Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 5874 ggr
[Mariaaaaaa]
1/24/12, 7:28 PM

Ylar när dem blir ensamma

Tjoho!

Jag skaffade en puff hane för lite över ett år sedan, han tränades för att vara ensam korta stunder och tillslut kunde han vara ensam hemma när jag skulle på skolan, ca 3 timmar.

Vi skaffade i sensomras en naken hane, som då var drygt 4 månader.
Han fick träna sig att vara ensam hemma tillsammans med min andra hund korta stunder precis som vi alltid gör. MEN.

Nu har jag märkt att den nakna sätter igång och ylar som tusan en stund efter att vi gått ut, och då följer den andra puffen med och gör likadant vilket blir ett sjujävla liv och när man bor i hyreshus så kan folk klaga.

Nu är det så att en av oss är arbetslös och hemma med hundarna för jämnan, men vi kan inte gå båda till tvättstugan ca 10 min utan att dom hinner sätta igång.

Någon som har tips på träning eller annat som vi kan prova?

Vi har redan försökt att vara ute och göra dem riktigt trötta innan vi lämnar dom ensamma, dom är alltid riktigt rastade innan. Vi har försökt gömma godis så att dom ska vara aktiverade, gett tuggben med mera.

Alla tips är välkomna!! Så att vi kan träna vovvarna så att dem den dagen båda vi har jobb, så är det inget problem.

Annons:
Aprilisaname
1/25/12, 5:07 PM
#1

Vi har fått likadant med våra hundar. Hade en nakentik som vi tränade till att vara ensam upp till 3 timmar. Efter en lång träning så lyckades vi och hon tittade inte ens på oss när vi skulle gå hemifrån. Nu har vi en till liten tik som inte säger något när vi lämnar men gör ungefär ett skall när vi kommer hem igen. Men vår första äldsta tik har börjat skälla och yla (låter mer som ett skrik, hon kan inte skälla utan låter väldigt gäll.) Ibland gör hon detta när vi är borta, men också varje gång vi kommer hem under en längre tid. 

Vi har testat hormon för hundar som ska lugna, som man kopplar in i ett eluttag för 500kr. Men den funkar inte det minsta.
Testade då med lugnande tabletter, för 99kr. Men dem funkade inte speciellt märkbart.

Har också testat att rasta henne och aktivera henne hur mycket som helst så att hon ska vara lugn precis innan vi ska gå någonstans. Men det verkar inte heller fungera.

Kan inte ens gå till tvättstugan. Har nog samma problem som dig.

MaaariaS
1/25/12, 5:40 PM
#2

Min hund lät när jag gick hemmifrån förut, men nu så ger jag ett tandborstben när jag hemifrån,det är hårt och tar ett tag att tugga upp så nu låter han inte alls, utan vet att han får sitt älskade ben om jag går, så det har blivit positivt att jag lämnar hemmet.Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rafflan
1/25/12, 8:01 PM
#3

Jag kan berätta hur jag ensam träna min puff Disel, dem första nättarna hos mig fick han sova i en stor bur där han kunde lätt se mig i sängen när jag sov, sen när vi börja ensam träna fick han vara i buren när jag lämnade honom, nu är buren öppen med en lite hage utanför och i hallen så han se när jag går och kommer hem, och ännu har jag inte hört nåt eller någon klagat :)

Dock när jag lämna honom med sambon fick Disel vara i hela lägenheten och då hade han gått och sattit sig vid dörren och börjat yla men när killen sa till sluta han direkt.

[Mariaaaaaa]
1/27/12, 6:23 PM
#4

Har testat allt det övriga, dom åker alltid i bur i bilen och sover oftast i bur på nätterna, då detta är deras trygga plats. men dom ylar lika jävligt i bur om dom får sitta i bilen när jag ska gå in o handla..

Ben har dom fått men han som ylar är så jävla snabb på att tugga upp allt, och han gillar inte dom här riktiga hårda tuggbenen så då skiter han i dom och allt annat äter han upp på ca 20 min MAX.

[Forest]
1/28/12, 1:50 PM
#5

får man fråga är era hundar själva hemma nån gång utan den ena hemma? Där tror jag är väldigt viktigt att träna in oxå om man har fler hundar än 1, att de ska klara av även vara själv utan kompis.

Banankaka320
1/28/12, 2:11 PM
#6

Låter som ni får börja om från början, dvs träna in det som man gör med valpar:) lite i taget. Jag stängde in min vovve i sovrummet och gick oftast väldigt tidigt (kl6 på morgonen) och då orkade hon inte ens gå upp och bry sig om mig. På dagarna gav jag henne ben, jag testade också att slå på dörren när hon började skrika därinne och då slutade hon. Började i början med att stänga in henne i sovrummet när jag bara skulle på toa och så fort jag hörde något gnäll så gjorde jag oljud. För mig fungerade allt detta och hon kan vara själv mer än som behövs. Tänk på att inte hälsa på dem när du kommer tillbaka, låtsas som ingenting och hälsa inte förens dem är lugna. Min nakenhund var alltid hysterisk och jätteglad när jag kom hem, hon trodde typ att hon överlevt ett krig eller nåt xD idag så blir hon fortfarande glad men hon krafsar inte sönder mina ben utan går efter mig flåsandes och visar sina tänder xD (glad)


Annons:
Upp till toppen
Annons: