Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 3151 ggr
[RRRonjaaa]
2/9/12, 8:34 AM

Agillity???

Hej! vi har precis köpt en liten Chinese Crested Powder Puff.

som är 9 snart 10 veckor och jag är intresserad av agillity, har läst på många olika ställen att just '' kinesen '' passar till agillity?

är det någon som tränar/ tävlar agillity med sin kines?

täkte börja träna till våren…

Tack i förväg! <3

Annons:
Banankaka320
2/9/12, 12:03 PM
#1

Jag har tränat agility med min nakenfis och hon älskade det! Hon flög genom hindrerna och testade allt för att göra rätt. Snabb och smidig! Men inte när det regnade ;)


[Forest]
2/15/12, 9:45 AM
#2

Jag tycker man går kurs i detta först o sen ska inte valpar hoppa hinder mm innan de är 1 år. Men du kan lära in tunnel o lite till. :)

[RRRonjaaa]
3/15/12, 2:21 PM
#3

okej bra! tänkte nog inte börja träna '' riktig'' agillity till våren utan mer övningar som att springa snabbt på kommando osv. och ska nog gå på lydnadskurser mm. tack för svaren! <3

[Forest]
3/16/12, 10:47 AM
#4

3 låter bra att du ska gå kurs med valpen, sen kan kursledaren ofta lite om vad man kan träna. Jag gick kurs (annan ras) och våran var under 1 år, så vi träna mer komandon och tunnel, säcken och hinderna låg platta allså vart det inga hopp. A hinder o svikten skippades helt. Dok la vi ner svikten och så fick vi träna på gå på den o konando för stanna slutet av svikten (som låg ner)

mickro
4/26/12, 11:52 AM
#5

varför ska man inte träna hinder innan året? *nyfiken* :)

Banankaka320
4/26/12, 12:26 PM
#6

#5 Kroppen är inte färdigväxt och hunden kan växa fel (om jag inte minns fel) när dem överansträngs.


Annons:
mickro
4/26/12, 1:03 PM
#7

men han hoppar ju över stockar och stenar i skogen… verkar konstigt att dom inte kan få hoppa lätta hinder.

Banankaka320
4/26/12, 1:42 PM
#8

#7 Det gör han väl av sig självt? Agility uppmanar man väldigt mycket och lockar hunden, fast att den kanske inte egentligen orkar så gör den det ändå för den tycker det är kul när husse/matte blir glad och kanske älskar agility


[Forest]
4/29/12, 7:37 PM
#9

7 inte ser jag en hund som drar som A hinder i naturen eller går vippbrädan sen att de hoppar över stock o sten ute visst men inte drar dom som en hel bana. Man ska vänta tills hunden är klar i kroppen det har oxå med balansen o göra samt spara på lederna som inte är klara förens de har växt färdigt. Sen är det en väldigt krävande sport. Men som sagt man kan göra mycket annat innan som träna in tunneln och genom hinderstöd, sånt kan man mycket väl lära in samt komandon som hör till grenen detta underlättar mycket. Ska man sen gå lite mer in på sporten o tävla så hade jag oxå rönkat min hund för att se att höften o lederna är fina.

Upp till toppen
Annons: