Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1566 ggr
Visper
6/24/12, 8:56 AM

Nya situationer

Jej,

jag skulle behöva tips av er om hur jag ska göra för att hjälpa min puff. Han kom till mig vid 3,5 månaders ålder. Van att vistas ute men bara på gräsmatta. Han hade inte blivit miljötränad över huvud taget av uppfödaren. nu har jag haft honom i två veckor och har stortrivs på gräsmattan är framåt och rolig, springer som en virvelvind. På grusvägen är han tveksam och orolig vill helst hem till gräsmattan igen. Jag lockar honom framåt med inkallning och roligheter. Efter en stund går det bra och han springer frimodigt samt håller kontakt md mig.  Han är inte min första hund men de andra har flyttat hem till mig vid 8 till 10 veckor.

Känner ni igen detta? Hur har ni jobbat med det? Känner ibland att jag skapar ett problem för hunden i stället för att hjälpa honom.

Annons:
[Zipzee]
6/24/12, 3:31 PM
#1

Jag upplever det som att du gör en big deal av det hela. När du använder dig av lek och roligheter tar hunden det som en positiv grej - du förstärker alltså hans negativa beteende. Du får en hund som tror att osäkerhet på vägen leder till belöning i form av lek och trevligheter.

Försök att släppa hela situationen, ta din hund i ett koppel och bara gå. Tänk på något helt annat och ignorera din hunds beteende. Din hund läser av dig mer än du tror och om han känner att du tvekar kommer han automatiskt också göra det. Gå bara lugnt och sansat och visualisera ett annat scenario så att din hund enbart känner lugna och positiva vibbar från dig :)

Hoppas att jag inte blev för rå och rakt på sak nu, vill absolut inte att du ska ta illa upp. Tyvärr är det väldigt vanligt att hundägaren förstärker hundens beteende utan att de själva är medvetna om det. Lycka till!

Banankaka320
6/24/12, 6:19 PM
#2

Håller med Zipzee :)


Visper
6/24/12, 7:29 PM
#3

Det är inte rått alls!

Jag kände ju dessutom på mig att jag förstärkte hans problem.

Utan att ha hunnit läsa era svar har jag gjort det ni föreslog. Vi har haft en fantastisk dag!!!!

Det här är ju inte min första hund men de andra har varit framåt och det har varit annorlunda.

Tack för råd!

Banankaka320
6/24/12, 9:32 PM
#4

Härligt! :D Du kommer säkert råka ut att vovven blir skrämd av en annan hund, gör samma sak där, låtsas som inget hände :)


Visper
6/27/12, 9:11 PM
#5

Vi kör på. Går från klarhet till klarhet.

Jag har ignorerat en del och jobbat med att stötta i andra situationer. Han var skiträdd för bilar men på några dagar är det helt ok att en bli brummar förbi.

Nu är det åksjkn att ta tag i…

Banankaka320
6/27/12, 10:56 PM
#6

#5 Åksjuka finns ganska mycket att göra, jag har hört många olika så jag kan inte ge bra tips. Har både hört att hunden ska få se ut genom ett fönster och sen att hunden inte ska se ut nåt alls..

Men ett tips är ju att bara köra ex bara 5minuter och till en superrolig plats, ex stranden uppskattar många vovvar:)


Annons:
Upp till toppen
Annons: