Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 8229 ggr
exitingsvillemo
10/4/11, 7:05 AM

Avel på nakna kineser

Jag har funderat lite på det här med aveln på de nakna kineserna.

Det är ju så att hår- och tandanlaget går hand i hand, detta vet man och ändå avlar man vidare på det.

I mina ögon är detta mycket märkligt, då avsaknad av tänder/tandlossning knappast kan vara till fördel för någon hund.

Inom andra raser (vissa iaf) så jobbar man med att få bort de ras-defekter som finns, medans man, inom kinesen, fortsätter avla på just defekten.

Det finns naturligtvis andra raser som också avlar på defekter, Rhodesian Ridgeback tex, jag ställer mig lika frågande till det.

Vad tycker Ni om aveln på nakenfisarna? Rätt eller fel?

Annons:
[shanti&luna]
10/4/11, 7:25 AM
#1

Det finns en rekomendation att inte para en hund innan 2 års ålder om den har en utmärkande avsaknad av tänder. Så att avla på nakengenen är inget man gör utan att betänka det hela. Just därför är det bra att SKK finns.

Jag tycker inte det är fel att avla på nakenfisarna alls och det finns andra mera betydande saker inom aveln som man INTE bör avla på.

exitingsvillemo
10/4/11, 8:13 AM
#2

Fast vad är egentligen "en utmärkande avsaknad av tänder"?

Fakta kvarstår ju att man avlar på defekten…

Du menar alltså att det är OK att avla på hunden om den inte börjar tappa tänderna förrän vid… Låt oss säga 5 års ålder?

[shanti&luna]
10/4/11, 8:46 AM
#3

Man får inte avla på en hund med anatomiska defekter och jag är övertygad om att hade det varit en defekt med tänderna skulle man inte få avla på dom.

Däremot ska man inte para två nakna med varandra då valparna dör i fosterstadiet. Kan vara bra och veta.

Din fråga ang. utmärkande avsaknad av tänder: Du får fråga en uppfödare om detta. Men en naken kines har i genomsnitt 30 st tänder.

Dessutom har det gjorts en annan undersökning på andra raser, oavsett ras så är det 42 % som har tandbortfall. Du kan läsa mera här:

http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-chinese-crested-dog.pdf?epslanguage=sv

Anibaz
10/4/11, 10:12 AM
#4

Jag tycker man alltid ska para naken med puff. Puffarna har bättre tänder och chansen är därmed större att valparna får bra tänder.

LinaK
10/4/11, 10:14 AM
#5

#4 Vad jag förstått så får man inte para en naken med en annan naken. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är så.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

powderpuff
10/4/11, 10:16 AM
#6

Har hunden ett perfekt bett så avla annars ska man inte avla.

Har en naken med ett bra bett och en puff med katastrof tänder. Hon är 5 och har börjat få dra ut några tänder på henne redan.

Att avla naket+naket är absolut inget jag skulle göra utan naket+puff i så fall.

Tycker okcås att de avlas på för stora individer de tycker jag också är fel.

2 av mina väger ca 7 kg, är 37 cm i ryggen. De är inte överviktiga heller trots deras vikt.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Annons:
[shanti&luna]
10/4/11, 10:19 AM
#7

#6 Min tik är 34 cm i manken och väger 5.8kg. Hon är inte färdigväxt ännu. Men om man använder en liten hane till en stor tik, tycker du inte man ska avla i alla fall?

Chilli10
10/4/11, 10:22 AM
#8

#5 Det stämmer. Det går nämligen inte.

"Genetik/avel:

En valp ärver alltid en gen från båda föräldradjuren. En från pappan och en från mamman. Antingen en pälsgen eller en nakengen. Om valpen får en pälsgen och en nakengen blir det en nakenhund. Om den får två pälsgener blir det en powder puff. Skulle hunden ärva två nakengener så dör den i fosterstadiet. Powder puff genen kan inte avlas bort. Två powder puff föräldrar kan aldrig få nakna valpar eftersom att anlagen saknas. Pälslösheten är genetiskt kopplad till tandanlaget och hos den nakna varianten Avsaknad av tänder vanliga. Men hos powder puff ska tanduppsättningen vara fullständig. Bortsett från tandförlusterna är det en
frisk ras. Man trodde tidigare att powder puff hundarna bara föddes för att hålla de nakna hundarna varma."

Från artikeln "Chinese Crested, fakta" som sajtvärden har skrivit.

powderpuff
10/4/11, 11:12 AM
#9

#7 Tycker man ska avla inom rasstandarden och är tiken eller hanen för stor så är den inte inom rasstandarden. Så nej jag tycker inte man ska avla på för stora kineser.

#8 De är många som avlar naket+naket så visst går de.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Chilli10
10/4/11, 12:21 PM
#10

#9 Jaha, drog slutsatsen av att det inte gick då det står i texten att en sådan valp dör? Men jag missförstod isf..

exitingsvillemo
10/4/11, 12:52 PM
#11

Jag anser fortfarande att jag inte riktigt fått svar på min fråga.

Självfallet ska alla hundarmed bettfel eller andra fel, tas ur avel oavsett ras, det är ju ett fel. Men hos just kinesen så VET man ju att tandanlaget går hand i hand med pälsanlaget. Det är ingen hemlighet att puffarna har bättre tänder (överlag) än de nakna.

Så det jag egentligen vill veta är väl; går det överhuvudtaget att avla bort tandproblemen på de nakna, eller är det bara en chansning?

För om anlaget går ihop, så torde det ju vara omöjligt att få bort det ena men behålla det andra.

Ngn som vet statistik över hur många nakna individer som har problem med tandlossning?

Lixim
10/4/11, 2:26 PM
#12

Jag o min sambo hade 2 st naken hanar på 11 år. Med hyfsade tänder :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

exitingsvillemo
10/4/11, 5:27 PM
#13

#12 det är ju toppen =) Men är det ngt som aveln kan bestämma, eller var det bara en ren lyckträff?

Annons:
Lixim
10/4/11, 5:35 PM
#14

#13 ingen aning tyvärr

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

exitingsvillemo
10/6/11, 5:52 AM
#15

någon annan som vet? Går det att avla bort tandproblemen, eller är det ngt man får räkna med vid avel av nakna kineser?

[Forest]
10/6/11, 7:28 AM
#16

Sorry lite ot

7 svår fråga jag tycker väl att uppfödaren bör se att detta är inte så bra dels var ju hennes farfar övervuxen o detta verkar återkommande, har hon mycket annat som är bra hmm ja då anser inte jag att några cm är större fara iaf. Men på utställning bör hon väl få så pass nedslag OM nu dommaren anser att hon är för stor med?

[shanti&luna]
10/6/11, 9:51 AM
#17

#16 Ja följer dom inte ras standarden så får dom ju nedslag.

[Forest]
10/6/11, 11:59 AM
#18

17 ja det borde hon väl få på en utställning.

[shanti&luna]
10/10/11, 12:34 PM
#19

#15 Exakt svar på din fråga får du nog av en uppfödare. Jag är inte avelskunnig då jag inte är uppfödare. Flört

[Forest]
10/10/11, 5:10 PM
#20

13, jag tror mer på att man avlar bra ser man på bakåt i ledet hur deras tänder är samt gör viss tandskötsel borsta tänderna varje kväll underlättar väl en del. Småhundar får oftare tandsten än storahundar, så just borsta tänderna underlättar.

Annons:
Viccan92
10/10/11, 9:13 PM
#21

Har också hört det där att om man parar naken+naken så där ungarna. Men finns ju många som avlar så. Förstår inte vad det har kommit ifrån.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Chilli10
10/10/11, 9:20 PM
#22

#21 Som sagt, jag vet ju inte. Men kan vara så att när valpen får nakengen från båda föräldrarna dör den. När valpen får en hårgen o en nakengen blir det en nakenfis. Och när valpen får två hårgener blir det en puff.

Kan ha fel. Säg till isf :D

Viccan92
10/10/11, 9:31 PM
#23

#22 Du kan säkert ha rätt. Mycket smart måste jag säga. Men jag vet inte. Någon här inne som har en aning?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

exitingsvillemo
10/11/11, 12:05 AM
#24

#19 jaha, ok. Tänkte bara att nu när det äntligen fanns ett forum om kunesen, så kunde jag likväl höra om ngn visste hur det var =)

Men om det finns ngn som avlar på kineser här, så skulledetvara roligt att få höra hur det ligger till =)

[shanti&luna]
10/11/11, 7:23 AM
#25

#24 Ska se om jag kan få tag i en uppfödare som kan svara på din fråga.

Klart man får fråga om vad man vill om kineser men jag skrev att jag inte är insatt i just avel.

Lyan
10/11/11, 7:58 PM
#26

#22 Stämmer bra. Om valparna får nakengenen i dubbeluppsättning resorberas de. Vid en naken-nakenparning blir det (statistiskt) 25% som resorberas, 50% naket och 25% puff

Min nakenkille fick två kullar med en naken tik, första kullen blev det tre nakna och en puff, andra kullen blev det fem nakna och en puff

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Viccan92
10/11/11, 8:00 PM
#27

#26 Okej så det är därför så många parar nakna med varandra. Tycker jag är synd men det kanske bara är jag som föredrar puffar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Lyan
10/11/11, 8:31 PM
#28

#27 Jag tror mer att det är (iallafall för seriösa uppfödare) för att just de hundarna matchar varandra bäst

Parar man naken-puff får man nämligen (också statistiskt) 50% naket och 50% puff, alltså är det lika stor chans på naket i bägge kombinationerna.

Från början parade man naket-naket för att få bort puffarna som räknades som fel fram till 1985 (lite osäker på årtal) men nu vet vi att det inte är möjligt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Viccan92
10/11/11, 8:45 PM
#29

#28 Ja det har du rätt i. Tänkte inte efter. Visste inte att det räcknades som fel tidigare. Vad jobbigt det måste ha varit.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[shanti&luna]
10/11/11, 9:06 PM
#30

Och jag som gillar puffarna. Tur att man inte avlade bort dom. Nakenfisarna är med helt underbart söta.

Lyan
10/11/11, 9:19 PM
#31

#29 Jo, rätt rejält fel så de antingen avlivades eller såldes väldigt billigt. Tror inte att de gick att regga så räknades som blandraser, ungefär som de vita schäfrarna idag

#30 Det går inte att avla bort så du behöver inte vara orolig ;-) Däremot det nakna är lätt att få bort helt om man hade velat, puff+puff=100% puff

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[shanti&luna]
10/11/11, 9:26 PM
#32

#31 Ja att det blir 100% puffar vet jag ju.

Chilli10
10/11/11, 10:27 PM
#33

Tack för svar Lyan =)

Viccan92
10/11/11, 10:35 PM
#34

#31 Jaha det hade jag ingen aning om. Har undrat lite varför man aldrig parar puffar med varandra och där fick jag svaret. Detta med genetik är en hel djungel.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Upp till toppen
Annons: