Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 3204 ggr
Dinis
2012-06-19 21:07

tandbyte

Hej!

När bör tandbytet ske? har läst en del här på sidan och vissa är ju rätt många månader..

Vår lilla valp är ca tre och en halv månad och hon har så stort tugg begär, hon tuggar på sina ben nästan hela tiden när hon är vaken.

/Dinis

Annons:
Banankaka320
2012-06-19 22:12
#1

Hon bör tappa dem snart, ungefär om en månad förmodligen :) Det är lite olika, håll koll så om det kommer nya tänder som trycker på de "gamla". Trycker dem på för länge så kan bettet bli fel, man måste åka till veterinären och låta dem dra ut mjölktanden isåfall :) Bara fortsätt ge valpen massa ben :D


[Zipzee]
2012-06-20 11:07
#2

Veterinären tog ut Texas sista mjölktänder när han var ca 1 år. De hade hela tiden innan varit fina och suttit stenhårt men började 1,5 vecka innan bli fula. Vågade inte riskera någon tandköttsinflammation. Permanenta tänder har växt ut efter att dom drogs. Vilken nakengrad har din hund eller är det en puff? Puffars tänder funkar precis som vilken hund som helst. De naknas tänder kan dock leva sitt eget liv, väldigt vanligt inom rasen :)

Jag skulle rekommendera små färska ben till hunden. Dessa ger med tandmotion är vanliga råhudsben.

Dinis
2012-06-21 09:13
#3

tack för era svar:)

jag har en liten puff:)
Då ska jag ta bort benet o ge henne färska ben till henne. Menar du typ märgben o liknande?

[Zipzee]
2012-06-21 10:54
#4

#3 Märgben är inget jag rekommenderar till valptänder, de är oftast för hårda och kan ge upphov till tandfrakturer. Börja med något litet som t.ex. färska kycklingvingar. Kyckling har mjuka ben och hunden använder alla sina tänder för att få bort kött och dylikt från benet. Ha henne under uppsikt när hon äter så hon inte slukar allt på en gång.

Sist jag handlade hittade jag billiga revben i affären, min hund älskar dem! Fläskben är också lätta att krossa för små tänder. Grisknorrar är också populärt. Kom bara ihåg att benen ska vara RÅA när du ger dem. Ett upphettat en splittrar sig och kan orsaka skador i tarm och hals.

Lycka till! :)

[Forest]
2012-06-24 20:19
#5

Jag ger kycklingklubba då tar jag oxå bort lite kött o delar upp klubban så katten får lite från den oxå. Bäste med ge klubba är att det är så mycket kött att de får normalt bra bajs, dessutom omöjlig att sluka i ett naffs iaf för mina :)

Upp till toppen
Annons: