Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 5595 ggr
Cassii
1/30/12, 4:47 PM

Funderar på en kines

Hej! Glad

Jag är 16 år, har en egen sheltie på 1 år Glad Hos min pappa har vi två kineser (dock har jag inte träffat de på ett år). Är verkligen sugen på en kines, dock en naken fast med högre hårlag. De hos pappa har 2 resp. 4. Gillar något där mittimellan. Men, över till min fråga!

Kan en kines passa mig? Jag vill gå långa härliga skogspromenader, där hunden ska vara lös, jag vill träna (helst även tävla i agility), samt lite rallylydnad. Sen självklart massor av fri shaping o allt vardagligt.

Sen några frågor:
- Är det mycket hjärtproblem inom rasen?
- Mycket magproblem?
- Ögon och tandproblem?
- HD/ED/AD?

Jag är väldigt aktiv med min sheltie, och vill vara lika aktiv med min kines. Men skulle den vilja jobba så mycket?

Saknar verkligen kinserna! De är otroligt charmiga och den ena kunde skratta, det är så gulligt! Skäms


Annons:
Banankaka320
1/31/12, 12:10 AM
#1

Enda största problemen jag hört är mentaliteten (beroende på uppfödare) och tänderna såklart. Nakengenen ger dem färre tänder och dem tappar dem ofta tidigt, dock har min tik alla sina "få" tänder kvar och inte ens plack på dem. Och hon är sex år:) Ja nakenhundar är väldigt aktiva, när vädret tillåter ;) bruka säga att min hund är en innekatt 10månader om året. Allafall om hon fick välja. Men klär jag henne en fleecejacka + regnjacka så är hon lika pigg i snön som på gräset om sommaren. Agility är perfekt! Dock är nakenhundar väldigt envisa men min nakenhund gör allt för mig och mat, så de är ju såklart individuellt:) Så har du tid för en ny vän i 10-15år så låter nakenhund bra för dig:)


[Mindless]
1/31/12, 10:31 AM
#2

Tyvärr har kineserna blivit sönderavlade senaste åren. De är för stora, har slappa öron, och inte så bra mentalitet som man skulle önska. När man ska köpa kines är det bra att kolla upp den tilltänkta valpens linjer. Det finns så klart jättetrevliga kineser, men många är numera riktiga nervvrak.

Du kan helt klart vara väldigt aktiv med en kines! Jag har sån tur så min mer än gärna har en hel dag med bara mys i soffan, men när det väl gäller har han hur mycket energi som helst. De är som sagt väldigt envisa så massor av motivation behövs vid träning.

Vill du så får du gärna träffa mig och Texas fler gånger. Han har, förutom ett lätt stresspåslag i vissa situationer, ett väldigt behagligt temperament.

Du kan läsa om kända sjukdomar i rasen på Chinese Crested Club's sjukdomsinformation.

Där finns de "vanliga" sjukdomarna, men de kan ju såklart drabbas av alla andra sjukdomar också, precis som vilken hund som helst :)

Min erfarenhet är att PLL och patella är det vanligaste. Seriösa uppfödare kollar sina föräldradjur så att man på så sätt kan få en valp som är PLL Clear by default, alltså inte bärare av sjukdomen.

Lycka till i letandet! :)

KAGE
2/1/12, 4:11 PM
#3

Enda rasproblemen är ögonen och tänderna. Antingen knappt några tänder alls, fel bett eller tidig tandlossning. Ögonsjukdomarna försöker avlas bort men i vissa fall upptäcks det för sent och kan bli extremt illa. I övrigt stenfrisk ras! Perfekt för långa promenader, agility och rallylydnad! Dock så är de ju väldigt frusna av sig. Var noga med uppfödaren och föräldrarna. Annars kan du få ett stressfreak som är aggro eller rädd för allt.

/Karoline.

Rafflan
2/1/12, 5:28 PM
#4

Ögon och tandproblem, även hudproblem hos dem nakna.

Även mentalt problem, det måste inte vara nåt negativt, endel är bara lite osociala, endel vill hälsa i sitt eget tempo och sen är det bra. Finns dock agressiva och riktiga nervvrak.
Men det är ingen labbe som kastar sig över alla hundar och människor dem ser, endel indivder gör så, andre vill inte ens hälsa.

Så det beror på vad du är ute efter?

Många raser passar för långa promenader och agillity ;)
Så du ska mer fundera på vad du vill ha för temperament, ska dem gillla allt och alla, eller är det okey om dem är försiktiga och avvaktande, endel kanske t.o.m är osäkra.

[Mindless]
2/1/12, 5:41 PM
#5

#3 Texas har jättefina tänder! Inget bettfel, alla tänder kvar än så länge. Fick dra några valptänder men i övrigt är dom helt super!

#4 Jag hade tur med min nakenfis, väldigt fin i huden om man bortser från pormaskar och finnar han fick av RC-fodret. Efter foderbytet är han nu fin igen. Han är inte osäker men hälsar gärna när han själv vill det. När han väl hälsat överöser han ALLA med kärlek :)

Rafflan
2/2/12, 12:35 AM
#6

#5 din verkar ju bara vara lite försiktig då och vilja hälsa i sitt tempo, som sagt, ingen labbe ;)

Dock vill jag att TS ska vara medveten om dessa dåliga individer som finns så ifall hon råkar få en sån (det kan man få även om man väljer en bra uppfödare) så ska hon inte känna sig lurad då hon aldrig fått veta detta innan :)

Annons:
Banankaka320
2/2/12, 12:47 PM
#7

Jag tror de går träna det mesta dåliga bort från dem, min nakenfis var sån redan som valp… Morrade åt mig första gången jag träffade henne men jag föll ändå. Hon gallskrek som en gris åt folk och hundar, även om hon träffade hundar och människor ofta och jag tvingade henne aldrig hälsa, men så fort ngn tittade då flippade hon. Jag vet inte exakt hur jag tränat bort det mesta men idag går hon lös bredvid mig och skiter i alla andra. Ser henne ibland komma tillbaka, då drar hon tillbaka öronen men då år det bara att avleda henne :) Har man fått en känslig individ så är självförtroendet viktigast att träna upp, det gjorde jag med agilityn. Och jag ignorerade när hon skrek på andra, drog till mig kopplet och gick bestämt därifrån och tittade inte ens på min hund. (så jag ser självsäker ut) :)


Cassii
2/2/12, 4:10 PM
#8

Tack allihopa för bra svar! Glad


Upp till toppen
Annons: