Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3752 ggr
purity666
2012-04-24 15:20

Nya hunden vaktar mig mot gamla

Jag hämtade hem en 5 månaders Mexikansk/kinesisk nakenhund igår. Hon är uppvuxen runt 6 hundar till och har säkerligen fått kämpa om uppmärksamhet, mat och godis. Hon hetsäter maten, men jag hoppas det lugnar sig när hon inser att alla får sin portion här.

Den största grejen är att hon morrar och skäller på min gamla hund när han kommer i närheten av oss. Han är en 9-årig schäferblandning som skulle kunna sätta henne på plats förstås men han är gudasnäll så han går undan. Jag vet att det är tidigt, hon kom igår, men det är INTE ok att jaga bort min gamla hund. Mår han dåligt av vår nya familjemedlem tänker jag lämna tillbaka henne. Han kommer ju först.

Hon vågar bara mopsa mot honom om hon är i soffan med mig eller sitter i mitt knä, annars går det bra. Kan väl också påpeka att markeringar och bråk förekom i flocken så hon är nog van att bli åthutad.

Det lilla jag har gjort hittills är att sätta ner henne på marken när hon morrar och hoppas att hon kopplar att det inte blir bra om hon beter sig illa mot min gamla hund.

Jag ger båda lika mycket godis, klappar på båda och pratar med båda så att hon också ser att vi "kan leka alla tre". Jag har fyra katter och de morrar hon inte åt alls.

Han kan inte ens vara i samma rum som oss utan att hon börjar morra och som sagt, han är gudasnäll och vänder bort huvudet direkt. Men nu håller han sig i köket och det skär i hjärtat. Så..tips? Anledningen till att jag vill korrigera det direkt är helt enkelt för att jag tror att det är enklare nu än sen när det är ett befäst beteende.

Annons:
Satum
2012-04-24 17:23
#1

Jag skulle sluta med att ha den nya hunden i knät helt.

Och sedan fortsätta så som du gör att, ge båda lika mycket uppmärksamhet när du väl gör det. Även vara konsekventa och korrigera/visa nykomlingen att det INTE är acceptabelt att hon morrar och försvarar dig, för det är det hon verkar göra.

Ser eran gamla hund detta så kanske även han fattar och börjar säga till själv till slut. Så var det för våran äldsta hund när vår valp kom. I början sa han aldrig till valpen utan det fick vi göra men nu säger han åt honom själv och på skarpen också om valpen drygar sig för mycket.

Hoppas det löser sig!

purity666
2012-04-24 17:36
#2

Jag tror inte min hund kommer säga ifrån. Han är ett år äldre än mina föräldrars hund som håller på likadant när vi är där och har hållit på så i 8 år, men min hund skiter i honom helt enkelt.

Ja nyss gjorde lillskiten utfall mot min hund bara för att han kom nära mig så jag fick säga till ordentligt. Sånt beteende är verkligen inte ok i mitt hem.

Ja jag ska vara konsekvent så att hon märker att är hon dum får hon inte vara med mig och gamlingen, men så länge hon är snäll så får hon vara i knät eller soffan. Min hund är ju snäll så han tycker att alla 3 kan vara i soffan samtidigt Glad

Banankaka320
2012-04-30 15:28
#3

Min fis gör likadant ibland mot hundar vi inte träffar så ofta, jag brukar faktiskt lägga ner henne och plocka upp den andra eller ge den extra mycket uppmärksamhet. Förr när hon var jätteliten så kunde hon fortsätta morra på den hunden men då sch:ade jag henne och då gick hon iväg. Och då slutade jag fjäska för den andra hunden.

Hoppar hon upp på soffan själv? Min fis får aldrig hoppa upp brevid mig utan att "fråga", varje gång hon gjorde det så la jag ner henne och sa nej. Sen när hon tittade på mig i ögonen så sa jag "varsågod" och lockade upp henne :)


[Forest]
2012-05-14 09:56
#4

Hur länge har ni haft denna hund? Jag tycker att du fått bra tips ner med nya hunden så vaktar den inte sitt knä den sitter . jag skulle inte änds tillåta att mina hundar sitter o vaktar säng/soffa/stolar utan då får de gå ner om de skulel göra såna fasoner. Helt okej om de inte vill ligga som kompisar o säga ifrån att de vill sova enskilt förvisso men det är inte vakta :P

Upp till toppen
Annons: