dagligen på henne. Heter HonungOchGuld där :) om ngn vill se fler!

Amalia.wahlström
7/4/12, 10:36 PM
#24

Nej men gud vilken söting! :D

 

Honung&Guld
7/5/12, 4:40 PM
#25

Tack! Cool

Arrowhead
7/8/12, 10:31 PM
#26

Men den nakna och den pälsade är väl i princip samma sak utom pälsen då, och har man ingen tanke på att ställa ut så är det bara att raka dom regelbundet, gör jag med Yissah (powderpuff/papillon) Jag personligen tycker att dom är finare som nakna och rakar man ner en puff slipper man ju hudproblem/tandproblem men man får samma underbara hund :)

Amalia.wahlström
7/10/12, 4:38 PM
#27

#26 Nej vi hade inte tänkt ha den till utställning så det var ju en smart ide :D

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: