Pälsvård, Hudvård och problemhud

Håller på och bli galen!

2016-11-04 11:24 #0 av: -Cissi-

Försöker och försöker att ha alicias lugg uppsatt. Men hon bara kliar på pälsen/ snodden hela tiden så hon kliar av pälsen så det lossar tussar med päls.. vill ju inte att hon ska vara flintis. Ledsen Säger åt henne när hon kliar men har ju inte alltid uppsikt. 

Har testat olika sorters snoddar/ klämmor mest silikonsnoddar men även andra mjukare. Men dom bara glider ur pälsen när hon skakar på huvudet Ledsen har testat att inte ta all päls från bakom ögonen och upp på huvudet. Funkar fortfarande dåligt.  Har testat att sätta snodden löst så att inte nått strå drar extra mycket men går ej bra.. 

Har tänkt att man kanske ska vara envis och bara göra om hela tiden när hon kliat på dom men känns lite vemodigt när det försvinner päls varge gång man klipper ur snodden. 

Kan ta en bild på "högen" som blir efter jag satt om snodden. 

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anmäl
2016-11-04 13:20 #1 av: MoaE

Kan det vara så att de sitter för hårt? Jag drar alltid ut pälsen lite från snodden så att det sitter mjukt. Annars är det bara att vara tydlig och konsekvent med att hon inte kliar sig där. Brukar klia mina där om de verkligen vill klia där själva för det kan ju vara så att det verkligen kliar.

Försök att byta varje dag skulle jag säga så det inte hinner bli rörigt och sätt gärna upp pälsen som du ser på bilder att jag gjort på Saskia(att det är ett antal snoddar) då sitter det kvar mycket bättre trots att de kliar :)

Anmäl
2016-11-04 14:30 #2 av: -Cissi-

Brukar dra upp snodden lite så den inte sitter så tajt.  Och hon kan ha den Max nån timma innan den är så trasslig så jag tar ur den och då har jag den där tussen med päls som lossnat och då brukar jag inte våga sätta i en ny.. 

Har du en bättre bild på hur du sätter upp? 

Jag brukar ju roffas syrrans pudel som tillfälligt bor hos mej och det är aldrig nått problem. 

Tycker att Alicia har välldigt tunn päls så kanske därför det går av lättare? 

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anmäl
2016-11-04 20:24 #3 av: MoaE

Typ så fast vill man få det att hålla ännu bättre(gjorde så på början när hon rörde det mer) så sätter man en tredje snodd i "basen" bakom de andra två sedan sätter man ihop alla tre med en snodd innan man bygger uppåt :) Bara fråga om det är något som är oklart.
Sen är det absolut så att vissa typer av päls är lättare att sätta upp, chibi har halare päls men det funkar på honom med :)

Anmäl
2016-11-05 00:46 #4 av: MoaE

Tog stegbilder nu när jag tvättat henne. Som en komplettering till min dåliga förklaring :) Hur mycket man bygger på höjden bestämmer man ju själv men jag tycker pälsen håller sig finare om den sätts upp som ett horn(pudelstil)

Anmäl
2016-11-05 10:15 #5 av: -Cissi-

Super tack! Glad Blir att testa det så idag Tummen upp

Anmäl
2016-11-05 14:37 #6 av: MaaariaS

#4 Jag gillade när det bara var två tofsar och pälsen hängde på sidorna SkrattarSkämtarHjärta

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Anmäl
2016-11-06 11:24 #7 av: Wilbur

Det finns grymma plastklämmor att köpa på de flesta utställningarna, sliter inte och sitter superbra i pälsen. Jag blev själv helt kär i dom så fort jag provade!
Fungerar inte gummbanden så testa dom.
De ser ut som rosetter i plast som man klämmer ihop precis som en påsklämma :)

Sajtvärd på Chinese Crested

www.chinesecrested.ifokus.se

Anmäl
2016-11-06 17:37 #8 av: MoaE

#7 De sitter bra så länge inte hunden gnider huvudet tycker jag. Då lossnar dom sakta och sliter på pälsen :/

Anmäl
2016-11-06 22:24 #9 av: Wilbur

8# Tycker du :o
Förvisso är Loke inte så bråkig med håruppsättningar.. men de har ändå suttit på Juni trots hennes outtalade hat mot allt man sätter i hennes päls ! haha

Anmäl
2016-11-07 07:28 #10 av: -Cissi-

Det verkar ha gått bra nu under helgen. Får se hur det funkar när hon är på dagis.

Anmäl
2016-11-07 09:16 #11 av: Wilbur

Skönt! VI håller tummarna! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.