Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 7709 ggr
Absolutpea
2012-02-29 20:14

Hoppar på tre ben?!

Min hund, som fyller tio år nu i oktober. Hoppar ALLTID på tre ben utomhus på vintern just för att behålla värmen, inget konstigt med det tycker ju jag. Men alla andra kommentar ständigt att "Han har ju ont i benet stackarn, varför är du ute och går med honom för?" osv osv. Jag brukar alltid svara "Han har inte ont i benet, han bytte ju ben för tre sekunder sen!" Jag undrar nu fall ni har varit med om något liknande? Och fall era hundar hoppar på tre ben på vintern eller fall det är min hund som är lite udda ;)

Mvh Alexandra!

Annons:
livskvalite
2012-02-29 23:14
#1
  • När det är för kallt och dom får kramp hoppar dom på tre ben.

  • Brukar fungera bra att massera benet så går det fortare över.

  • Om din hund är 10 år så kanske du får massera lite längre, då stigande ålder ju i regel försämrar blodcirkulationen.

All of life come to us with ease, joy & glory!

Banankaka320
2012-03-01 00:11
#2

Förmodligen köldskada, min gör så när vi stått stila en stund men försvinner när vi går igen. Kanske köpa hundskor?:)


Absolutpea
2012-03-01 10:26
#3

Han har massor av kläder på sig, så tror inte det är köldskada, det är mer när det är kallt ute, asså minusgrader&vi varit ute en stund. Men ska försöka massera så kanske han slutar :) Tack för tipset. vad kan man köpa hundskor? :D

Royalz
2012-03-01 12:36
#4

Patella?


LinaN
2012-03-01 12:55
#5

På min gris så gör han så också, drar gärna upp ena bakbenet och sen efter ett tag byter till andra, och varvar med att gå på alla fyra och sen bakbenen. Oavsett årstid.

Inomhus går han allt som oftast på alla 4 men ibland händer det att han går bara på bakbenen, något vi inte alls uppmuntrar härhemma. han är en hund ^^

men kramp kan det ju vara för min kille vintertid, men höst och sommar då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Absolutpea
2012-03-01 13:54
#6

#5 så gör min också! Fast inte på sommar&våren då ;) Uppfödaren sa att det var normalt att vissa hundar gjorde så.  Men tänkte kolla fall det var andra som också hade hundar som gjorde så.

Tror inte det är patellan, nu när jag kollade på wikipedia var det var. FÖr då hade han ju hoppat på tre ben hela tiden.. men det är ju bara på vintern när det är minusgrader.

Annons:
[Zipzee]
2012-03-02 13:08
#7

#6 Jag köpte Texas skor på Hundkiosken. Bra skor till ett bra pris. Väldigt lätta att anpassa efter hundens tass då kardborrebanden går att flytta hur som helst.

Rafflan
2012-03-02 13:50
#8

#6 wikipedia ska du inte lita på :P

Det låter som det kan vara patella och är det de behöver hunden träffa en veterinär annars riskerar det att patellan blir sämre och tillslut kanske det inte ens går att åtgärda!

Varför det låter som patella är just pga att han lyfter benet, och byter ben = patella på båda benen.
Min bichon som hade patella lyfter enbart på ett ben när han går i trappor, oftast är det höger, man han lyfter även vänster, har patella på båda benen, sämst på höger. Men när han hoppar upp och ner i möbler eller går på plan mark/i backe är han helt symtom fri :)

Min puff lyfter också på benen vid kyla och dåligt väder, det kan vara patella eller "små hunds fasoner" men jag lätt en ortoped kolla för säkerhets skull, för är det patella och upptäcks tidigt är prognosen bättre. Han hade iaf inte patella, ska kolla om honom när han är 1-1,5 år gammal igen och efter det kan jag känna mig lugn :)

LinaN
2012-03-02 15:42
#9

#8 ska be vetrinären titta över honom nu när de ändå ska vaccineras nu i mars.

Är man redan därinne så tar de ju inget extra för att titta hoppas man ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2012-03-02 16:23
#10

#9 det tycker jag inte dem borde göra :)

[malinska]
2013-03-15 11:33
#11

Ser att denna tråden är gammal men skriver iaf.

Min underbara kines har alltid hoppat på 3 ben ända sen han har varit valp han är nu 10 år. Har kollat upp han för länge sen och inget fel alls. Men nu då han fick riktigt ont så att han inte kunde röra sig alls (Han har fått det en gång innan för typ 1 år sen då dom inte hittade orsaken) Men iaf nu visade det sig att han hade ett diskbråck som gör sjukt ont och dom hittade också ett gammalt diskbråck på röntgen.

Antingen är det vanligt att dom hoppar på 3 ben lr så har min Nils gjort det för att han har lätt att få diskbråck.

Nu när man fått diagnosen så tänker man långt tillbaka och hajjar att han nog inte vart kry sen han var mkt liten. då han är världens gladaste damp hund som älskar att busa men alltid vägrat hoppa in och ut ur bilar o dyl och är lite väl klumpig för att vara hund. samt tvärstannat när vi varit ute och promenerat och vägrat att forstätta gå, helst när d är kallt så då har man fått bära honom.

Tur att man är den vekisen man är å lyssnar på sin hund. Många har retat mig lite kärleksfullt för att jag daltat så med honom. alltid skyllt ifrån med att han är det första djuret jag någonsin ägt och att jag "råkade" älska han för mkt ;)

Absolutpea
2013-03-15 12:49
#12

#11 mycket gammal tråd haha :) men kan ju svara hur det går i alla fall. Han hoppar fortfarande på tre ben när det är kallt ute. Han har inget problem vare sig med att hoppa in eller ut och bilar och veterinären ser ingenting. Han har gjort detta sen har va pytte och nu är han 12.. Men som sagt,när vi fick hem honom så hoppade han på tre ben också. Så vi tror inte det är något, då han inte har problem med något annat eller har ont någonstans utan är nog mer att han vill spara värme. Tack för hjälpen i alla fall men som sagt är det bara vid mycket minus grader och snö :)

Absolutpea
2013-03-15 12:50
#13

Han fyller tolv i oktober ;)

Annons:
Absolutpea
2013-03-15 12:50
#14

Nej… Nu är jag ute och cyklar. 11 fyller han.. Åh, så jäkla trög ibland när tankarna inte riktigt funkar.

Absolutpea
2013-03-15 12:52
#15

#9 har veterinären sett något på din hund?

Intehärutandär
2013-03-15 13:19
#16

Ser att denna tråd är gammal (jag med). 

Och mitt svar är att det är normalt. Jag hade en Papillon förut som hoppade fram sådär varje vinter. Till min nakenfis har jag köpt skor, för han går inte en meter utan. 

Man kan ju se till sig själv - Om jag stå och väntar på bussen t ex mitt i vintern, så måste jag börja röra mig efter ett tag. "Göra eld" med händerna och trampa omkring. Och vi har ju ändå skor på oss. :)

 - Sedan finns det kanske sjukdomar. Men jag tror man är trygg ägare och ser skillnad. Eller frågar veterinären.

MMEB
2013-03-29 17:25
#17

Min hund hoppar också ofta på tre ben. Inte bara när det är kallt. Går vi på asfalt och det helt plötsligt kommer blött gräs, lyfter han ibland upp ett bakben. Nästa som att han är lite fjollig, om ni förstår. Haha.

Jag har köpt skor till honom att ha när han är med husse i hans garage eller när det är iskallt ute. Annars brukar jag bara lyfta upp honom, lägga en tass i taget i min hand och krama om i pulserande takt. Så släpper eventuell kramp.

Skorna som jag har har sitt fäste precis vid den högsta klon på framtassarna så den kommer i kläm när man drar åt skon. Kolla det när du köper skor :)

Upp till toppen
Annons: