Annons:
Etikettbild-video-trådar
Läst 8028 ggr
[Lilly-ette]
2012-05-10 21:01

Glömmer aldrig :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur vår lilla plutt såg ut precis i början när vi fick honom..

Jag fann denna bild på datorn och minns inte ens att jag tog den. Taget andra veckan efter han kommit till oss. Det skär i mig verkligen!

Blir så ledsen och jag fattar inte hur man kan misssköta en så underbar hund på det här sättet.. stora infekterade finnar och miljoner med pormaskar.. nej usch!

Idag däremot har han några få porisar och ingen infekterad finne så långt ögat kan nå! Oj vad jag har kämpat envist med att få bukt på hans hud. Lilla bebisen ska bara upp lite i vikt så är matte nöjd :)

Annons:
[Lilly-ette]
2012-05-10 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nytagen bild på hur plutten ser ut idag! :) Skillnad är det alltid.. kämpar på som sagt!

rivstart
2012-05-11 01:43
#2

´Jättebra kämpat från er sida!! Det skär alltid i hjärtat när någon inte tar hand om sin hund..(eller katt eller vad det nu är för art)!

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

[Lilly-ette]
2012-05-11 11:59
#3

#2

Tack för att du tycker det, det värmer för vi har verkligen kämpat! :) Ja djur är alltid djur och oavsett ras så har dom lika värde! När djur kommer till skada så blir jag helt utom mig och det gör så ont inombords. Jag vill rädda alla.

En av många anledningar till att vi endast har omplaceringar hemma då jag hellre tar mig ann en omplacering som farit illa än att köpa en helt "ny" kattunge/valp hos en uppfödare! En "begangnad" (låter så hemskt men sant) hund kan skänka minst lika mycket glädje som en helt "ny" valp t ex. Tyvärr är det inte alls många som tänker så, vilket är väldigt sorgligt :(

rivstart
2012-05-11 12:23
#4

#3 ja det är väldigt sant! tycker nästan det är mer givande att ta hand om djur som på ett eller annat sätt blivit sviken av människor och hjälpa dem att återfå förtroende och se alla framsteg de gör… blir helt varm i hjärtat då Glad

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

villhailler
2012-05-11 20:44
#5

ni har varit jätte ducktiga eloshe till er

cillisw
2012-05-15 13:14
#6

Åh så fin han har blivit, så duktiga ni är! :) Är nyfiken hur ni fick huden så fin?

Annons:
[Lilly-ette]
2012-05-15 13:48
#7

#6 Tackar så mkt till er alla, det värmer så himla mycket ska ni veta! Vi har endast badat honom med clerasil 1 gång i veckan :) Smörjt in honom med en fet hudlotion ifrån nivea också när vi känt att han varit torr, det är det enda tror jag. Sen när vi har badat honom har jag använt ett mint schampo och ett milt balsam efteråt. Minns dock inte märket bara :P

[Zipzee]
2012-05-15 18:38
#8

Superbra jobbat! Sånt här blir man glad av att se :)

[Lilly-ette]
2012-05-16 12:29
#9

#8

Ja verkligen.. jag tackar så mycket för alla snälla kommenrarer! Vi har en bit kvar att gå eftersom det fortfarande finns lite små porisar på knän och mage kvar men det får helt enkelt ta den tid det tar! :) Det värsta är trots allt borta nu och det är huvudsaken! =)

Rodtotten
2012-09-29 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har jätteproblem med min kines hud. Vi badar honom en gång i veckan med antingen PROB-schampo eller Vetriderm + att jag använder en scrub på honom. Men finnar och pormaskar kommer tillbaka hela tiden. Får olika råd också, kläm inte och kläm ut dem…Vare sig att klämma eller att låta bli funkar…kämpar och kämpar. Smörjer med antingen PROB-oljan eller PROB-cremen efter tvätt. Hoppas verkligen inte att folk tror att jag missköter honom!! Jag försöker verkligen! :( Vad är det för Clearasil-produkt du använder?

[Zipzee]
2012-09-29 20:37
#11

#10 Hur gammal är din hund? :) Kan rekommendera VetriDerms chlorhexidine schampoo. Min hund hade problem med massor av finnar och pormaskar mellan ca 1 och 1,5 år. Nu har han toppenhud!

Rodtotten
2012-09-29 20:47
#12

#11: Vi har använt Vetriderm i flera månader nu…Han är 1 år och 9 månader. Problemen började här han började bli könsmogen.

[Zipzee]
2012-09-29 20:58
#13

#12 Kineser har ofta en period där huden blir totalkass. Puffars päls brukar också strula en massa. Bada ofta, använd bra produkter, ge bra foder och tillsätt gärna en bra olja så ska du se att problemen löser sig :)

Annons:
Rodtotten
2012-09-29 21:01
#14

#13 jag kämpar vidare då! Men jag vill inte att folk ska tro att jag inte sköter honom, för det gör jag! Ändå: vad var det för clearasil hon använde? Olika saker kanske hjälper olika hundar, nu när Vetriderm inte har hjälpt…Och man ska väl inte klämma?

[Zipzee]
2012-09-29 21:12
#15

Du ska inte lyssna på okunniga människor som inte vet vad dom pratar om. Du vet själv att du tar hand om din hund på bästa sätt. Om dom sedan känner att dom måste påpeka att din hund har finnar och pormaskar så är det bara synd om dom. Det är nog vanlig clearasil ansiktsrengöring skulle jag tro.

Har hört att Neutrogena's spot control (tror jag den heter) ska hjälpa en del hundar. Du ska inte klämma nej, prova hellre att torka ut finnar med alsolsprit eller liknande men ta det försiktigt så hunden inte blir för uttorkad eller får nån form av allergisk reaktion.

Smörjer du in hans hud med något? Om du använder dig av hudlotion, babyolja eller liknande så prova byt ut det mot aloe vera gel, så ren som möjligt. Lotion och liknande kan slagga igen porerna och det gör inte gott åt en bråkig "tonårshy" :)

Rodtotten
2012-09-30 11:21
#16

Tack Zipzee! Jag ska genast sluta klämma på pormaskar och finnar! Att torka ut dem låter mycket vettigare. Vi har Aloe vera-gel och även PROB-cremen. Får se vilket som funkar bäst. Känns som man måste ha tålamod och prova en sak i flera veckor innan man kan utvärdera…Men som sagt, tack för dina vänliga ord och tips!

[Marielle_]
2012-11-13 20:12
#17

#16 Oj var länge sedan jag var inne här nu! Det är fortfarande "Lilly-ette" fast med en annan användare! Glad

För att svara på din fråga (bättre sent än aldrig haha) så har vi använt den vanliga clerasilflaskan som är vit och blå med pump! Det har fungerat toppen för oss verkligen! Skrattande Sedan vi gick över till vom og hundemat så har hans hud blivit mycket bättre också! Men clerasil rekomenderar jag verkligen, värt att testa!

[eeklund]
2012-11-15 08:58
#18

Vill rekommendera laxolja! Min tjej hade lite enstaka finnar då och då och tog några dagar innan dom försvann, efter laxoljan så får hon få finnar och dom försvinner dagen efter :). Bra för hjärta och allting annat också!

Jag badar min tjej 2 gånger/månad nu för tycker inte det behövs då hon är fin i hyn. Visst har hon pormaskar men det är ingen fara tycker jag då hon annars ser så fin ut!

[Wildfire_]
2013-01-11 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hej igen! Kakans ägare här! Glad

Ville bara visa hur fin Kakan är i huden nu! Som kines kommer han troligtvis alltid ha några små enstaka porisar kvar men är rätt så nöjd hur han ser ut nu! Tycker ändå att vi lyckats rätt så bra med att få han fin i huden igen, ni som inte läst tråden innan kan kolla på bilden högst upp så får ni se hur han såg ut när vi fick hem honom! Då var han inte fin och luktade inte alls gott för den delen heller! Rynkar på näsan

Men det är en glömd tid och nu blickar vi bara framåt! Glad Detta är alltså en alldeles nytagen mobilbild på vår grabb! ^^

Erika89
2013-01-11 23:56
#20

Åh gud vad fin han är!

Starkt jobbat av dig!!! :D :D :D

Annons:
[Wildfire_]
2013-01-12 14:08
#21

Tack! Skrattande Känns verkligen att all tid vi lagt ner på att få hans hud bra igen har lönat sig! Men tror nog att Vom og hundematen har gjort sitt också vilket självklart är ett stort plus! Glad

Han mår bättre idag och det märks! Piggare och gladare nakenfis får man nog leta efter! Skrattande

Upp till toppen
Annons: