Annons:
Etikettutställning
Läst 4736 ggr
LinaK
2011-10-19 13:05

Ställer du ut din kines?

Som rubriken lyder ställer du ut din hund?

Eller har du ställt ut någongång?

I vilket syfte? Avel eller bara för skojs skull?

Berätta! Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[shanti&luna]
2011-10-19 18:16
#1

Luna ska ställas för att uppf. ska få en bedömning inför avel. Tyvärr är hon för stor för sin ras, men en bedömning skadar inte.

powderpuff
2011-10-20 13:17
#2

Jag ställer inte ut. Är inget fan av utställningar och tycker många gånger får hundarna bedömning efter vad domaren gillar. Gillar den inte en typ av hund så får de kass bedömning och tvärt om.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

[Mariaaaaaa]
2011-10-20 14:00
#3

Jag ställer ut, min puff började jag ställa för uppfödarens skull, men det var inget krav. För att han är köpt med fodervärdsavtal, de har rätt till x antal parningar och då är det bra om han är meriterad.

Blandade resultat med Juniorklass vinnare med Excellent som bäst! Han är ca 13 månader nu så är inte ställd jätte många ggr officiellt. bästa resultat inoff är BIR,BIG och BIS 2.

Sen har jag min 4 månaders naken hane som jag äger fullt ut, utan fodervärdsavtal och han ska också ställas. och det är för att jag tycker det är jättekul att ställa! och även för mina planer i framtiden på eventuell avelsverksamhet =)

Viccan92
2011-10-22 01:00
#4

Har inte ställa några kineser däremot har jag utställningstränat. Första gången så satt jag bara bredvid ringen med kinesen i knäet och tittade på. Hon frös och ville till matte. Matte tränade med newfoundlandshunden som hon köpt av mig och lovat att jag skulle få träffa honom så ofta jag ville. Sen någon vecka efter så tränade jag med en av hennes andra kineser. Gick jättebra dock när hon stod så skulle huvudet vara åt mattes håll.

Har ställa min amris ett par gånger. Ska inte göra det mer pga pälsvården är för jobbig och tråkigt att komma sist varje gång. Tyckte inte det från början med efter 6-7gången som sist så tröttnade jag.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
2011-10-22 21:36
#5

Har igen kines men uppfödaren har ställt ut (pga avel) o jag kommer göra det varför jag ska göra det hmm vart lite taggad när jag var på utställning. Nu tåls det väl säga att jag lär inte bli den som står o pälspysslar i 2 timmar som dom andra gör helt otroligt o se dom, vart lite mörkrädd. Så ja jag ska någ visa att tillräckligt fin hund behöver inte putsas på så mycket innan Flört

[shanti&luna]
2011-10-23 09:04
#6

#5 Har sett på dokumentärer om just att ställa ut och där man sprayar till pälsen för den ska ligga på rätt sätt och se fluffig ut. Det tycker jag är fel. Hunden ska enligt mig visas på ett icke manipulerat sätt och naturligt.

Annons:
[Forest]
2011-10-23 09:45
#7

6 inte tillåtet, men visst såg jag en ganska ung tjej hon hade flera småpudlar som det "rök" lite skumt om när hon borstade framförallt en vit hane hon visa. Inte okej att fuska i pälsväg, varken manipulera färg eller spray.  Vi borsta bara upp Enja :) Mer än så ska man inte göra visst tupera lite i nackepälsen men det är inte fusk eftersom inget medel andvänds.

sali
2011-10-23 11:21
#8

Jag har ställt min puff tik tre gånger på officiell.

Storastockholm, exelent med en tvåa(?) sen i västerås oxå exellent med en tvåa och sedan norrköping exellent med en etta.

Jag har henne på halv foder avtal så uppfödaren hade som krav att hon skulle ställas inför avel och jag har självplaner på att ta någon kull på henne.

Hon är även ställt på två inoffisiella det har inte gått så bra för det har varit jag mot min kompis naken hane och hanhar vunnit över oss då hehe.

Nu är hon dock ner rakad eftersom hon hade helt galet jobbig päls, tovade ihop helahon på en dag, tråkigt med päls byte !

[shanti&luna]
2011-10-23 12:13
#9

#7 Tack för ditt svar.

[Forest]
2011-10-23 13:01
#10

8 vad roligt att det gått så bra för er på utställning. Men är det inte så att halvfoder ska uppfödaren stå för utställning o hela den biten när det gäller godkännande för avel?

sali
2011-10-23 17:27
#11

Jag vet inte riktigt, jag har stått för det själv eftersom jag ville ha en renrasig för utställning men han saatt om det var någon utställning han ville på skulle han stått för det !

[shanti&luna]
2011-10-24 08:37
#12

#10 Tror tyvärr att man själv får betala som fodervärd om man vill åka på en utställning som inte uppfödaren själv väljer att åka på.

[Forest]
2011-10-24 21:53
#13

12, ne det vet jag. men om man är halvfodervärd är det inget krav att ställut just för avelsyftet utan vill uppfödaren att hunden ska ställas ut då står den biten för deras del inte hal eller helfodervärdens intresse,resa,kostnad mm

Annons:
[Mariaaaaaa]
2011-11-14 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har köpt min puff på halvfoder, uppfödaren har inget krav på att jag ställer ut, dock så ställer jag ut för att jag tycker det är så kul och han ska ju användas i avel ev av uppfödaren och då tycker jag att hunden ska vara meriterad och det är ju bara för skojj att åka på utställning!

Men det är jag som äger hunden som får stå för alla kostnader, samma när det kommer till ögonlysning med mera. Men det är ju något man gör om man köper hunden helt också så ! :)

Viccan92
2011-11-14 20:37
#15

#14 Åh så söt älskar verkligen svart, vita kineser.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

LinaK
2011-11-15 10:47
#16

#14 Men vilken sötnos Skrattande Har du fler bilder?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Mariaaaaaa]
2011-11-15 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

en inte alltför glad nybadad puff :)

[Forest]
2011-11-15 11:26
#18

17 vilken goding :) du jag ser en alovera tub som ligger på bordet vad har du den till? jag har en sån hemma till mig själv vart lite nyfiken om du har hemligt knep med den  Oskyldig

[Mariaaaaaa]
2011-11-15 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

När jag har trimmat min puff hals och ansikte så smörjer jag med den aloe veran på halsen och ansiktet för han blir ibland lite röd :) minskar rödheten och så svider det inte och kliar inte heller :)

Här kommer en bild från när jag ställde med Kennel Sirocco, i Timrå nationella utställningen som SDHK hade, vi blev BIS Uppfödargrupp och BIS2 Avelsgrupp.

Det är med hundarna:

Från vänster,
Mamma till samtliga hundar Sirocco Walking on High Heels
Vit puff tik är syster till min och heter Sirocco Tootsie Pops N Pork Chops
Vit HL Sirocco White Trash Circus
Svart vit puff Sirocco Welcome To The Black Parade

Och tillsist till höger min puff hane Sirocco Milky Way N Gamma Ray

[Mariaaaaaa]
2011-11-15 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bättre bild, och jag gör såklart en väldigt snygg min ;) Samma hundar förutom att här är inte mamman med! :)

Annons:
Viccan92
2011-11-15 20:45
#21

#20 Åh så jättefina. Gillar verkligen färgerna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: