Annons:
Etikettfoder
Läst 5591 ggr
Satum
4/18/12, 5:30 PM

Vom og hundemat

Hej!

För närvarande kör vi på vanligt torrfoder åt killarna här hemma. Har alltid gjort det. Utöver det så får den äldsta äggula, nötfärs, grönsaker, märgben m.m vid sidan av då och då.

Men har nu funderat på att byta ut torrfodret helt mot färskfoder och funderar då starkt på Vom og hundemat.

Har hört&läst så mycket gott om det fodret! Glad

Någon här som använder det? Vad har ni för erfarenhet av det?

Hur stor blir egentligen kostnaden för en vuxen kines? (Självklart är det individuellt med tanke på att alla hundar äter olika mycket men bara så man får ett humm).

Fått för mig att det kommer bli så mycket dyrare än med torrfoder!

Läste också att man ska ge hunden 2% av kroppsvikten per dag. Tycker det låter sjukt lite!!?

Tacksam för era svar!

Annons:
[Zipzee]
4/18/12, 6:43 PM
#1

Om du bestämmer dig för att byta till VoH gör du ett mycket bra val! Texas har ätit VoH med lax i några månader nu och jag har inte ett dugg att klaga på! Om det ska vara något då så är det väl att det luktar lite konstigt för en känslig näsa, troligtvis av vommen.

Texas hade tidigare problem med huden i form av massa finnar, pormaskar och klåda. Alla dessa problem är som bortblåsta. Han är dessutom mycket bättre i magen. Bajset blir riktigt hårt av färskfoder vilket gör att hunden tömmer analsäckarna av sig själv när den bajsar. Upplever att produktionen av tandsten har minskat något sen vi slutade med torrfodret. Han har dessutom ÄNTLIGEN fått upp hullet lite.

2% av kroppsvikten blir ofta för lite för en liten hund. Har pratat med en kille på VoH och han rekommenderade upp till 4% för en liten hund för att få någon mättnadskänsla. Texas kräktes galla när han åt 2% så vi ökade upp lite. Han äter nu ca 160g om dagen. Räknar man enbart fodret så har vi en månadskostnad på ca 180kr. Det du måste tänka på är att ge hunden BRA ben i och med att tandmotionen försvinner helt.

Råa kycklingvingar och färska märgben är perfekt! Håll hunden under uppsikt när han äter märgbenen, det finns viss risk för tandfrakturer om han är för glupsk och verkligen tuggar benet. Jag brukar byta ut en måltid några gånger i veckan mot en färsk kycklingvinge eller två färska revben. Kom ihåg att alltid ge benen råa, kokta eller på annat sätt upphettade ben splittrar sig lätt och kan orsaka skador i mun eller tarm. Den totala månadskostnaden har aldrig överstigit 250kr vilket jag tycker är otroligt lite med tanke på hur bra kosthållning hunden får. Att däremot betala 4-500kr för ett torrfoder där största delen av fodret är spannmål och annat skit som enbart används som utfyllnad skulle jag aldrig kunna tänka mig längre.

Fodret med lax innehåller omega 3 & 6 och man behöver egentligen inte tillsätta något extra. Jag brukar dock slänga på lite extra laxolja eller en äggula nån gång ibland. Såg att det var lax i valpfodret också men jag är en förespråkare av laxolja och kan man motverka hudproblem med den så kör på! Skrattande

Blev långt det här såg jag nu, har du fler frågor så fråga på! Skrattande

[Zipzee]
4/18/12, 6:46 PM
#2

Jipotimas kan man beställa massa smaskigt till vovven såsom grisklövar, kalkonhalsar och revben. Bra tandmotion och hunden får tillfälle att verkligen "vara hund" genom att äta det som är naturligt för den Glad

Satum
4/18/12, 7:45 PM
#3

#1 Tack för ett grymt bra svar *fniss*

Ja, ben lär vi köpa in mer av. Speciellt då Mogge har så himla kassa tänder och tandstenen/beläggningarna börjar komma.

Han har inte ens fått alla tänder i övre käkenFörvånad Förmodligen får han de aldrig heller, men så äre väl när man är så naken som han är…

Så fort våran 2kgs påse är slut så kommer vi nog börja med VoH. Tror du man kan byta helt eller ska man köra en veckas övergångsperiod kanske? Vi byter nog på båda grabbarna, borde väl inte vara nå större skillnad på att byta foder på en "vuxen" hund och en valp?

[Zipzee]
4/18/12, 8:08 PM
#4

#2 Kul att du fick någon hjälp av det! :)

Jag känner igen det där med tandsten tyvärr. Texas får otroligt lätt tandsten. Men med bra ben så blir det bättre, tro mig :) Har de inte kommit nu är det nog tveksamt om de dyker upp, är ju tyvärr inte ovanligt med avsaknad av tänder.

Enligt killen jag pratade med på VoH skulle det inte vara några som helst problem att byta rakt av då hunden nu istället får det den är skapt för att äta. Jag bytte direkt och det blev aldrig några konstigheter. Var bara förvånad över hur snabbt magen stabiliserade sig. Den var ju lite sisådär innan. Nä, jag tror inte det blir någon skillnad, speciellt inte när du byter till ett bättre foder. Köp hem Biobak ifall magen skulle komma i olag. Det är mjölksyrebakterier och väldigt milt, botar tillfälliga diarrér. Använde det till Texas när han fick magsjuka. Snabbt resultat! :)

Satum
4/18/12, 8:12 PM
#5

#4 Nice, då är det bara tuta och köra då!!! Skrattande Härligt! Tack igen, du verkar klok!

Från en sak till en annan. Brukar du ställa Texas?

[Zipzee]
4/18/12, 8:15 PM
#6

#5 Haha, tackar! Alltid roligt att kunna hjälpa Skrattande

Nej tyvärr, han fick med sig lite tråkigheter i "ryggsäcken" från förra ägaren vilket har lett till att han har ett ganska stort stresspåslag i sig. Vi jobbar med det och när han fått alla tassar på jorden kanske utställning blir aktuellt. Egentligen är jag inte så superintresserad av utställningar men det vore kul att prova! :)

Annons:
Satum
4/18/12, 8:21 PM
#7

#6 Jaha, okej jag förstår.

Usch, vad trist, hoppas det blir bättre! När är Texas född? Har för mig att han och Mogge är ganska jämngamlaCool

Vi ställer ju Mogge då och då, mest som en kul grej, vi har inte direkt tänkt att bli champions *fniss* och för att Mogge ska få träffa (mest SE på) MASSA hundar samtidigt.

Han behöver extra miljö/socialträning då han kan vara lite stissig ibland, bland mycket folk/hundar/trafik.

Sedan är det kul och titta på alla fina hundar hihi!

[Zipzee]
4/18/12, 8:27 PM
#8

#7 Det går framåt men iom att han är i en riktig spökperiod just nu blir det ju en del svackor. Som tur är det i princip omöjligt att ta slut på mitt tålamod, så vi tuggar på i våra banor. Vissa dagar går det bättre, vissa sämre :) Han är född i januari -11, så de är väl rätt jämngamla då? :)

Vad får ni för kritik på Mogges nakenhet? Den som skrev rasstandarden måste ju ha levt i riktiga önskedrömmar. Helt naken hud men ändå lagom mycket crest och svansplym. Hur får man det att gå ihop egentligen? Skrattande

Ja visst är det kul att titta på fina hundar! Skulle ha gått på Stockholm Hundmässa men blev ju såklart tvungen att bli dunderförkyld då Gråter

Satum
4/18/12, 8:38 PM
#9

#8 Ja Mogge föddes i slutet på februari -11!

Hehe, ja de flesta domare ratar tyvärr Mogges nakenhet men han har alltid fått bra kritik på allt annat, så som hud, kropp och linjer. Han har säkert den bästa huden jag någonsin skådat på en nakenfis! Glad

Men nu sista utställningen (nov -11) så var där en domare som bara ÄLSKADE Mogges nakenhet och tyckte att precis SÅ ska en riktig kines se ut så fick han även sitt första HP. Det var kul!!!

Haha, ja rasstandarden är helt KNAS! Men tittar man riktigt långt bakåt så var de första nakna kineserna grad 1 och 2.

[Zipzee]
4/18/12, 8:50 PM
#10

#9 Gud vad skönt med en naken hund. Jag älskar ju dock Texas crest, blir sån snygg kontrast mot huden, MEN trimningen är ju allt annat än kul! Skrattande

Va kul! Grattis! Skrattande

Satum
4/18/12, 8:54 PM
#11

#10 Mmm det är ju apsnyggt med en lång fin crest mot en naken hund hehe. Vår nya familjemedlem Uno är ju en 3a, eller vad sa vi? Tungan ute Så himla ovant och behöva trimma kroppen och att den känns stubbig.

Blir det alltid så? Stubb kvar? Vill får bort ALLT. Men det kanske inte går och få den så len och fin som en 1as…

Känner att den här tråden spårar helt haha.

[Zipzee]
4/18/12, 9:00 PM
#12

#11 Ja som det ser ut nu är han en 3a :) Jag har en Braun (tror jag) rakapparat som jag tar efter trimmern, men den blir det i stort sett helt slätt. Annars blir det ju hyvel. Fast jag är lat så oftast blir det bara trimmern, då kan man ju iaf se att han är naken. Om man inte tittar på nära håll Flört

Haha, ja det råkade bli så Skrattande

Satum
4/18/12, 9:10 PM
#13

#12 Okej. Men känns lite läskigt och köra med hyvel eller? Tänkte mest inför kommande utställningar. Kan ju inte lämna honom stubbig när domaren ska känna på han hehe.

Jaja, det dröjer än. Får testa oss fram!

Tack för alla svar och tips iafGlad

Annons:
[Zipzee]
4/18/12, 9:16 PM
#14

#13 Det är ju en vanesak men med en fräsch hyvel och stadig hand går det bra. Man får ju dock tänka på att ta det försiktig på benen, där är det lätt att skära. Och ser domaren tecken på att hunden inte är så naken får man ju minus på det Obestämd

Tycker du ska prova med en rakapparat för herrar, en rak variant, inte en sån med tre runda "grejer" på.

Det var så lite så! Lycka till nu! Skrattande

Satum
4/18/12, 9:19 PM
#15

#14 Så jävla dumma domare! Endast 1% av alla nakna kineser på utställningar är så nakna på riktigt. Hur kan dom ge minus för det? Nu blir jag ju jättenervös haha!

[Zipzee]
4/18/12, 9:34 PM
#16

#15 Det här står i "Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD)":

Chinese crested dog
I rasen förekommer
• hudskador till följd av hälsovådlig och etiskt oacceptabel pälsborttagning (tillexempel rakning/vaxning) för att dölja att huden inte är hårlös.

Särskild uppmärksamhet ska därför fästas vid huden.

Satum
4/18/12, 9:52 PM
#17

#16 Jo, jag fattar ju det.

Men domarna VET ju att de flesta kineser är rakade, därför borde dom inte få ge minus till en individ om man t.ex missat i rakningen haha.

[Zipzee]
4/18/12, 9:54 PM
#18

#17 Rasstandarden kan ju helt klart behöva en uppdatering, det är ju trots allt den dom har att gå efter. Men sen finns det domare som råka "missa" att hunden är stubbig och har ett eller två jack från rakhyveln så det beror nog helt på om har tur med domaren Skrattande

Satum
4/18/12, 9:56 PM
#19

#18 Visst är det så! Jaja, vi får se hur det går. Första utställninge för Uno blir inte förrän i Augusti.

Nu blir det sängen för mig och seriemys innan det är sovdags!

[Zipzee]
4/18/12, 9:57 PM
#20

#19 Då hinner ni få in snitsen med hyveln tills dess Flört

Sov gott och tack för en trevlig pratstund :)

Annons:
Aprilisaname
4/19/12, 11:41 AM
#21

Jag funderar också på att testa vom og hundemat. Är det ett helfoder eller halvfoder?
Vilken av smakerna kan vara bäst för huden? Känns ju som att lax är bäst eftersom att det är fiskolja, men jag har hört om många som fått ordentliga utslag efter den maten.

Satum
4/19/12, 2:01 PM
#22

#21 Det står på hemsidan att det är ett helfoderGlad

Jag kommer att byta ut torrfodret helt mot VoH. Känns faktiskt som ett riktigt bra val! Mmm, laxolja är bra. Men vi ger Mogge Salmopet laxolja vid sidan av maten så vi kör nog på orginalet.

Sedan kan man säkert blanda alla de olika utan problem. Grundinnehållet är ju detsamma i alla!

Jasså, utslag av VoH? Det är väl "risken" man får ta. Hundarna kan ju få utslag av alla foder, beror på vad hunden är känslig mot. Bara testa och se! Funkar det inte så är det ju bara och byta tillbaka i värsta fall.

[Zipzee]
4/19/12, 3:25 PM
#23

#21 Alla foder utom den rena vommen är helfoder. Om hunden tål det så är varianten med lax i mitt tycke den bästa sorten. Som jag redan skrivit till Satum så är bra tuggben ett måste för att hunden ska få den tandmotion den behöver :)

Texas ligger just för stunden och smaskar på en grisknorr, och matte är väääääldigt omtyckt :)

[Lilly-ette]
6/1/12, 12:48 PM
#24

#1 Vad för laxolja använder du och köper du den i djuraffär eller beställer hem på nätet? :) Hittade en laxolja på animail.se, som heter Salmopet, har du testat den - är den bra?

Sorry för tusen frågor, vi har precis börjat med VoH till vår snart 1 åriga kines och jag är nyfiken på laxoljan. Övrigt så älskar han den nya maten! Innan fick han Eukanubas Sensitive skin, visst äter han den men det tar tid och det gör att han inte lägger på sig något :( Men det kommer att ändras nu, vilket är skönt.

Är dock orolig att han kommer bli FÖR hård i magen av att äta VoH, i det här fallet ger vi den med lax. Han bajsar nu helt normalt (innan åt han torrfodret och blev lite lös i magen) efter knappt en dag med VoH och det känns riktigt bra! :) Men har vi otur så blir han jättehård, vilket är ganska vanligt har jag fått veta och det oroar mig lite. Så det är därför jag frågar om laxoljan, för det ska tydligen förebygga att bajset blir så hårt.

[Zipzee]
6/4/12, 3:09 PM
#25

Jag köper Dr Baddakys olja från Djurhälsobutiken. Har inte provat Salmopet, men Dr Baddakys slår Viacutan med hästlängder! Texas kan ibland bli riktigt hård i magen, men det är inget han lider av. Jag ser det positivt, jag behöver inte oroa mig över några överfyllda analsäckar! ;)

[Lilly-ette]
6/4/12, 4:43 PM
#26

Ok, får se vad man väljer i slutändan! Nu har vi gett honom VoH i snart 4 dagar och han är prima i magen! Det som kommer ut är hårt men han har inga problem med att få ut det så jag har slutat att oroa mig nu! Ja har hört om det vilket är toppen! Svärmors hund fick åka akut in till veterinären då han fått infekterade analkörtlar över natten bara! :( Fick söva honom och spola rent då han hade så ont! Usch, man gör ju vad som helst för sina älsklingar för att slippa sånt obehag! Men han är helt återställd nu, får hoppas att det inte kommer tillbaka bara!

[Forest]
6/15/12, 8:47 PM
#27

jag ger detta foder till mina och är super nöjd även hundarna är glada i sitt foder :)

Sen måste jag säga att detta med raka hunden o utställning ni ser inget fusk i detta?

Annons:
[Zipzee]
6/18/12, 11:27 AM
#28

#27 Givetvis är det fusk, men det är ett fusk som alla gör. Det är otroligt svårt att hitta en kines som av naturen är "perfekt" enligt rasstandard. Den ska inte ha något hår på kroppen, vilket betyder att man då måste ha en sk "true hairless". Dessa har då problemet att domare tycker de har för lite crest, sockor och svansplym. Så för att få till den perfekta kinesen får man tyvärr ta till rakhyveln på en hund med högre nakengrad.

elin_tilly
9/27/13, 6:30 PM
#29

Hej, kan man blanda VoH och kokt ris? Jag frågade också Calle på VoHs hem sida och han föreslog 3% av kroppsvikten men jag tror inte att det är tillräckligt för Algot har gått ner några hg i vikt. Jag har precis ökat upp till 65g/måltid, är det för mycket eller för lite?

Elin & Algot

Upp till toppen
Annons: