Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 4171 ggr
Jennicas
11/5/16, 2:53 PM

Klippa innan vintern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en omplacerings-puff som är sju år och vi har haft honom sedan sommaren. När han kom var han helt nedklippt och vi har låtit pälsen växa sedan dess. Nu funderar jag på om man borde klippa ner honom innan vintern eftersom pälsen bara lär bli längre och längre? Hur gör ni? Vill ha en ganska "sportig" frisyr på honom, han älskar inte att bli kammad och borstad men går med på det och har inga tovor som det är nu. Pälsen består i princip bara av silkeslent "ull". Bara lite grövre strån på ryggen så den står inte emot regn alls. 

Vi bor i Skåne och här är det milt och regnigt under vintern.  Bifogar bild på hur han ser ut exakt just nu!

Annons:
[Wilbur]
11/6/16, 12:15 AM
#1

Hej Jennicas!

Först vill jag bara säga, välkommen till forumet! Vliken stilig liten grabb du har :)

Jag har själv 2 puffpojkar, varav den ena är nerklippt precis om din och den andra är fullpälsad.

Min nerklippta grabb (Yngve) är betydligt lättare att hålla i "trevligt" skick under dessa  hemska månader med rusk och slask (vi är också skåningar). 

Jag kommer nog inte klippa honom "naken" förrän till våren eftersom jag inte orkar med extra täcken och grejer.

Han blev klippt med rakapparat hela vägen in till huden och det var ca 2 månader sedan han blev klippt sist. SÅHÄR ser han ut nu.

2 månader efter helt nerrakad

Lägger upp några av Yngves frisyrer här nedan :)

12 dagar efter helt nerrakad

Klippt överallt utom hjässa och svans

En inklippt tröja :)

Rakad med hyvel

Hoppas någon av frillorna var till hjälp!

Beroende på hur tjock pälsen är får man ha lite koll så de inte blir frysta när de klippt för första gången på ett tag :)

Lycka till!

Jennicas
11/6/16, 6:44 PM
#2

Tack!

Men gud vilka roliga frisyrer man kan göra. Västen är ju bara adorable :D

Många roliga tips, tack för det. Klipper du hunden själv? 

Funderar på om jag ska klippa ner pälsen två centimeter (av ungefär fem) med en trimmer så den inte blir överdrivet lång under vintern, om det går att göra med trimmer förstås.

Har sytt en slags regnkappa till honom av en gammal jacka och den har han när det regnar annars verkar han inte frysa i blåsten än så länge i alla fall.

Nog svamlat! Tack för bildena!!!

/J

[Wilbur]
11/6/16, 10:29 PM
#3

#2 Ja det är superroligt med klippta puffar! Han var "halva/halva" ett tag också ;) Jag klipper honom själv med en Aesculap exacta. Absolut att du kan. Finns munstycken för det mesta :) Är han ingen frösekylling så bör han klara vintern väl bara han är torr på långa promenader!

-Cissi-
11/7/16, 10:23 AM
#4

Välkommen! Jag hade klippt näsan och lämnat kroppen. Då kanske du slipper tröjor och täcken i vinter :) jag tycker man ser anskiktet så mycket bättre när näsan är klippt . ^^ välldigt söt kille du har!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jennicas
11/11/16, 6:25 PM
#5

Tack! Ja, jag vill försöka mig på att klippa ansiktet så där fint men är tveksam på om jag har skillsen som krävs. Hehe.

Sugen på att köpa en trimmer och prova, tycker bara det är synd att han ska få se helknäpp ut innan jag har fått till det så där snyggt. Men man måste börja nånstans! Tror inte han kommer att frysa med den där ullen i alla fall.

-Cissi-
11/11/16, 9:42 PM
#6

Köp en trimmer och testa. :) det värsta som kan hända är att man råkar klippa lite för mycket. Men det växer ju alltid ut igen :) Rekommenderar oxå Aesculap exacta. Lite åt det dyrare hållet men den håller en evighet. Annars finns det andra små smidiga trimrar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
MaaariaS
11/12/16, 1:55 AM
#7

Kan du göra en bildtråd så vi får se fler bilder av sötnosen??❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Wilbur]
11/12/16, 10:39 AM
#8

Jag kopierade ett svar jag givit här på CC.iFokus tidigare, men tyckte ändå det var rätt så informativt.

Bilderna är på min f.d "foderhund" Balder. En av Yngves söner.

Nr 1. 
Jag klipper inte mina puffars kinder då jag inte vill att de ska få en sk. "hjälm", dock har alla varit klippta där tidigare.

Nr 2. 
Vissa gör ett "V" uppåt, andra gör ett "V" neråt mellan ögonen. Jag rakar mina rakt av utan konstigheter. 
V neråt ger synvilla av mer päls på huvudet medan ett V uppåt håller de långa stråna från ögonen.

Nr 3. 
Här ser du linjen från ögonvrån bak till övre delen på örat, det är en av de vanligaste rakningarna. 
Jag personligen tycker att den är skitful. 
Man kan även klippa från ögonvrån till den undre kanten av örat. Jag själv rundar av linjerna på mina hundar.

Nr 4. 
Vissa väljer helklippta öron andra pälsade. Jag klipper halva örat för att förstärka håret på huvudet men behålla den "cleana" looken i klippta öron. Dessutom har en av mina hundar vippöron och måste hållas kort på minst halva :)

Hoppas texten var behjälplig! 

-

Angående klippmaskin, precis som Cissi säger är Aesculap exacta den överlägset bästa maskinen för småtrim i ansikte och till utställningspuff. Däremot, är tanken att hålla din hund nerklippt så hade jag satsat på en sladdmaskin med lite mer kraft och lite mindre finlir. 

3-4 cm brett skär för att enkelt orka ta hela kroppen. Andis är ett bra och prisvärt märke för underhållsklipp.

Fridaaaa
11/12/16, 10:59 AM
#9

Jag har en puff/papillon och jag håller henne kort på vintern, för att hon får så lätt snöbollar i pälsen. Tja håller  henne kort året om :) 

0

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jennicas
11/12/16, 8:22 PM
#10

Söt!!! Så skulle jag vilja att han såg ut i fråga om längd på pälsen men han är lockigare än din; Fridaaa.

Och jättefint svar, Wilbur, man ser verkligen tydligt. de där trimmermaskinerna är dyra. Jag ska inte ställa ut som ni förstår, bara hålla efter lite då och då. Skulle vilja köpa en billigare, har inte jättemycket pengar. Vad tror ni om de här:

http://www.apotea.se/moser-hårklippare-edition-1400-silver?gclid=Cj0KEQiA9ZXBBRC29cPdu7yuvrQBEiQAhyQZ9NBpxAITLnXBQrVUg5B-4iiFA-MUpXwH_L_q_YC3JRAaAvsI8P8HAQ

Ps, verkar lite läskigt att klippa runt ögat. Gäller att hålla fast ålen ordentligt då. Kanske lägger upp resultatet om det inte blir allt för illa.

Jennicas
11/12/16, 8:45 PM
#11

En fråga till till er som testat olika: är de uppladdningsbara inte lika kraftfulla som de som är nätdrivna, dvs har sladd? Gäller de som inte är jättedyra, kollar på ÖoB nu tex.

[Wilbur]
11/12/16, 9:37 PM
#12

Den hade fungerat toppen för ändamålet. Jag klippte själv med en ÖoB maskin (till utställning) i ett år ungefär :) bytte endast för att jag ville ha en närmare rakning.

En ÖoB-maskin får du räkna med att byta ut var/ varannat år, men det är det värt eftersom din ligger på ca 200 kr.

Sladd är absolut att föredra, men man får akta så maskinerna inte blir överhettade och smörja skäret ofta ;)

[Wilbur]
12/1/16, 7:35 AM
#13

Hur gick det med klippningen ? :)

Annons:
Jennicas
12/1/16, 3:47 PM
#14

Klippmaskin inköpt och första försöket avklarat. Klippte själva kroppen på lång inställning. Blev sådär men som väl är har han lockig päls så folk har i alla fall inte stannat för att peka och skratta :D

Nästa steg kommer att vara att ta itu med det ojämna och att klippa det som han inte alls vill, nämligen ben och nos! Han har mycket skägg och mustasch nu så det ser inte bra ut! Men hur fan det ska gå till är en annan historia. Ett problem är att han sätter sig ner hela tiden. Måste hålla fast och samtidigt hålla emot och frisera. Nosen kommer inte bli lätt, har försökt vänja honom vid trimmern när den har varit av men jag vet inte om han gå med på det när jag sätter på den. Väntar med att klippa tills min son kan hjälpa till och hålla honom, därav dröjsmålen!

Vill klippa honom så han får en "lejonman" för det håret är så mjukt och mysigt, ska även lämna päls runt benen längst ner och klippa rent på näsan. Det är planen.

Jennicas
12/1/16, 3:50 PM
#15

Har upptäckt några tovor under frambenen och under magen! Lite orolig för att klippa detta för hand, vill inte råka klippa i skinnet..! Ska försöka ta det med klippmaskinen… Sak hålla efter detta mycket bättre i fortsättningen men jag visste faktiskt inte riktigt hur lätt de bildades… :/

[Wilbur]
12/2/16, 12:02 AM
#16

Haha, man får in "knycken" efter att par gånger, många har skrattat åt mig kan jag säga ;) haha Vänj honom vid trimmern mot aniskte och ben varsamt, ge mycket beröm och godis. Klipp en liten liten bit och sen pausa om han tycker att det är väldigt jobbigt. Tillsist kommer han tycka att det är värt att bli klippt :) Puffpälsarna tova sig tyvärr väldigt lätt, speciellt när der är fuktigt ute och när pälsen är skitig. Försök ta det med trimmern om du känner dig osäker, ska du klippa för hand så "dra" inte ut tovan utan försök att klippa då nära huden som möjligt utan att "lyfta" i tovorna. Kinesen har så tunt skinn och det är lätt att råka klippa dem (speciellt om skinnet är rosa)… Tänk på att rengöra trimmern ordentligt efter att du tagit tovorna på undersidan, där är garanterat grus som satt sig och detta gör bladen slöa vilket resulterar i att trimmern blir slö och sliter i pälsen vilket gör ont. Håll bladen rena och välsmörjda så kommer det att bli en trevlig upplevelse för er båda! Du får gärna lägga upp bilder på ditt resultat! (Om du vill såklart! ) :D

Jennicas
12/2/16, 9:27 AM
#17

Ok, det blev en fortsättning igår kväll. Hade ingen hjälp utan utvecklade ny teknik: hunden lommar omkring i badrummet och jag efter med trimmern och tar där jag kommer åt. Det gick faktiskt och sedan var det tussar runt HELA rummet :D Alla sätt är bra utom de dåliga. Faktiskt var det här lugnare och jag lyckades få tag i skägget! Det är nu ansat en bit men det ska tas av mer. Kom även åt på benen och tovorna undertill.  Han har rosa, tunn hud så jag häller mig undan med sax i benvecken… *rys

Han var JÄÄÄTEDUUUHUKTIIIG hela tiden :D faktiskt är jag förvånad över hur bra det gick. Och ser nu ljuset i tunneln!

[Wilbur]
12/3/16, 9:21 AM
#18

Vad roligt att höra! Det kommer snart att gå som en dans på rosor :D så länge man är lugn och har tålamod så går allt att lösa!

Upp till toppen
Annons: