Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 1363 ggr
iILoveAnimals
2017-02-28 23:44

Söker avelshane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 5:årig kinesisk nakenhund hona som vi hade tänkt para men det är svårt att hitta en hane. Hon har tyvärr ingen stamtavla då hon var en omplacering som inte hade stamtavla. Men skriv gärna om ni har en hane som kan betäcka henne 😊

Annons:
Lona
2017-03-01 01:16
#1

Om hon är fem år och inte haft en kull tidigare är hon nog lite för gammal - du vill väl inte riskera din tik? <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

iILoveAnimals
2017-03-01 02:15
#2

Hon har haft en kull tidigare men hanen är tyvär inte kvar på jorden längre om du förstår…

-Cissi-
2017-03-01 12:19
#3

Hej och välkommen till sidan! Vad är planen med kullen? Vad söker Du för sorts hane som kompletterar din tik? Har du haft kull innan? Om inte har du nån att lära dej av? Finns ju mycket som kan gå fel. Vad har du gjort för tester på henne? Har du koll på sjukdomshistorien? Både på din tik sen hon var liten samt längre bak i ledet. Är du ekonomisk stabil om hon skulle behöva kejsarsnitt eller om det blir nått fel på valparna så dom behöver vara inskrivna hos vetten? Det kan bli saftiga veterinär kostnader. Kan du vara hemma från jobb/skola i 10 veckor eller mer? Vad gör du om inte alla valpar blir sålda? Har du möjlighet att spara alla? En tik som är 5år + måste veterinär besiktas innan parning sker så hon är tillräckligt fräsch i kroppen för att kunna bli dräktig och klara av hela prosseduren från parning tills valparna flyttar. Menar inget illa med nånting men ska man ta en blandras kull (som det blir i detta fall eftersom din tik inte har papper) så behöver man vara ordentligt påläst och ha koll på allt som kan gå fel. Samt vara beredd att ta konsekvenserna. I värsta scenariot kan tiken och valparna dö i värkarbetet.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

iILoveAnimals
2017-03-03 16:52
#4

Läste hela men hon är inte blandras bara så du vet hon är helt renrasig vi har haft veterinär koll och dom säger att hon är helt renrasig nakenhund

Honestyisdead
2017-03-03 16:55
#5

En veterinär kan inte säga vilken ras en hund är utan stamtavla.

Fridaaaa
2017-03-03 19:52
#6

#4 En veterinär kan inte säga att hon är renrasig bara genom att kolla på henne:
Sedan vet du inte bakgrunden och så. Bättre at tlåta bli att avla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
-Cissi-
2017-03-04 11:40
#7

Hon räknas som blandras eftersom du inte har några papper på henne.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

iILoveAnimals
2017-03-04 19:04
#8

jo man kan vetrinär undersöka hunden och såtar dom blod prover m.m och så kan dom se om hunden är renrasig eller inte

Honestyisdead
2017-03-04 19:15
#9

Om du menar att veterinären dnatestat hunden låter det ytterst märkligt. Det är något man skickar efter själv i vanliga fall. 

Och oavsett så räknas hunden som blandras utan stamtavla. Ville du ha en renrasiga och avla borde du köpt just en renras.

Något är ju fel om en hund med föräldrar som har stamtavla blir utan stam.

Fridaaaa
2017-03-04 19:18
#10

#8 DNA måste skickas iväg och itne ens det är garanti

Men, du vet ingenting om släkten bakåt och så, vilket är viktigt när man avlar: Denna ras tex är det viktgit för partella och ögonsjukdom tex

Och din räknas som blandras oavsett

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-03-04 19:20
#11

Ja ska man avla ska man göra det ordentligt.  Det är liv det handlar om.

iILoveAnimals
2017-03-04 19:25
#12

Men hon är iallafall renrasig och hon har varit omplacerad 3 gånger och vi är fjärde hemmet. Så vi vet inte vilket hem stamtavlan kan vara hos men vi tror att hon har en

Fridaaaa
2017-03-04 19:34
#13

#12 Du skrev ju att hon inte har någon? 
Kontakta SKK så kan du få ut den. SKa gå i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2017-03-04 19:34
#14

#12 Då kontaktar  man skk.

Lona
2017-03-04 21:52
#15

Hon är väl chippad? I så fall borde det gå att få reda på om hon är reggad, kolla hennes chipnummer och kontakta SKK. Dock är det faktum att ni är fjärde hemmet ytterligare en anledning att inte ta en ny kull på henne. Såvida ni inte har väldigt god kontakt med de tidigare hemmen (vilket jag antar att ni inte har eftersom ni inte vet vem som har stamtavlan) så har ni ingen aning om eventuella sjukdomar som hon haft innan hon kom till er. Avel är som sagt en allvarlig sak, det handlar inte bara om hundarnas/valparnas liv utan även om valpköparnas som kanske får en sjuk eller defekt hund som hade kunnat undvikas om man visste mer om föräldrarna, deras släktingar och bakgrund. Dessutom, Blocket svämmar över av valpar och omplaceringar som behöver nya hem - det är inte alltid så lätt att hitta BRA hem till sina valpar. Det är ju faktiskt er egen hund ett bevis på - även om hon har det bra NU, hos er, så har hon uppenbarligen valsat runt hos olika ägare innan hon hamnade hos er. Det är helt enkelt inte ok att föda upp hundar under de premisserna. Din hund är säkerligen jättefin, mysig och trevlig, världens bästa hund för er och i era ögon, men det innebär inte att hon är en lämplig avelstik. Och nej, det går inte att DNA-testa för 100% säkerhet om en hund är renrasig såvida du inte har DNA från båda föräldrarna och VET att de garanterat är renrasiga. Tro mig, jag har jobbat med genetikforskning och DNA-analyser. Påstår veterinären eller något lab (det vimlar av oseriösa lab inom genetiktester) så har de antingen ljugit eller varit felinformerade. Det går, inom vissa rasermixer, se att en viss ras finns med i korsningen - men inte att det garanterat BARA är den rasen. Det kan alltså vara så att CCD bevisligen finns i din hund, men inte att det inte finns en annan ras OCKSÅ.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: