Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 9825 ggr
LinaN
2011-12-17 23:57

Pungfixerad?

Det sista så har min lille skrutt börjat tvätta sig nästintill maniskt på pungen vilket har resulterat i att den är knallröd och nära nog skinnflådd. Är det någon mer som har haft liknande problem med sina kines-hanar?

Måste fixa en heltäckande pyjamas, har provat att smörja med Inityol-salva (sån man har till bebisrumpor) men den slickar han bara bort, samma sak med helosansalvan. Så det blir en ond cirkel därifrån istället. Men om man har heltäckande pyjamas med hålo för svansen kanske salvan får vara ifred?

Så igår när jag badade honom så tjöt han som en stucken gris när vattnet kom i kontakt med pungen. Troligtvis så sved det som tusan på honom. Men tvättas av behövdes det nog ändå.

Sen funderar jag på om detta är någon sorts "ticks" precis som vissa hundar kan jaga sin svans. Vad tror ni? Ticks eller bara snuskig ovana?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Banankaka320
2011-12-18 14:37
#1

Jag har läst om det förut men nu står det helt tomt.

Har för mig allafall att det inte handlar om tix, jag hade nog ringt Blå stjärnan i Göteborg och frågat :)  http://www.blastjarnan.se/

Är han kastrerad föresten? Slickar han bara på själva bollarna?


KAGE
2011-12-18 16:45
#2

Är inte det stressrelaterat? Inte så ovanligt problem i alla fall, tror jag! Sett flera gånger på TV (veterinärsprogram) och dyligt.
Men ja, ring och rådfråga en veterinär! :O

/Karoline.

Banankaka320
2011-12-18 16:48
#3

Kan vara stress ja, min nakenhund bruka bita sina tassar då. (Oftast när det varit andra hundar och människor hemma på besök)


LinaN
2011-12-18 19:16
#4

Han är inte kastrerad så han har sina riktiga bollar kvar. Han slickar bara precis på pungen, inte snoppen eller insidan av låren. Den lyser verkligen röd därbak, litet som en omvänd Rudolf med röda mulen… ^^

Här har inte hänt något särskilt det sista, de har vart ensamma hemma lika mycket som vanligt, inte haft besök av annat folk eller hundar. Inte bytt foder, inte bytt kisserunda eller nått sånt. Inte heller bytt tvättmedel i kläderna han har på sig. Kläderna är sydda så att inga sömmar eller kanter kommer åt att irritera pungen heller.

Så jag vet inte alls… han är som vanligt förutom att han slickar sig väldigt mycket. Det rör ju sig inte om onani eftersom han inte slickar på snoppen.

Han är 9 månader och borde ju vara könsmogen eller vara på gång men att det blir en fix idé att slicka på bollarna då? jag vet inte…. dessa djur!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Forest]
2011-12-18 20:03
#5

försök annars att avleda dette beteende om han nu itne har annan klåda, det låter lite som en fixide han har fått?

Banankaka320
2011-12-18 20:53
#6

Jag har aldrig haft en hanhund så jag har ingen aning. Hur reagerar han när du avledar han?

Dem kan ju bli stressade av understimulans också, min nakenfis börjar tvätta sig hysterisk när hon har tråkigt. Direkt när jag ropar på henne när hon håller på bita på sig själv så springer hon till mig jätteglad, en period kliade hon sig jättemkt och det gick inte riktigt att avbryta henne men då var det pga allergi för något. (Tvättmedel förmodligen) :)


Annons:
LinaN
2011-12-19 10:21
#7

# 5 o 6 när jag avleder honom, antingen genom att säga till honom och försöka få honom att göra något annat, leka, jaga katten, mysa osv så slutar han. Men han gör ju det även när vi inte är hemma och även när vi är hemma så är det långtifrån alltid som man tar honom på bar gärning med det hela.

Men det hjälpte att ta på heltäckande pyjamas, smörja in pungen rikligt med inotyol-salva, mycket mindre röd och inte så narig som han vart dagen innan. Så han får ha heltäckande om nätterna nu ett tag och bli insmord på kvällen.

För har han pyjamasen på så slickar han inte. Men har han pyjamas som är öppen i grenen för snoppen så slickar han. Och det är ju inte bara "jag har varit ute och kissat-tvättning" utan det är ju litet mera maniskt.

men försöker ju bryta beteendet.

ett tag så ville han bara gå på bakbenen så det fick vi bryta, och sen ett tag efter det så började han jaga svansen och det var det som vart enklast att bryta. Så vet inte, det kanske är nästa steg i konstiga saker han har för sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Banankaka320
2011-12-20 22:04
#8

Hur ofta aktiviterar du honom och hur?


LinaN
2011-12-21 14:40
#9

#8 så fort han är vaken har vi någon sorts aktivitet, nu har han legat o slappat på sängen i ett par timmar. Men snart ska vi ut och gå, sen följs detta av en stunds lekande med favoritnallen med påföljande kinesryck.

Djuren härhemma är de enda som har vett att vila middag har jag märkt. känner att jag hade behövt vila nån timme eller två också ^^

Sen blir det en del smågrejor härhemma, sitt/ligg-träning, apportering av ovan nämnda nallebjörn. Gos och slappning på soffan eller i sängen. Sen roar han och lillkatten sig med att jaga varandra ett par gånger om dagen. Medan storvovven mest ligger och sover (snart 10 årig pensionär som tycker 9 månaders valp har förmycket energi)

Och detta är väl så vi gör efter varje promenad.

nu de senaste två dagarna har han inte vart lika på, och slickat sig röd.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Forest]
2011-12-21 19:52
#10

9 det låster lite som antigne att han är urtråkad o du inte akterverar han tillräckligt eller så är det stress o därmed har han tagit till detta som fixide. Jag har en tik vid överstress eller vad man nu kan kalla det (är vid lek med ett mjukisdjur) så juckar hon på den tillslut, jag tar enkelt bort den o visar vart jag lägger den "utom räckhåll"  därmed avlsutat det hela. Men det är lite svårt o ta bort pungen o lägga den utom räckhåll ;) Hur ser vanliga dagar ut för din hund? Det kan vara som sagt var ett överslag/stressbetende.

LinaN
2011-12-22 11:06
#11

#10 det är ungefär som i mitt inlägg #9, och jag håller med ^^ svårt att ta bort pungen och lägga den i säkert förvar.

just nu leker han med storkatten… Och storkatten är inte alls imponerad. Innan dess så fick han en dusch för han hade fått kiss på sin overall när husse vart ute med hundarna (jag var i stallet och släppte ut hästarna då går husse ut med dem, annars går vi ut tillsammans) och kiss somtorkar mot hud kan ju svida och bli obehagligt också.

Snart ska de vara ensamma hemma en stund. Då stänger vi av så de bara har köket och hallen att vara i. Samt lägger ut deras sovplatser i hallen så de slipper ligga på golvet. Blir ensamma ungefär 3-4 timmar då jag har en massa möten idag och sambon han ska till skolan och plugga.

Sen när jag kommer hem så blir det en kortis ute, sen lek/bus beroende på vad unge herrn vill, sen hade JAG tänkt lägga mig och slappa på sängen med eller utan hundar. för idag kommer bli en hektisk dag för min del.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Banankaka320
2011-12-23 02:31
#12

Tror han behöver använda huvudet mer faktiskt :) Typ godissök, spår och såna grejer :)


emmajensennn
2012-01-04 13:47
#13

Kan vara så att hunden har klåda eller att den har för mycket i "påsarna", känner en hund som också alltid gjorde så och den var för att den hade för "mycket där i", vilket betydde att han hade urinvägsinfektion. Då brukar det svulla upp och klia :/

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
BaraLisa
2012-01-06 20:39
#14

Men är det stress så behöver det ju inte betyda nåt att han valt just "bollarna". Som nagelbitning, det har ju inget med just naglarna att göra egentligen.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

[Forest]
2012-01-07 19:31
#15

13 den har jag inte hört innan, har du ingen källa till dett googlade men jag kunde inte hitta något att för mycket sperma ger klåda i pungen på hund  Förvånad Därimot att hundar kissa ut det som vi människor gör (killar/män)

BaraLisa
2012-01-07 20:14
#16

#15 Jag funderade också på om hon inte tänkte lite fel, att pungen hade med urin att göra kanske. Flört

Med vänliga hälsningar Lisa

 

LinaN
2012-01-07 23:04
#17

#13 vad är ditt förslag att göra åt det isf? känner inte direkt för att r*nka av hunden…. det känns lite väl underligt för min del… och borde väl nästan gränsa till tidelag eller?

och att gå till vetrinären för att han ska r*nka hunden i medicinskt syfte känns ju som om det kan bli en dyr affär om man måste göra det nån gång i månaden eller oftare….

och snipsa honom vill jag inte om vi ev vill ha honom till avel i framtiden.

Pungen är inte svullen, utan bara röd och fnasig i huden. Det är som att ta på silkespapper om man känner på dem. Smörjer jag med Inotyolsalva så blir det bättre en stund, men sen så börjar han slicka på bollarna för att få bort salvan.

Nu idag så hittade jag kattens tratt som han hade när han blev snipsad, och på yttersta jacket så passade den på vår lille kille också, så nu har han tratt på sig och är otroligt ynklig. Men han kommer inte åt att slicka på bollarna utan att det blir för jobbigt för honom. Så smorde in honom med inotyolsalvan och innan dess så badade jag honom och schamponerade med hexocil-schampo ifall det är något svampartat som gör att han slickar sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

BaraLisa
2012-01-07 23:09
#18

Jag tror inte hon menade så, jag tror han inte tömde ur all urin och då blir det urinvägsinfektion. Hon menade väl så blev det fel. Hon missförstod, kanske är ung? Utan pung. Cool

Med vänliga hälsningar Lisa

 

BaraLisa
2012-01-07 23:11
#19

För sperma ligger inte heller i pungen…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

LinaN
2012-01-08 01:12
#20

#18 man vet aldrig ^^ men det finns säkert hundar som har problem med förmkt sperma i paketet. Inte bara människor som får "blueballs" skulle jag tro ^^

Han är djupt olycklig för tillfället med tratten på, men vi får testa nu 3 dar och se hur det blir. Han kommer säkert få skav av den också så får hålla koll på det. Ska se om man kan rota fram litet fleecetyg och klä in kanten närmast halsen till honom.

jag är bara rädd att han kanske fått ringorm, för han har fått utslag bakpå "låren" vid höftknölen som han börjat slicka sönder sig på också…

Eller så kan det vara allergi. Ska köpa ett annat foder imorrn iom att det nästan är slut det vi har idag och se om det blir nån skillnad för honom. Skulle inte förvåna mig det minsta faktiskt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
emmajensennn
2012-01-19 15:07
#21

15# kom tyvärr inte ihåg :(

17# jag vet inte vad dom gjorde… dom åkte iallafall in med honom till veterinären men han blev inte kastrerad :D   Han fick också en nalle i hans egen storlek att jucka på

You can't make a rainbow without a little rain

[Forest]
2012-01-19 20:57
#22

21 kastrering för att hunden var pungfixerad trror jag inte är lösningen inte heller jucka på nalle. jag har hund som kan rida på gosedjur när hon har fått överslag ofta är det när hon busat för mycket o forsätter att busa själv sen slår det över. Jag tar bort gosedjuret så hon ser att den åker in i skåpet o där kommer den vara tills imorgon, efter det så är det avkoppling. Låter som du förklarar en hund med fixide vid stress, lever hunden skulle jag någ fundera på hur hunden mår efter all stress. Inte nyttigt att stressa.

LinaN
2012-01-20 10:12
#23

Nu har han slutat slicka sönder pungen utan börjat slicka sig på låren. Tyvärr så fick han skavsår av tratten så nu har han fått vara utan den några dagar och då började han slicka på låren. *suck*

Väntar på att skavsåren ska läka sen blir det till att sy en polotröja åt honom så man kan ha tratten utanpå så den förhoppningsvis inte skaver honom så illa så "såren" på låret får lov att läka och jag kan få smörja in honom utan att han slickar bort salvan direkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

mickro
2012-01-31 19:09
#24

låter som han har klåda. håller han fortfarande på? hur länge har han hållt på att klia sig?

LinaN
2012-01-31 19:31
#25

#24 han håller fortfarande på, men inte lika maniskt som tidigare. Säger till honom och avleder honom när han tas på bar gärning. Har fortsatt bada honom med hexocil-schampoo ifall det är svamp en till två gånger i veckan.

Och nu så är det inte lika rött och eländigt som det varit tidigare. Men det är fortfarande rött och han tjuter när han badas när vattnet kommer i kontakt, så det svider ju. Är inte så varje gång han badas utan tror det hänger ihopa med hur pass han slickat sig under dagen.

Han har väl hållt på i snart 1½-2 mån till och från. Men sen jag började köra på anti-svamp-spåret så har det blivit markant bättre. Har slutat smörja med inotyol och använder min egna Fenuril mot torr hud och smörjer honom med och det verkar som det hjälper bättre än de andra salvorna jag testat med tidigare.

Vi ska snart med honom och hans syskon till vetrinären för vaccination, och ska be honom titta på det samtidigt om det inte blir bättre nu under de kommande 1-3 veckorna beroende på när svärmor bokar in vaccinationen. Och när vi pratat med henne så har hon tyckt vi ska avvakta tills vi ska till vet och fortsätta göra som vi gjort hitendags, bada-smörja-hålla koll.

Det är ju inga öppna djupa sår utan är på huden mera. Det ser ut som en blandning av böjvecksexem och fuktexem på människa. Alternativt underlivssvamp med tanke på hur känslig huden blir speciellt på pungen. Så något mellanting där…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Forest]
2012-02-01 12:01
#26

25 låter bra att du ska till vetrinären för närmare koll på detta. Skönt ändå att det blivit lite bättre hoppas som sagt var att det blir helt bra.

Satum
2012-02-01 14:10
#27

Det gör vår Mogge också.

Däremot har jag kommit på att det är endast nu vintertid han gjort såhär. Slickade aldrig på pungen i somras eller under hösten.

Jag ser det inte som något problem. Eventuellt ett mindre fysiskt problem då pungen är som du just säger illröd och fnasig. Men vi brukar smörja med alovera kräm under natten så brukar det bli bra tills nästa dag.

Vi säger bara "NEJ" när han är på G att slicka och då låter han bli, oftast för resten av kvällen. Han vet att han inte får slicka efter salva hamna någonstans.

Så för oss funkar det.

Och förhoppningsvis blir det bättre till sommaren igen.

Annons:
pevis
2012-02-12 14:05
#28

Hej trillade in på dtt inlägg då jag googlade på samma problem.Har en Shih Tzu 16 månader som senaste månaden har samma problem som din,,,kliar pungen fick salva av vet med cortison och pencillin i men efter 2 dgr fick jag inte smörja då han hade så ont så jag slutade med den.Har nu kommit fram till att det kan vara att han fryst pungen ute och när han då kommer in och den värms upp så får dom visst kraftig klåda på pungen vilket gjort att han slickat på den så den ser emellanåt bedrövlig ut och han har ont.Har nu best overall till han och en suspensoar att sätta på när vi e ute vintertid.Kör nu med tratt på när jag inte har honom under uppsikt hela tiden o smörjer med helosan tar snabba korta promenader nu tills vi får kläderna då vi äntligen får ge oss ut på härliga promenader igen!

LinaN
2012-02-12 14:43
#29

#28 okej! det kan mycket väl vara så!

Här är han inte lika manisk på att slicka sig längre, men var gång vi hör att han gör det säger vi till och har honom till att hitta på något annat. Tex kampa med favoritnallen.

Sen får vi väl se hur det går nu framöver om det kommer bli varmare eller inte. vi hade ju hela +1 grad innan idag! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Forest]
2012-02-12 18:02
#30

28 så det är allså lite som köldeksem? får ni komma på nån slags pungvärmare Flört

LinaN
2012-02-12 18:57
#31

#30 en pungvärmare som inte hindrar bajsning eller kissning. Kan bli et spännande äventyr att få till en sådan mojäng ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Forest]
2012-02-12 19:15
#32

31 haha mjo Flört  klipp av en större tumme på vante o snörpa om hahah sätt resor runt midjan *asg* iaf trist detta synd att de ska frysa om sin lilla pung. men kan man inte smörja in pungen med kanske vasselinFlört

pevis
2012-02-12 20:48
#33

Hur ser hans pung ut nu då?

LinaN
2012-02-12 23:48
#34

#33 den är inte lika illande röd som den har vart, nu är den mer som skrynkligt silkespapper som flagnar litet här o var. Men det är en klar förbättring.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
livskvalite
2012-02-13 08:27
#35

Kan det inte vara vägsaltet på våra vägar?

Använd helst inte kräm eller salva med mineralolja i dvs paraffin, petrolatum & vaselin.

Restprodukt från bensin, täpper bla till porerna & åldrar huden i förtid.

Beroendeframkallande och billigt, därför använder tillverkarna det.

Det är bättre med olivolja eller någon annan ren olja.

Hoppas att det försvinner snart.

All of life comes to me with Ease Joy & Glory!

LinaN
2012-02-13 09:18
#36

#35 vi är inte ute och går på vägarna för vår del, men andra kan ju ha det problemet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pevis
2012-02-13 17:11
#37

Va skönt att det ser bättre ut man lider så med dom!

Bor på landet men vägen här saltas inte nåt så inte i vårt fall heller risk för att det beror på vägsalt och här e pungen rent bedrövlig och se på blir korta rundor ute när det e kallt.

Upp till toppen
Annons: