Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 8404 ggr
LinaN
2012-01-09 15:03

Allergisk reaktion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lille kille blossade upp med utslag här för en- en och en halv timme sedan. Vi misstänker att det är en allergisk reaktion han fått på maten han fick igårkväll. Då fick han och vår store hund varsitt rått ägg i maten. Och nu då blossar det upp med utslag.

Han är inte allmänpåverkad, utan sitt vanliga jag. Han har kvar matlusten och leksugen.

Dock kliar utslagen. De är koncentrerade kring mun och ögon. Några enstaka utslag på kroppen och något på ena frambenet. Alla utslag på kroppen sitter utanför de områden han har päls, så inget i pälsen.

Så han försöker ju klia. Men han har tratten på sig för att pungen ska få läka till sig, så den hindrar honom från att klia sönder ansiktet.

Nu väntar vi på att min ordinarie vetrinär ska ringa mig för rådgivning. Men kan inte bara sitta sysslolös och inte frösöka ta reda på mera.

Någon här som har erfarenhet av allergi på sina nakenfisar?

Det enda som är annorlunda mot vanligt är att han fick ägg igår och i torsdags så var anticimex här och besprutade mot pälsängrar och vi åkte hemifrån i mer än 24 timmar enligt deras rekommendationer. Och sen så kräktes han inatt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Skunken
2012-01-09 15:08
#1

Ojoj så det ser ut! Har han fått ägg förut?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-09 15:10
#2

#1 nej han har inte det. Inte vad vi känner till, har inte frågat svärmor (vår uppfödare) om det. Väntar på svar på mitt sms för hon jobbar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-01-09 15:15
#3

Virrig eller? Jag har frågat, men inte fått nått svar. När ens bebis är sjuk tänker man inte klart :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-09 15:16
#4

Då tror jag inte att  det  är ägget han reagerat på för en allergisk reaktion kan inte uppstå mot något man aldrig utsatts för.

Tror det är troligare att det har med anticimex att göra, det handlar ju trots allt om giftiga kemikalier. Har du pratat med ngn vet.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-09 15:21
#5

#4 inte ännu, väntar på att han ska återkomma, fick bara pratat med hans telefonsvarare och lämnade ett meddelande om att det är kraftiga utslag i ansikte runt ögon och mun.

Har även ritat runt några av utslagen på kroppen, för att se om de svullnar mer, men de har inte gjort det tack och lov. Brukar själv göra så på mig när jag får allergiska utslag för att se om de växer.

Vi höll oss ur hemmet de minimum 24 timmarna som rekommenderas plus ett antal timmar till innan vi åkte hem. Sen så var detta i torsdags och vi har varit hemma i 4 dagar med våra vanliga rutiner i hemmet. Så det jag tycker talar mot att det är anticimex är att vi varit hemma så länge innan något uppstod. Men visst det är ignen garanti ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-09 15:28
#6

Han kan ju vara väldigt känslig mot de kemikalier som anticimex sprutat in och att han inte reagerat förens fyra dagar behöver inte betyda att det inte är det för det kan ta ett tag för immunförsvaret att få igång en synlig reaktion inflammation. Men det är svårt att veta vad som hänt, hoppas du får prata med veterinären snart och vad smart att måla upp runt utslagen för att se om de bli större.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Skunken
2012-01-09 15:35
#7

Skickade iaf ett mejl till anticimex för att höra om det finns möjlighet till en rektion mot kemikalierna så hoppas på ett svar snart.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-09 15:38
#8

#7 gulligt gjort av dig! :)

medlet heter K-Othrine SC 25 , regnr 4795 om de frågar vilken sorts medel som använts.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-09 15:41
#9

ok då säger jag det till dem när de svarat :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-09 17:14
#10

Uppdatering,

Han vill fortfarande klia när han är vaken men tratten hindrar. Däremot så har det röda i utslagen börjat blekna och man upplever att prickarna är "torrare" än resterande hud.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-09 17:21
#11

Skönt att det ger sig.

Om det mot förmodan skulle vara de kemikalier som anticomex sprutat i huset kan det hjälpa med E-vitamin salva på huden. Läste det i säkerhetsdatabladet. Om du skulle ha ngn sådan hemma…

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-09 18:39
#12

Uppdatering igen:

Vi har varit iväg till affären och handlat mat till oss och djuren och nu när vi kom hem en halvtimme senare så har svullnaden lagt sig ännu mera!

och han är inte lika benägen att klia sig.

Så någon form av överkänslighet/allergi är det ju. men iaf skönt det ger med sig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-09 19:00
#13

Vad skönt Flört

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Banankaka320
2012-01-10 21:17
#14

HAde det varit pga äggen så hade det nog hänt tidigare, tror det kan ha med anticimex att göra. Tråkigt att djuren ska bli påverkade :/


Banankaka320
2012-01-10 21:18
#15

HAde det varit pga äggen så hade det nog hänt tidigare, tror det kan ha med anticimex att göra. Tråkigt att djuren ska bli påverkade :/


LinaN
2012-01-11 09:58
#16

Svullnaden hade försvunnit helt och hållet till dagen efter och han vart busigare än någonsin.

det kom fram att han har fått kokt ägg tidigare, men aldrig rått. Så frågan är om man vågar testa att ge honom det igen och se om det blir samma resultat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-11 11:28
#17

Jag skulle testa igen om ett par veckor, för då vet man ju och är det inte det kan man fortsätta ge rått ägg för det är ju väldigt nyttigt.

Fick svar från anticimex och de trodde inte att det var medlet, symtomen skulle då varit yrsel, kräkningar, och diarré.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LinaN
2012-01-11 11:34
#18

#17 ja o det har han inte haft, förutom kräkningen.

Men svägerskans grand danier är ju allergisk mot ägg och han kräks något ohyggligt om han får i sig ägg. han äter varken råa, stekta eller kokta ägg. Och skulle han få i sig det utblandat med maten så blir han jättedålig. Kräks en massa och man ser verkligen hur han mår illa. Och han kräks ju inte bara en gång utan många….

Så jag är fortfaradne böjd åt äggen. Men ska testa senare om nån månad eller så och se om han blir dålig igen. Och göra det på morgonen så man hinner in till vet på ordinarie tid ifall han skulle få en kraftigare reaktion.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skunken
2012-01-11 11:46
#19

Ja gör så, det låter smart att testa så man hinner till vet ordinarie tid med om det skulle vara något

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Upp till toppen
Annons: