Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3352 ggr
[[pimey]]
1/27/12, 8:22 PM

Hundelak??

Har en 5 månaders valp som är hur go som helst mot andra människor och speciellt barn. MEN han har probem med andra hundar, stora som små. Han har bott ihop med en hel flock med andra hundar så han är van hundar men så fort vi går förbi en hund så gör han utfall morrar & skäller. Hälsar han på andra hundar eller dom nosar på han så blir han stel och börjar morra och visa tänder. Idag så rök han ihop med en whippet vi känner som är ganska dominant men de bet inte varandra utan bara markerade och våran nakenfis tjöt av rädsla.

Enda gången han är lugn och sansad är om jag promenerar med en annan hund brevid en stund sen så kan de hälsa utan problem. Men jag kan inte begära att alla man åker till ska gå ut och gå med sin hund för att min hund ska kunna betè sig.

Jag tycker jag gör allt rätt men det blir ändå "fel" möter vi en hund och han börja morra så försöker jag avleda han genom att säga: "Schhh" och snäppa till han på bogen men morrandet fortsätter men skällandet upphör. Jag har provat att bara gå utan att tänka på den andra hunden men utan reslutat. godis funkar inte.

Vad kan jag göra?
Jag tycker det är pinsamt att komma hem till folk när ens hund inte ens kan bete sig.
Så är han hundelak eller bara osäker? Jag vill kunna satsa på utställning & agility till sommaren :/

Annons:
Banankaka320
1/28/12, 2:16 PM
#1

Ingen hund är elak, han är bara osäker. Det bästa du kan är att tjuvstarta agilityträning hemma för att öka hundens självförtroende. Min nakenfis var likadan, jag lät henne aldrig hälsa på någon utan när vi gick förbi andra hundar så drog jag in kopplet så hon var nära mig och bara gick, jag ignorerade allt. Samtidigt när vi var själva tränade jag hennes självförtroende, berömde henne för alla egna initiativ och när hon gjorde som jag sa. :)


Banankaka320
1/28/12, 2:17 PM
#2

Och juste, hemma hos folk lät jag inte henne hälsa på andra hundar heller förens allt var lugnt. Och då fort hon visade tänder så petade jag till henne och knuffade bort den närgångna hunden. Både för att säga till henne och "skydda" henne från den andra :)


Rafflan
1/28/12, 5:53 PM
#3

Ha era hundar kopplade så dem inte kommer åt varandra tills din är gamal nog att vara ensam hemma längre stunder?

LinaN
1/31/12, 7:47 PM
#4

Min lillkille kan i vissa fall bli morrig och skällig, speciellt om det är en hund som vår stora reagerat på (mkt dominant och funkar inte med andra hanhundar, förutom vår lilla och de SMÅ hanhundar inom familjen. Svägerskans grand danier och vår store vill ju döda varandra)

Så jag löser det oftast genom ett korrigerings"ryck" i kopplet och vända och gå i motsatt riktning och mer eller mindre tvinga honom med mig så som #1 beskriver.

Funkar inte det eller jag inte har den möjligheten, tex fifflar med portnyckeln för att vi ska gå in i trapphuset och hem. Så svhhh-ar jag på honom med skarpt ljud och knäpper med fingrarna (varning 1) funkar inte det så gör jag om samma sak men använder mina fingrar som en "mun" och stöter till i sidan/på bogen på honom (varning 2)

Men slutar han inte på 1 och 2 så lägger jag honom.

säger inte att det är så man ska göra men det funkar på min kille, han blir så paff att han glömmer av den andra hunden och visar sig undergiven. Sen får han komma upp och är han positiv mot den andra hunden så blir det massor med beröm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: