Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 3057 ggr
ella82
2012-03-29 10:45

ny ägare av puff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är ny ägare av en liten puff hane på 6 mån.

Jag har stor erfarenhet av hundar men inte just puff!

han är i alla fall snäll och trevlig vid all hantering.

han är rätt så osäker ute, men en busig, livlig kille på tomten hemma om jag är med annars vill han bara in! går inte längre än  max 2 meter från mig och bär runt mina skor hela tiden?

har haft bra päls fram tills nu nu tovar den helatiden(vuxen päls på g?)

jag tränar med honnom och han lär sig fort men är så full av liv så i bland måste man hoppa runt 5 min innan man kan sitta;)

vad kan ni puff ägare säga om puffen tipps osv..

är min uppfattningen om puffen rätt?

busig,otroligt snäll, lite osäker på nya saker i början och full av spring.

en hund som tyr sig mäst till 1 person men som älskar barn??

Annons:
Tallullah
2012-03-31 21:51
#1

Grattis med din nya puff!

Om han är lite osäker nu är det ganske normalt..Kinesen älskar människor och vill vara med hela tiden. Träna mycket socialträning med honom..ta ham med i bilen..låt honom hälsa på nya människor och andra djur,men ta det lite førsiktigt i børjan. Han behøver mycket närhet och gos. Kinesen kan aldrig få nog med kramar och pussar.Puffpelsen är jättesvår att skøta. Det blir tovor värje sig man borstar fler gonger värje dag. Jag rekomenderar att du användar en kam och vänjer honom att ligga lugnt i knät när du skøter pelsen. Vänja honom ligga på ryggen,så du kommer till øveralt. Du vill snart se vilken underbar ras du har fått:)

Lycka till!!

ella82
2012-04-02 10:37
#2

Tack!

Jag tar med honnom i bilen..han är nästan alltid med ;)

Menniskor är inga problem han är alltid framåt och glad när det gäller folk överhuvudtaget allra hällst barn!

Han är mer osäker med hundar han vill busa men när den andra hunden börjar busa blir han rädd och piper.

Han är också mkt rädd om man ex puttar bort honnom(försiktigt) han skriker för nästan allt! Jag gör allt jag kan för att vänja honnom vid olika saker,situationer mm men känns ju dumt när han skriker (låter ju som om jag skulle ta livet av honnom när det fastnar en pinne i pälsen :( kan säga att han blir bättre och bättre och jag misstänker att han inte gjort så mkt va tex inte van vid koppel osv.

Går där emot super att sköta päls trimma,klippa klor han är lite rädd men litar på mig.

brukar puffar få hudproblem el dyligt? han kliar mkt?? ser inget?

hur mkt unerull har en puff?? för jag ser rätt in i skinnet på honnom ser inte mkt underull!? jo han är en pussig glad kille som kommer att bli super med lite träning;)

Tallullah
2012-04-02 14:50
#3

#1 Om han kliar sig kan det bero på hudproblem el parasiter. Puffen ska inte ha mycket underull. Du ska lett kunde se skinnet på en puff..men eftersom han kliar tycker jag du ska ta honom till veterinären.

Du verkar ha fått en osäker undergiven hund.När han skriker,är han redd…han kan ha upplevd nåt skremmande innan du fick honom till ex…Det besta du kan gøra är att trena mycket på att låta honom leka med snälla lugna hundar som är van vid små hundar. El du kan gå på en hundkurs med honom.  

Hur gamal är han? Om han är valp ska man träna førsiktigt…och då är skrik och piping mera normalt vid en skrämmande situasjon till ex..men om det rør sig om en vuxen hund med sama problem.är det tegn på at han är ovan vid såna situsjoner med andra hundar och man kan hjälpa honom endast vid att låta honom uppleva SNÄLLA och LUGNA hunder han kan bli känd med. Det är viktigt att DU är trygg och att han kan lita på dig. Du ska inte trøsta honom i situasjoner som uppstår. Om han skriker och är redd,är det viktigt att du är lugn o tar det førsiktigt.

ella82
2012-04-03 08:53
#4

Hej. han är tittad av vet men ser inget uppenbart(han är lite äcklig i pälsen känns vaxig). Han är 6 snart 7 mån jag köpte honnom när han var 5 mån.

Märks att han är mkt osäker törs inte gå ut om inte jag går med ut (tomten).

Jag daltar inte med honnom om han blir rädd utan försöker alltid vara lungn för att visa att det är ok och tar i bland med vår schäfer korsning som är en mkt trygg orädd och väluppfostrad. men han tränas även att klara olika situationer själv.

Han funkar bra om jag är med men han äter knappt om inte jag står brevid osv. annars är han mkt busig.

Han är ju alltid nyfiken på andra hundar men vet inte riktigt hur han ska göra han busar upp dem men när de vill busa blir han osäker och piper och springer och sätter sig vid mina fötter känns som om han inte vet hur han ska bete sig med andra hundar!

han leker mer med katterna.

Men jag har tur som har många snälla trygga hundar i min omgivning att träna med, men min kännsla är att jag måste ta det lungt i hans träning få honnom trygg i koppel osv kanske åka till brukshunds klubb och bara sitta där ett par g?

Upp till toppen
Annons: