Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 3215 ggr
Rafflan
2012-01-06 20:35

Tips inför hundköp?

Hittat en liten puff nu som verkar passa mig perfekt, ska ev åka och kolla på den.

Dock är det första gången jag köper puff, vad ska jag tänka på?

Den har stamtavla hos skk, betyder det automatiskt att föräldrarna är godkända i dem hälsotest som skall göras?

Annons:
Rafflan
2012-01-06 23:20
#1

Fick bild på valpen, den såg väldigt konstigt behårad ut, kan det vara en dåligt behårad puff? eller kan den bara vara långsam med att sätta bra päls? den är ca 12 veckor men har inte speciellt lång päls.

Kan den ha dålig päls och kommer då alltid ha det?

Kan den ha dålig päls men den kommer växa till sig bra?

Den har stamtavla hos SKK så den är renrasig, men fundera på om kanske ena föräldern var naken och då blev dem konstigt behårade pga det? för båda valparna i kullen har lika konstig päls :P

-Cissi-
2012-01-07 15:04
#2

hej jag kan tyvärr inte svara på frågan om päls men i regel paras alltid en puff och en naken så det borde inte vara nått problem iaf

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

powderpuff
2012-01-07 23:41
#3

De finns puffar som födds med dålig päls, ev kan de vara en naken med mycket behåring. De kan vara jätte svårt att se ifrån början.

Åk och titta på den och jämför med de andra puffvalparna omd e finns felr i kullen.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Rafflan
2012-01-07 23:50
#4

#3 båda valparna ser likadana ut. Dock är tiken(mamman) en fin puffen. hanen(pappan) är reggad som puff men verkar vara en naken 5:a = jätte mycket päls över hela kroppen.

Valparna har bättre päls än hanen men ändå inte lika fin som tiken, kanske att dem får bättre senare i livet?

[Forest]
2012-01-08 10:52
#5

4 En puff brukar vanligtvis vara rätt håriga även som valpar. Iaf 2 kullar jag var o titta på (känner uppfödaren) och de som var nakna var bra nakna 1 därimot var nakenhetsgrad ? var naken mer under kroppen men fjuningare päls kan man säga på överkroppen. Den som köpte denna valp rakar sommartid hunden o har täkte på den på vintern då nerklippt med trimmer över ryggen.

3 en fråga :) även de som är 4e hårighetsgrad får man ställa ut men hur är det kommer nu dessa få sämmre påäng en en nakenhund som är nartuligt naken?

Rafflan
2012-01-08 11:34
#6

Blev inget med denna valp pga att uppfödaren inte uppfyllt dem kvar jag ville ha på bla hälso testerna :(

Annons:
Royalz
2012-01-10 15:22
#7

Ska du skaffa valp nu eller kan du tänka dig att vänta?

"Min" uppfödare testar allt som går att testa och avlar bara på fria hundar, altså inga bärare.

Hon ska ha en kull till sommaren står det på hemsidan.


[Mindless]
2012-01-20 17:03
#8

För att veta om det är en puff eller en hårig naken kan man kolla på de övre hörntänderna. Puffarna har som alla andra hundar lite bakåtböjda (banan-böj) hörntänder i överkäken, medan de nakna ofta har rakare och lite framåtpekande hörntänder :)

Rafflan
2012-01-20 22:12
#9

#8 dem är bakåt utan tvekan :)

Upp till toppen
Annons: