Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 4632 ggr
Satum
5/16/12, 11:29 AM

SEN på att tappa tänder!

Ja, alla vet vi väl att kineserna (speciellt de nakna) kan vara sena på att både tappa mjölktänder och få nya tänder.

Men Mogge tappade igår en kindtand. Han är i dagsläget snart 1år3mån!!!

Sedan upptäckte jag att samma tand på andra sidan är GALET lös, så ska vicka lite så även den ramlar av. Det konstiga är att dessa två tänder satt som BERG vid 1års ålder när vi var hos Vet för spruta och sånt. Och ibland kan det ju vara så att en mjölktand inte tappas och blir kvar. Det konstaterade vi då.

Men nu börjar ju jag fundera på om de verkligen va en mjölktand? Tänk om det var en permanent tand? I vilket fall som helst så lär han bli tandlös där då "mjölktanden" satt så länge.

Jag ville mest bara berätta och höra om det är någon annan som har erfarenhet med så SEN mjölktandslossning/få nya tänder?Skrattande

Stackarn jag har ju sett honom gnida kinderna mot hallmattan nu i flera dagar, har väl haft skav av de lösa tänderna. Jag har bara tänkt att han kliar sig….

Annons:
[Lilly-ette]
5/16/12, 12:37 PM
#1

Oj vad läskigt, stackars liten! :/ Hoppas på för hans del att det bara var en mjölktand annars är det ju väldigt trist!

Kakan tappade en kindtand för bara 2 ½ vecka sen och det var en av hans riktiga tänder. Han ska fylla 9 månader snart och får verkligen hoppas på att det är den enda tanden han kommer att tappa, annars blir matte och husse väldigt ledsna! :/

Men efter den incidenten så har vi fått rådet att ge honom massor av tuggben och det har hjälpt enormt mycket för hans tänder. Han tuggar och tuggar varje kväll vilket är skönt. Han får även morötter som han tuggar i sig och tänderna har blivit starkare efter det! Så det kanske kan vara värt att ta till sig med din hund? :)

Satum
5/16/12, 12:42 PM
#2

Mmm, jag tänkte jag ska fota den andra kindtanden sen och lägga upp här så kanske nån kan säga om det är en mjölkis eller vanlig, för jag misstänker nästan de var en vanlig.

Mogge tuggar DAGLIGEN på olika slags ben m.m :)

Banankaka320
5/16/12, 9:44 PM
#3

Vill gärna se bild för att bedöma :) *tass*


mickro
5/21/12, 9:57 PM
#4

min kines är också väldigt sen, han har precis fått upp sina hörn framtänder bakom sina mjölktänder.. och dom sitter stenhårt så måste boka in en tid till vetten och dra ut. fundera även på att ta tandkort å se hur många han har kvar att tappa.

kan man se det? jag har nämligen inte sett en enda tand eller glugg i hans mun, han är nu 11 månader.

[[pimey]]
5/21/12, 10:03 PM
#5

Måste också dessvärre rycka en tand på Melker (den brevid hörntanden) mjölktanden sitter stenhårt och vägrar lossna :/

livskvalite
5/23/12, 8:44 PM
#6

Var idag på Mälarhöjdens vetrinärklinik på gratis tand-undersökning. Dom har det maj månad ut.

Min tik 9 månader hade jättefina tänder för att vara kines sa dom, men 1 mjölktand kvar i varje kvadrant, dvs 4 mjölktänder kvar. Det kommer troligen inga permanenta efter dom. Mjölktänderna kan sitta kvar länge, det är ingen som vet hur lång tid det tar innan dom lossnar.

Annons:
Rafflan
6/1/12, 4:54 PM
#7

När min vovve var 7 månader hade han fått lite dubbel tänder så blev en tur till veterinären som tyckte vi skulle dra ut dem sista, sagt och gjort, dem satt väldigt löst men var rädd att dem skulle påverka bettet och tyvärr hade dem påverkat jätte lite på en kindtand på varje sida innan vi hann dra ut dem :/

Satum
6/4/12, 11:36 AM
#8

Och igår tappade Mogge (eller vi vickade loss den för den var så lös och irriterade gommen) den andra kindtanden på andra sidan. Så nu har han iaf inga lösa tänder kvar dessvärre färre tänder haha!

[Zipzee]
6/4/12, 3:12 PM
#9

Veterinären plockade bort Texas sista mjölktänder vid 1 år och 1 månad då dem började bli lite fula och satt som sten. Har växt upp permanenta tänder efter det, dock är dom väldigt små. Tycker Texas har rätt fina tänder överlag för att vara naken men han ju trots allt en 4:a :)

Satum
6/5/12, 9:55 AM
#10

#9 Då kanske det finns hopp om att det ploppar upp några nya tänder där ändå då ! :)

Upp till toppen
Annons: