Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2763 ggr
Banankaka320
2012-01-26 19:36

Varför nakenhund/puff?

Varför valde ni/du rasen?

Själv köpte min mamma en till mig när jag var tretton pga allergi. Jag tålde henne inte nr hon var valp men det bev bättre sen :)


Annons:
[Mindless]
2012-01-26 20:16
#1

Jag köpte en dels för att jag gillar de naknas utseende, och dels för att det är så mycket hund i en så liten kropp :)

Satum
2012-01-26 22:33
#2

För några somrar sedan träffade vi på ett par som bor här i närheten som hade skaffat sej en nakenfis.

Vi träffade dom rätt ofta, ibland varje dag och deras kille var alltid med. Vi fastnade så för deras "personlighet" om man nu kan säga att hundar har en. De verkade så sociala, sällskapliga och glada :)

Vi frågade dem om allt möjligt och de berättade.

Så bestämde vi till slut att vi skulle ha en nakenfis, däremot ville vi ha en "så naken som möjligt" och det hittade vi till slut också.

Nu har vi Mogge en "true hairless".

Sambon är också smått pälsallergisk så därför var det också ett bra val. Brorsan min har haft astma (för alla djur med päls, värst hund och katt) sedan han var liten. Det går bättre med Mogge men trots att han är så naken så blir brorsan röd och tårögd efter han hängt hos oss. Och det börjar klia i huden på han om han klappat Mogge och han kliar sig själv någonstans.

Jag vet ju att det inte är pälsen man är allergisk mot utan själva "mjället" i pälsen så att säga och att risken minimeras drastiskt när det är en nakenhund man pratar om.

Men så är det iallafall.

Mogge är verkligen toppen, kunde inte hittat en mer underbar hund. Alla som träffar honom älskar honom o tycker han har en sån härlig o speciell personlighet!

Men så känner väl alla om sina egna :)

[Mariaaaaaa]
2012-01-27 18:28
#3

Jag har alltid gillat CC, båda varianterna men visste från början ingenting om rasen och gillade bara utseendet och vet man bara de så skaffar man inte en CC.

Efter några års funderande och kollande på olika hundar, läst olika info, träffat olika uppfödare både oseriösa och seriösa så hittade jag en fantastiskt seriös kennel som bara avlade på friska, mentalt stabila, exteriört vackra hundar, som dessutom inte var någon valpfabrik utan alla hundarna levde med familjen.

Då fick jag en helt underbar upplevelse och intryck av rasen, bara glada, och trevliga individer och en helt underbar varelse att arbeta med på alla möjliga sätt.

Mycket arbete med denna ras, mycket kunskap, många användningssätt och möjligheter!

En HELT FANTASTISK RAS. & jag föredrar ingen av varianterna utan jag älskar både HL och PP.

KAGE
2012-01-29 18:18
#4

Har alltid tyckt att nakenvariantens utseende är superhäftigt, så när jag blev äldre och ville skaffa hund gjorde jag massvis av "hundtester" och Chinese Crested hamnade alltid med på resultatlistan. Läste mer och tyckte att den passade mig utmärkt, speciellt då ett av kraven var att allergiska måste kunna vara i samma rum eftersom min pappa är väldigt allergisk. Roligaste rasen ever :D

/Karoline.

[Underground]
2012-02-01 12:22
#5

Har alltid gillat deras utseende och energi. Trodde aldrig att jag skulle få skaffa hund men när jag fick tillåtelse förra året så blev det en kines. Det var tänkt att bli en pudel först, pga allergi i familjen, men det slutade med en puff och det funkar hur bra som helst :)

Upp till toppen
Annons: