Annons:
Etiketttassar-klor-och-skor
Läst 10557 ggr
Banankaka320
2012-06-26 21:10

Klotrimmer - Pedi paws!

Eftersom min nakenhund skriker för full hals när jag försäker klippa hennes klor köpte min syster mig en "Pedi Paw", en kloslipare som slipar klorna. Lägger upp en video när jag testar den på henne.
Den fungerar, men väldigt långsamt, den slipar bara klorna. Vill man få ner dem får man fila väldigt länge, och då föredrar jag att bara klippa klorna istället snabbt. (Hon har accepterat klotången liite bättre idag.)
Jag hade större förväntningar på den, annars är den jättebra till utställningar kan jag tänka mig. (+ Om man inte vill ha slitna tights efter kloklippning)

Pedi paw klotrimmer


Annons:
[Zipzee]
2012-06-26 21:56
#1

Verkar vara nåt med kineser - dom är så f-rbannat rädda om sina klor Tungan ute Min mister är likadan, vill helst ha sina tassar ifred. Nåja, det går trots allt sakta men säkert framåt.

Banankaka320
2012-06-26 22:46
#2

Haha ja! När jag var tretton oc hon valp (7år nu) så klippte jag liiiite i pulpan, kom knappt en droppe blod, gjorde ingen grej av det alls. Bakklorna går dock bättre, framtassarna är livsviktiga och får absolut inte röras ;) Klappar jag lite lätt på dem så rycker hon till hela kroppen, så jag gör de lite varje dag :) Däremot Rottisen har jag klippt i mååånga gånger så det blöder som tusan! Hon tycker kloklippning är lite läskigt, tar jag fram den så visar hon tänderna och skuttar iväg busigt oc tänker typ "Nehe du!!".. Sen när jag börjar klippa ser hon väldigt lidande ut, rycker liite med tassen och gnager lite löst på knogen, "det räcker nuuu…" :)


Satum
2012-06-27 21:01
#3

Valpen skriker lite här med, men han ligger stilla så jag klipper ändå. Han vänjer väl sig. Mogge den äldre är tyst men ska jämt försöka streta emot första minutrarna, men han ger sig alltid till slut. I win och får klippa klorna. Nu ska jag kika på videonGlad

[Zipzee]
2012-06-27 21:15
#4

Jag har aldrig klippt Texas i pulpan, vet dock inte om det hände hos förra ägaren. Samma sak här med, framtassarna får INTE röras Tungan ute

Satum
2012-06-27 21:22
#5

Framtassarna är faktiskt värst här med, haha. Jag har klippt Mogge i pulpan några gånger, men gör aldrig någon big deal av det och han brukar knappt reagera själv.

Gör det ont på hunden när man klipper i pulpan eller blir hunden bara rädd av ägarens egna reaktion?

[Zipzee]
2012-06-27 22:08
#6

Det gör ont, men kanske inte så ont som man tror med tanke på att det kan blöda rätt mycket. Klorna är ju lite som våra naglar, om man exempelvis klämmer sig eller får en sticka under nageln blir det ju ömt. Just med tanke på blödning och hundens gnyende tror jag nog att ägaren kan bli rädd och på så sätt förstärka hundens rädsla.

Annons:
Banankaka320
2012-06-27 22:52
#7

Jag försökte muta min matgalna Nala med köttbullar/skinka/frolic, första gången i hennes liv som hon vägrade ta emot maten för hon visste att vi skulle klippa klorna igen …


Satum
2012-06-27 23:44
#8

Jag brukar alltid belöna efter ALLA klor är klara med något gott så man avslutar det hela på ett bra sätt.

Banankaka320
2012-06-28 00:28
#9

#8 Ja så gör jag med nu :) Utan att hurra, går lugnt och hämtar godis och ger henne de så hon inte tror att hon har gått igenom värsta scenariot :)


Rafflan
2012-07-03 14:03
#10

Min puff är jatte lätt att klippa klorna på, det har bara med träning att göra.

Haft hundar tidigare som vart lite jobba, en som ryckte i tassarna och en som ville leka och bita med klo tången. Så på Disel började jag som valp träna honom att ligga på sida eller på rygg när jag ville det, han är inte tvungen att ligga perfekt men måste ligga stilla den korta stund jag vill (oftast super kort). det är jätte bra att dem kan ligga på sida, båda för kloklippning, ta fästingar på svåra ställen, kolla sår och hos veterinären :)

Så jag lägger honom på rygg på en matta, klipper en tass berömer och låter honom komma upp och få en godis, sen ner igen, klipper en tass till och sen upp igen och ny godis. Super duktig. Inge problem

Och då hade uppfödare råka klippt i pulpan ganska ordentligt när hon skulle klippa klorna strax innan vi hämta honom :P

Honung&Guld
2012-07-04 19:15
#11

Min puff skrek också när jag skulle klippa hennes klor första gångerna, men nu går det hur bra som helst. Inget pip eller så. Så det är ju skönt det. Hon är fyra år nu. Detta med att hon skrek/pep var då när hon var 4 månader. Det var då jag köpte henne. :)

Trots att jag ibland tyvärr har råkat klippa för långt. Vart rädd att hon skulle bli rädd igen. Men nej. Mkt beröm EFTERÅT, när man är klar. Har fungerat för mig. Inte medans jag klipper, då ligger man still och är snäll ;) Efteråt vet hon att hon får ngt grisöra eller så. Det är samma med bad, fön & öron rensning. Är man snäll och "står ut" blir det belöning ;)

Har läst mycket om att man ska klappa på tassarna te x om man har dom i famnen eller i knät eller så, för det ska tydligen vänja dom vid berörning där, att det inte är ngt farligt. Men det vet jag inte om det fungerar..?

Arrowhead
2012-07-08 22:40
#12

Hahha är de med framtassarna speciellt för kineser lr? Yissah är likadan, man får bara inte röra hennes framtassar, knappt jag får de och hon är ju ändå en riktig mammagris :P Trodde först det var för att hon är en sån diva ^^

Visper
2012-07-12 10:48
#13

Såg att Oster gör en klofil som verkar göra skäl för namnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: