Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 5669 ggr
[[pimey]]
2012-03-11 16:01

Känns jobbigt!

Köpte min kinesvalp för några månader sen av en superbra uppfödare han fick verkligen mitt hjärta att smälta. deras beskrivning av honom var verkligen toppen, han var kattvan, barnvan & hundvan glad och sprallig och hälsar på alla. Nu här hemma så vet jag inte riktigt om allt detta är sant..Han älskar vår 9 månaders son och katterna med, han tror ibland att han är en katt. I början så blev han nervös av andra hundar vilket är förståeligt allt är nytt och läskigt.

Detta beteende blev bättre och han har en lekkompis han brukar träffa några gånger i veckan och promenera med, andra hundar ignoerar han.
När han väl ska träffa en ny hund så morrar han gärna och gömmer sig men efter att promenera en stund med den "nya hunden" så slappnar han av. Men den senaste tiden har han gått från detta till att göra utfall och morra åt allt. Allt på en dag!

häromdagen då vi var ute och gick så morrade, tokskällde och kastade sig mot andra hundar bara sådär och nu känns det bara hopplöst som om jag valde fel ras, att jag borde ha varit mer noga med mitt hundval osv. Jag gillar honom jättemycket och han är bra på alla andra sätt förutom detta, jag som hade hoppats på att kunna ställa ut i sommar men nu verkar den drömmen borta då det är ett intresse som ligger nära mitt hjärta och hur ska de gå med en hund som inte kommer kunna fokusera pga av de andra tävlande hundarna? :(

Annons:
Banankaka320
2012-03-11 16:34
#1

För det första, det har ingenting med rasen att göra. Det är individuellt och har både med uppfostran och genetik att göra med. Hur gammal är han? Kan vara spökåldern. Men detta går att träna bort, låter som han är osäker på sig själv.

Tycker du ska testa "skvallerträning", dvs. Så fort han ser ex en hund långt bort och bara tittar så ska du berömma massor. Träna lite agility, det är jättebra för deras självförtroende då man aldrig säger "nej" när den gör fel utan bara belönar det rätta. Och tvinga aldrig han hälsa på hundar, jag har en nakenfis som inte gillar andra hundar och jag låter henne inte hälsa på andra hundar utomhus som jag inte känner.


[[pimey]]
2012-03-11 16:37
#2

han är 7 månader nu.
Jag tycker jag har provat det mesta, beröm, klicker, nej, ryck i koppel osv ibland funkar allt bra och ibland så är det tvärtemot. Nej jag tvingar han inte utan stannar jag och vill prata med den andra hundägaren så vill jag att han ska kunna bete sig. han behöver inte hälsa.

[Forest]
2012-03-11 22:42
#3

2 en fråga vad tycker du att ryck i kopplet änds har hjälpt? har ni haft denna hund ett par månader o sen skaffar ni en till hund? Hur ofta akterverar ni hunden själv utan sin nya kompis? Jag skulle rek att du tränar mer kontakt, sen låter det som att han är typsit spökåldern. Gå kurs kan jag oxå rek och sluta ryck i kopplet.

[Zipzee]
2012-03-11 22:53
#4

Det hela kan vara en ond cirkel. Din hund känner hur du förhåller dig till andra hundar vid hundmöten. Om du är spänd/orolig/nervös/negativ känner din hund det direkt.

Jag har haft samma problem med min hund men det blir bättre och bättre. Du får dock räkna med att det kommer ta tid att få bort beteendet helt.

Metoden vi kör går ut på att så fort jag ser en annan hund tar jag min hund i kort koppel och håller honom nära mig i min "trygghetszon". Titta aldrig på vare sig den andra hunden eller hundägare, titta inte på din egen hund, säg absolut ingenting till den. Gå bara förbi i samma tempo som du hade innan. Se din hund som en handväska. Strunta i utfallen, kast hit och dit och skällande. Gör ingen stor grej av hundmöten, strunta fullkomligt i att ni möter en annan hund.

Jag hade i början jättesvårt för att inte spänna mig och tänka negativa tankar. Jag började då så fort jag såg en annan hund planera middagen för hela veckan. På så sätt kunde jag koppla bort alla känslor som kan påverka min hund. Vi har gått från kraftiga utfall med vilda skall och kast överallt till att nu kunna möta en hund relativt lugnt. Det kan bli ett morr, ett studs eller ett skall nån gång ibland, inte mer än så.

Din hund är just nu i en jobbig period i livet. Precis som vi människor går även hundar genom faser i livet. Hans beteende kommer förändras till både det bättre och det sämre under hela hans liv. Ge inte upp hoppet! Det där är något ni kommer lösa. När hunden känner att du är trygg i situationen, kommer han kunna slappna av och lita på ditt omdöme. Du är hans ledare, du kan hantera det! En hund som känner trygghet och samhörighet går inte lika lätt upp i den stressen din hund hamnar i vid hundmöten.

Jag har full tro på att det där är något som går att lösa, men som sagt kommer det inte vara löst i morgon. Kämpa på, det där klarar ni som en dans!!

[[pimey]]
2012-03-12 13:06
#5

3# va? jag har inte skaffat en till hund vad får du det ifrån?
Alltså inte RYCKT i kopplet utan mer få han ur fokus då han blir blockerad ibland då hundar kommer och då blir det bra igen. mer som en "lätt snärt" så att kopplet låter men inte påverkar hunden.
Vi går med han varje dag drygt 1½ timme ,sen leker vi inomhus med. han är en sk soffpotatis så han slappar mer än vad han leker.

[[pimey]]
2012-03-12 13:11
#6

4#

Jo jag gör exakt som du gör och har gjort det sedan dag 1 och det har funkat klockrent fram till nu men det är väl om du säger "spökåldern" och idag så har det faktiskt gått bra, vi gick förbi ett par hundar och han hoppade mer åt sidan vid vissa hundmöten men utan morrande och skällande utan han traskade på vidare. och vissa ignorerade han totalt så idag känns allt positivt igen!

Annons:
[Zipzee]
2012-03-12 13:15
#7

#6 Jag vill inte förstöra din glädje över att dagen gick bra, men det kommer gå neråt igen. Han kommer göra utfall igen. Bli inte negativ då, det är helt normalt. Det kommer gå upp och ner hela tiden. Huvudsaken är att du får ner stressen som finns i honom! :)

[Forest]
2012-03-12 20:32
#8

5 "nya hunden" som förvirrade min läsning. Låter iaf som att hunden kan koppla av, jag tycker att du tränar mer kontaktträning o sen kan du även skallerträna, inne på balndrashundar finns en super bra artikel + filmklipp på hur man går tillväga. Vad mer gör han om dagarna förutom promenader?

Upp till toppen
Annons: