Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 5592 ggr
rivstart
10/30/11, 7:18 PM

Pälsvård

Efter ett par år inom utställningsvärlden kan jag avslöja några av mina knep Flört

För nakna:

  • När man 'klipper' till vardags är det viktigt att man gör det med en trimmer.. alltså inte använda rakhyvel för det irriterar huden väldigt mycket i onödan.
  • Direkt efter trimmningen bär det av ner i badet för när du trimmat öppnas porerna och kommer det ner smuts kan det bli väldigt irriterat och de kan få vad man inom utställningsvärlden kallar 'dålig hy'… alltså pormaskar/finnar/svamp och liknande och de kan få ont av detta.
  • Väl nere i badet använder jag (återigen till vardags) Hexorcil som är ett bakteriedödande schampoo  som används både i pälsen och på den nakna huden. Sen får detta verka några minuter sedan sköljs det ur och jag har i balsam i cresten/tassarna/svansen blandat med jordnötsolja (för att inte pälsen ska tova). Detta sköljer jag slarvigt ur.
  • Därefter tar jag upp hunden i en handduk och kramar ur pälsen (gnugga ej!) och får honom/henne så torr jag kan.
  • Sen tar jag spraybalsam blandat med jordnötsolja och sprayar rikligt i pälsen så att den inte börjar tova. Detta sköljer jag inte ur.
  • Som sista del i pälsvården smörjer jag in den nakna huden med en bodylotion blandad med jordnötsolja och tar på en tunn overall för att vovven inte ska kleta ut krämen.

Anledningen till att jag använder just jordnötsolja är att den snabbt går in i huden och att den gör huden/pälsen extra mjuk och smidig.

På puff (väldigt likt naken):

  • Jag tar trimmern och rakar nos och hals (flatwork).

  • Ner i badet och efter schampoonering använder jag rikligt med balsam/olje-blandning som sköljes slarvigt ur.

  • Upp ur badet, återigen krama ur pälsen. Använd hellre flera handdukar.

  • På puffar är det väldigt viktigt med mycket balsam/olje-spray i pälsen.

Anledningen till att det är så viktigt att man använder balsam är att det inte ska uppstå någon friktion mellan hårstråna. Ingen friktion=inga tovor! Det är helt naturligt att man ser utställnings-kineser som ser 'flottiga' ut i pälsen.. det är faktiskt meningen.

Som synes är det faktiskt enklare att sköta en puff.. och kom ihåg: detta är enbart till vardags!

Bara några tips Flört

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

Annons:
Viccan92
10/30/11, 11:38 PM
#1

Väldigt bra tips. Inte för att jag har kines men jag vill ha. Skriva ner med andra ord. Ska köpa något bra balsam till min amris. Är lite trött på dessa eviga tovor som bara blir fler trots att man borstar och borstar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

LinaK
10/31/11, 10:49 AM
#2

Vilka bra tips du delar med dig av Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaN
10/31/11, 12:03 PM
#3

Vad gör man om man själv inte tål jordnötsolja då?

jag krånglar inte med sådant alls, utan när jag tvättar den lilla päls Rexen har så använder jag sjöbogårdens oparfymerade schampo (funkar fint, använder det till mig själv också då jag inte får utslag av det :P) spolar ur noga och sen tar jag upp honom, kramar ur tassar och svans för hand innan jag tar till handduken.

Kammar igenom allt hår medan han fortfarande är fuktig i håret. Trasslar inte. Och skulle det trassla så gör jag som med mitt egna hår, börjar reda ut nedanför tovan och fortsätter uppåt så sakteliga. eller så "tesar" jag med fingrarna så tovan delar sig.

Men har faktiskt inga problem med tovor på min lille skit ^^ Det är ytterst sällan faktiskt typ när han vart med i stallet och blivit lerig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kastanjen
10/31/11, 7:38 PM
#4

tack för tipsen

[Forest]
11/1/11, 12:10 PM
#5

bra tips :) en fråga vad är det för balsam/olje-spray du rek ?

rivstart
11/1/11, 7:19 PM
#6

tack.. gör mitt bästa Cool

#5 jag blandade 2 delar Natusan balsamspray för barn med 1 del jordnötsolja.

andra märken funkar naturligtvis oxå men huvudsaken är ju att man köper ett balsam som ej sköljs ur!

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

Annons:
[Forest]
11/1/11, 7:21 PM
#7

6 minkolja vad är det? för det är något jag fick tips om att skaffa

rivstart
11/1/11, 7:25 PM
#8

#7 den funkar oxå, är lite fetare men svårare att få till en bra blandning då det ofta lägger sig i skickt med balsamsprayen. men lyckas du så är det toppen! men jordnötsolja är  billigare och lättare att få tag på Flört

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

[shanti&luna]
11/1/11, 7:55 PM
#9

Toppen med dessa tips. Du kan inte skriva det som en artikel tror du? Skulle vara toppen!

[Forest]
11/1/11, 8:48 PM
#10

8 tack för tipset då vet jag det nästa gång jag sparar ut pälsen på pudeln är det ditt tips ang 2 delar barnsprybalsam och jordnötsolja det hjälper även mot slitage på pudelkaluffs Flört

rivstart
11/10/11, 2:25 PM
#11

Ett annat hett tips är att använda tjär-shampoo istället för Hexocil.. det funkar minst lika bra och används både i crest och på kroppen!

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

Upp till toppen
Annons: