Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 1549 ggr
Shilon
2017-02-19 13:56

Lite frågor

Hej!

Jag känner mig väldigt förtjust i chinese crested dog (tillsammans med andra raser) och har lite funderingar…

Hur är de träningsmässigt? Är de väldigt självständiga, gillar de att träna och aktiveras? Känns det som att de tröttnar på saker och ting snabbt? Varierar de mycket i storlekarna? Har de mycket jaktinstinkt / svåra att träna inkallning?

Och något jag har svårt att hitta bilder på är en "hårig nakenhund" som jag antar inte riktigt är en powder puff utan något mellanting mellan naken & hårig?

Och blåa ögon alt. blått öga, har någon erfarenhet av detta och ifall det kan ha samband med komplikationer som dövhet m.m.?

Tacksam för alla svar och vore kul att se någon bild på era underverk ifall ni känner att ni orkar dela med er. 😊

Annons:
[Wilbur]
2017-02-19 21:07
#1

Hej,

Vad roligt att du intresserat dig för rasen!
Jag kan bara svara utan egna erfarenheter på dina frågor då jag haft flera olika personligheter på mina CCDs.

Träningsmässigt är de OFTAST lättmotiverade med godis eller sin favoritmänniska. De lär sig snabbt men vet hur man "kommer undan" genom att låtsas vara lite dummare än de är. De är inte mer svårmotiverade än någon annan ras.

Jag har två kineser med ganska stark jaktinstinkt när det kommer till fåglar, detta jobbar vi med att få bort. Däremot är beteendet relativt lätt att bryta när de väl kommer igång.

Rakad JUni

Jag har en hårig "nakis", de flesta idag är tyvärr för håriga… Juni (min) är kal på hals, mage och på baksidan av låren. I övrigt har hon gles päls på ryggen och övriga kroppen. :)

Orakad Juni

Blå ögon är inte godkänt som ögonfärg hos CCDn, däremot har jag inte hört att det skulle ha med någon annan "defekt" att göra alls så det behöver du nog inte vara särskilt orolig för.

Är det något mer du undrar eller vill ha mer utvecklat så är det bara att skriva :)

MaaariaS
2017-02-20 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en kinesblandning men han är väldigt "kinesig"Min är väldigt motiverad när det gäller träning(mer när han var yngre då,han är lite trög nu för tiden men är man 13,5 år så får man vara det)Han älskar allt jag vill göra och hänger med på allt.När han var yngre så var det svårt att motivera han med godis, men då räckte det att jag ville att han skulle göra nått(han var extremt bunden till mej när han var yngre)

Max är omplacering och förra ägaren hade ett visslingsljud som inkallning, så det tog ett bra tag att hitta rätt metod att träna honom på inkallning men efter jag hittade rätt metod för honom, gick det jättelätt.Han har ingen jaktinstinkt alls.

Jag tycker kineser är helt underbara hundar ❤️ 

Skickar med en bild på Max när han gör tricket "dansa"

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Shilon
2017-02-20 12:39
#3

#1 #2 Tack för era svar! 😃 Tycker om att läsa personliga erfarenheter utöver det som står beskrivet på t.ex. SKK så det uppskattas! (Om någon annan vill ge sin input så är det bara att köra på.)

Har dock inga ytterligare frågor jag kan komma på nu för tillfället, kanske dyker upp. 😉

MaaariaS
2017-02-20 12:42
#4

#3 Varsågod 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

-Cissi-
2017-02-20 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en nakentik och hon är väldigt lättmotiverad till träning, med en godis i handen kan hon nästan bli lite för fokuserad på godiset och missa sin uppgift men gäller bara att vara tydlig och snabb. När hon får beröm suger hon åt sej och nästan spricker av glädje. När det kommer till storlekar så ska kinesens hanar vara mellan 28–33 cm och tikar 23–30 cm. Jag ställer ut min hund och ser dock många hundar (främst hanar) som är välldigt stora. Upp mot 40cm uppskattningsvis. Så om storleken är viktig skulle jag vara noga med att kolla hur stora föräldrarna är. Min Alicia är ungefär 28cm i manken. Och tycker hon är perfekt i storlek. Jaktinstinkt, Alicia gillar att jaga fåglar typ skator och kajor. Men det är nog till stor del att vi bor i skogen och här har vi dom inte lika tätt på oss som i stan. Alicia har en gång jagat en av grannens kaniner som var lös (rymlingar som inte lyckats fånga in) den gången var det skymning så jag såg inte riktigt vad hon gjorde, när jag insåg att hon fått upp spåret och jagade stackarn så kallade jag in henne två gånger innan jag blev ordentligt sur då lyssnade hon. I vanliga fall så hinner jag hindra henne långt innan och hon lyssnar bra och jag kan avbryta. Kan tillägga att hon alltid är lös hemma. Och lyssnar fint och är följsam. Hårigheten på dom nakna varierar mellan grad 1-5. Min tik är en 5:a och hårig som tusan om jag inte gör nått åt det. Ska visa bilder på henne från förra vintern när jag sparade ut pälsen. Samt visa en bild jag tycker är bra för att se hårighets graden på kineserna.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2017-02-20 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Alicia som valp

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
-Cissi-
2017-02-20 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vildvuxen. Alicia är som naknast på magen (mellan bakbenen) och även där har hon lite strån men tillskillnad mot en puff så har hon glesare hårväxt över bröstkorgen. Syns dock bättre på den andra bilden.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Shilon
2017-02-23 08:43
#8

#5 tackar och bockar för ditt inlägg, väldigt informativt och bra👍 Jättefina bilder. 😍

Jag har en liten undran riktad mot just naken-versionen, blir deras hud känslig för solen på sommaren? Behöver ni smörja in med solskyddfaktor eller liknande? River de sig lättare när de inte har någon päls som skyddar?

-Cissi-
2017-02-25 17:26
#9

Tack! River sej lättare gör dom då det inte är så mycket skydd av pälsen. Jag har dock inte haft många insidenter där hon rivit sej på grenar och liknade och då bor vi endå i skogen med mycket skogs promenader. Oftast har hon blivigt riven av nån annan hund om dom leker och den andra har relativt nyklippta klor. Dom kan även bränna sej på bränäslor men det har aldrig min hund gjort. Dom kan bränna sej om dom är vita i huden, då kan dom behöva en tunn t-tröja och/eller solskyddsfaktor. Men det är lite beroende på hur länge man är i solen och hur pass känslig den individen är. Jag har inte haft problem med Alicia men hon är brun på hela överkroppen och vit med fläckar under magen och upp under hakan.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Shilon
2017-02-26 15:22
#10

#9 Okej, tack för svaret och tipsen. Det uppskattas :D

Estelle13
2017-02-28 12:38
#11

Små, tuffa och bestämda med mycket egen vilja är vad jag kan beskriva utifrån våra tre tikar. Motiverade till att träna, nja inte direkt, att göra lite konster för en godis men inget mer. En av valparna vi fött upp är dock mästare i agillity och har varit ute och tävla i andra länder, så visst finns det dem som tycker om att sporta lite. Tycker om att markera revir är något som dem också kan göra, alla våra tikar har varit sådana, någon mer än den andra. Jag är glad att jag valde en annan ras i vuxen ålder, jag har storpudel nu och jag upplever dem som gladare och mer framåt, ett plus är att jag slipper trampa i en pisspöl Var och varannan dag också.

Shilon
2017-03-01 16:27
#12

#11 jag tackar för ditt svar, intressant med revirmarkeringen. 👍 Jag antar att det beror lite på individ också (såklart) men väldigt trevligt att du delade med dig, det uppskattas :)

Upp till toppen
Annons: