Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1244 ggr
Chinesecrestedlover
2016-09-19 11:08

Tugga på ben, öron etc. eller inte? Dåliga tänder.

Hej!

Börjar bli lite nojjig (rätt mycket)… Sookie har väldigt dåliga tänder, alltså de verkar knappt sitta fast… Hon har tidigare tappat tänder då jag borstat tänderna (har absolut inte tryckt hårt eller så men en hel radda tuggtänder föll ut) och när hon tuggat på ex. hudtuggben… 

Sedan valpen kom har jag tuggsaker framme betydligt oftare eftersom Ianto (valpen som nu är 15 veckor) måste ha något att gnaga på såklart… men Sookie vill också ha och snor åt sig så många ben hon orkar, hon äääälskar verkligen att tugga. 

Problemet är att hon idag (vid fyra års ålder) tappat väldigt mycket tänder speciellt under senaste tiden. Hon har "hörn/huggtänderna" kvar, några få kind/tuggtänder och några framtänder i nedre käken, inte en enda framtand (utom hörn/huggtänderna) i övre käken… Jag börjar bli väldigt orolig att hon plötsligt inte har en enda tand kvar… hon har ju förhoppningsvis ett långt liv kvar framför sig, vill ju att hon ska kunna äta framöver också liksom…

Ska jag sluta ha tuggben framme då hon är hemma och kan komma åt dom, ska jag inte ge tuggsaker som t.ex. ben -  hudben/hudpinnar (jag ger ej märgben, dessa är alldeles för hårda). malda tuggpinnar, lammöron, torkad kyckling m.m. till henne? 

Cain (som visserligen endast gillade att tugga som valp/unghund) hade förhållandevis bra tänder skulle jag säga, för trots sin nakenhet så hade han mycket tänder kvar när han avlivades vid 10,5 års ålder (och detta trots att det p.ga. diverse aggressionsproblem osv. var totalt omöjligt att borsta hans tänder och att ha var kinkig med maten och därför åt uppblött foder)… men jag är rädd att Sookie inte kommer ha tänder alls i den åldern… 

Varför tappar hon tänder? Är det genetiskt så till den grad att det inte spelar någon roll om hon tuggar/inte tuggar - alltså skulle hon tappa tänder oavsett eller beror det mestadels på att hon tuggar? Vad tror ni?  

Hjälp!

Mvh/Chinesecrestedlover med snart tandlösa lilla Sookie (blandis mellan Chihuahua/Chinese Crested Dog/Schipperke, nakengrad - spritt språngande förutom några fjun, grad 0-1 ?).

Annons:
-Cissi-
2016-09-19 13:38
#1

Har inte hört att "äldre" hundar tappar tänderna 🤔 jag skulle nog gått och kollat upp det hos veterinär. 

Äta kan hon endå ska du se :) har pratat med en tjej vars katt var ist tandlös. Hade bara några framtänder kvar och den katten klarade av att äta kycklingvingar utan problem. Katten BARF:ades.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
2016-09-19 15:38
#2

Låter väldigt märkligt.. Hur ser hennes tandstatus ut i övrigt? Har hon mycket tandsten, rött irriterat tandkött? Tandlossning är ju rätt så vanligt på småhundar som har mycket tandsten.. hur gör du när du borstartar hennes tänder? De har ju en liten "ficka" på 1-2 mm in under tandköttet vid varje tand, det är viktigt att man kommer åt där ordentligt när man borstar så att inte bakterierna kommer in och orsakar tandlossning. Annars är väl det jag kan tänka att det skulle vara symptom på att hon kanske fattas någon vitamin eller dylikt.. rådfråga med en veterinär kanske kan vara något? Hundben är bra för hundar nästan oavsett om de har mycket eller lite tänder, det stimulerar tandköttet och hjälper till att hålla tänderna rena. Ramlar de ut för att hon äter ben så ramlar de nog ut när som ändå :) Om du har eller kan ta en bild på hennes tänder/tandkött är det kanske lite lättare att se, men i slutändan så TROR jag inte att vi har någon veterinär på cc.ifokus (eller?) Hoppas det löser sig i alla fall och är du väldigt orolig så hade det kanske varit en idé att ringa och rådfråga en veterinär :)

Chinesecrestedlover
2016-09-20 12:27
#3

Hej och tack för svar!

Jag har alltid tänkt att det hör mer ihop med det faktum att hon är väldigt naken och att nakenanlaget som bekant hör ihop med anlag för lite si och så med tänderna, än att hon skulle ha tandlossning av andra orsaker. 

Hon har inte bara tappat tänderna nu som fyraåring utan även då hon var yngre. 

Känns inte troligt att hon skulle ha vitaminbrist eller dylikt då hon är "fit for fight" i övrigt och käkar helfoder, hon har fin hud m.m. (om det är någon indikation). 

Tänkte jag skulle fråga här innan jag rådfrågar veterinär för jag misstänker att trots att det kanske inte finns någon veterinär här, så finns uppfödare och annat kunnigt kinesfolk och känns tveksamt att jag hittar en veterinär som är lika insatt i nakenanlag/tandanlags grejen. Våra kära nakna är ju lite speciella där. 

Tycker inte hon har så mycket tandsten (Cain hade betydligt mer, men tänderna satt kvar ändå). Tycker inte tandköttet ser så rött ut heller… svårt dock att kolla ordentligt då hon ogärna låter mig öppna hennes mun helt. Kan försöka fota men tror det blir rätt krångligt att få en bild. Borstar med en "bebistandborste" och hundtandkräm, tyvärr är det väldigt svårt att komma åt ordentligt då hon inte gillar det (och är så jäkla liten), men det är trots allt inte lika stört-omöjligt som med Cain. 

Dessutom är jag lite rädd för att borsta då hon som sagt tappat en hel radda tänder utan att jag tryckte eller något, var väldigt försiktig och använder en väldigt mjuk borste för småbarn i typ 1-2 års åldern… därför ska erkännas att jag tyvärr inte borstar så ofta (som jag borde egentligen)  för jag är rädd att jag ska vara orsaken till att hon blir tandlös (lite moment 22 där; borsta och orsaka att tänderna ramlar ut eller inte borsta och tänderna riskerar att ramla ut ändå)… 

Mvh/Chinesecrestedlover

[Wilbur]
2016-09-20 13:21
#4

Men om du kanske har en uppfödare till henne som du kan prata med? De brukar ha koll på sina linjer :) Eller en mamma/pappa hund du kan kika på? :)

Chinesecrestedlover
2016-09-21 12:58
#5

#4 Hon är blandis och dessutom en "olycka" så tveksamt att jag kan se hur linjerna bakåt ser ut så lätt. Mamman är pälsad och pappan vet jag inte vem som äger längre…

[Wilbur]
2016-09-21 15:41
#6

#5 okej.. ja då är det lite svårare ju! Jag kan nog tyvärr inte komma med några fler tips tyvärr, men prova på Facebooksidan Chinese Crested Norden.. där finns många både uppfödare och privatpersoner med erfarenhet av kinesen :)

Annons:
Chinesecrestedlover
2016-09-22 12:04
#7

#6 Ok,tack för tips, det ska jag göra.

Lägger ut några bilder, försökt fota hur hon ser ut i munnen, det var inte lätt men hoppas ni ser…

Chinesecrestedlover
2016-09-22 12:08
#8

Lite flera…

Detta är typ den tandsten hon har… Cain hade som sagt betydligt mer, där var det mer gula än vita tänder… men han hade ju ändå tänderna kvar…

Chinesecrestedlover
2016-09-22 12:12
#9

Och ännu lite mer bilder…

 observera att hon brukade ha små "risgryn" fram i överkäken t.ex. där det nu endast finns en liten ynka tand kvar…

Chinesecrestedlover
2016-09-22 12:16
#10

Hon är ju såååååå himla naken och eftersom nakenanlaget på någotvis hör ihop med tandanlagen så… suck… känns som om det skulle vara så att förutom att hennes tänder är pyttesmå så har de inte så djupa rötter? Hittade en liten tand för ett tag sedan i soffan, trodde först det var en liten bit tuggben (hon hade legat i soffan och gnagt på en "hud-tuggpinne" under kvällen)… men det visade sig vara en liten tand… 

Min fina lilla tös ❤️

-Cissi-
2016-09-22 14:00
#11

Hon är jättesöt! 🙂

Dom två mittersta tänderna i underkäken är valptänder, funderar på om det kan vara så att hon inte har haft så många vuxentänder och hon börjar tappa valptänderna som suttit kvar "för länge" nu

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Chinesecrestedlover
2016-09-22 14:31
#12

Hmm… hur vet man om det är valptänder eller permanenta? Hon har ju skitsmå tänder och nakna har ju inte "normalt utseende" på tänderna…

I så fall (om det är valptänderna) är det verkligen sådan matte/ sådan hund, hahaha. Jag har mjölktänder kvar (saknar permanenta anlag för ett antal tänder), är 32 år, så det är ju aningens ovanligt, haha 😃

-Cissi-
2016-09-22 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om du kollar på din andra bild och zoomar in på tänderna så ser du att dom mittersta så är dom mindre och "taggiga" jämfört med tänderna brevid. 

Detta är permanenta tänder

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
-Cissi-
2016-09-22 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Detta är en av Alicias valptänder har lekt lite med ljuset så man ser hyfsat tydligt dom 3 punkterna på tanden som inte dom permanenta tänderna har

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
2016-09-22 23:38
#15

Det kan absolut vara som cissi säger! Valptänder som helt enkelt inte orkat hålla fast mer, rötterna på valptänderna är betydligt kortare och tänderna i sig är svagare. Så länge tänderna som ramlat ut är små och utan långa rötter så är det den absolut mest troliga förklaringen! :)

Chinesecrestedlover
2016-09-23 10:59
#16

Hej och tack för svar!

Ok, ska försöka kolla noga på henne sen… kanske stämmer att det är valptänder då… De tänder som ramlat ut (som jag sett ska tilläggas…antar att hon svalt en del plus att de är supersmå och rätt svåra att upptäcka) har varit små (ja kanske inte "tuggtänderna" eller vad de kan kallas längs in). På ALLA som jag sett så har det sett ut som om det inte fanns några rötter alls på nästan, väldigt ynkliga och korta i alla fall. På en liten tand som hon tappade tror jag att man i alla fall såg rötter… väldigt smala ynkliga men ändå… kan eventuellt ha den kvar någonstans, kan se om jag kan fota den…

Var med när de drog ut en tand på Cain (hörntand som hamnade fel när han fick permanenta tänder) den hade jäkligt långa och grova rötter, merparten av tanden (som jag fick med mig hem) såg ut att vara rötterna…så har det inte sett ut på de tänder som Sookie tappat.

-Cissi-
2016-09-23 11:40
#17

Det låter som det är valptänder :) dom jag har sparat från att Alicia tappat dom/ jag hjälpt henne har haft  små rötter.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Chinesecrestedlover
2016-09-23 11:50
#18

eh…ni som verkar vara lite mer kunniga i att avgöra valptänder/permanenta… hur många permanenta ser hon ut att ha? Klarar hon sig med dessa och vågar jag ge henne saker att tugga på? Har hon t.ex. två permanenta som aldrig ens nuddar varandra så kan jag ju tänka mig att hon får lite besvär att tugga liksom… 🤔

[Wilbur]
2016-09-25 18:17
#19

Det är svårt att döma utifrån bilderna, men ett tips är att jämföra tänderna med din andra hunds tänder. Är det mjölktänder brukar man se skillnad rätt så lätt :) Glömde skriva att hon verkligen var supersöt i mitt tidigare inlägg! :)

-Cissi-
2016-09-27 07:50
#20

#18 Hörntänderna är jag lite osäker på om det är permanenta eller ej tycker att resterande ser ut som permanenta dock :) jag hade gett ben och dyligt sålänge hon visar att hon klarar av dom. Det kan ju ev ta lite längre tid men vill hon och klarar av det hade jag inte hindrat henne. Alicia har inte överdrivet många käktänder men hon tuggar kycklingben utan problem.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Chinesecrestedlover
2016-12-16 15:30
#21

Hej allihop 🙂

Dags för en liten uppdatering.

Min lilla dam lyckades bryta av spetsen på ena hörntanden i överkäken (platt i änden nu) så jag åkte till veterinären (igår) för att kolla upp om det skulle behöva åtgärdas eller så.

Veterinären tror att min lilla dam antingen endast har ett fåtal permanenta tänder eller t.o.m. helt saknar permanenta tänder.  Kan vara så att hon även har "sprödare" emalj som lättare går sönder (visade sig dessutom att även andra hörntanden i överkäken brutits en aning i spetsen, knappt så det syns men ändå).  Kan ha blivit något fel med anlagen i fosterstadiet eller när hon var riktigt liten. Hon var osäker på om hörntänderna är permanenta eller om även dessa är mjölktänder då hon tyckte de såg lite "mjölktandsaktiga" ut.  Hon hade som tur var inte brutit av tanden så att pulpan blottades så det behöver inte göras någonting i nuläget.

Möjligen kommer hon tappa ännu fler eller alla tänder i framtiden men veterinären försäkrade mig om att hon kommer kunna både äta och tugga ben även utan tänder. Hon berättade att hon dragit alla tänderna på en Chihuahua som sedan kunde äta och tugga ben (inte tokhårda men ändå) utan tänder. De blir tydligen lite "härdade" i tandköttet ovanpå tandbenet och kan liksom "krossa" maten på så vis. Så min oro att hon behöver avlivas om alla tänderna ryker verkar obefogad… men hon lär ju inte ha ett så vackert leende i så fall😉.

/Chinesecrestedlover med Sookie den "tandlösa" 😃

-Cissi-
2016-12-16 17:30
#22

Vad skönt att du fått prata med en vett! Mindre tråkigt att hon kanske blir helt tandlös :/ Pratade med en tjej för nått år sen då jag upptäckte att min katt hade fått en tandsjukdom som heter forl. Jag var oxå orolig över att hon inte skulle kunna äta riktiga ben. Tjejen sa att hennes katt som har samma sjukdom kunde äta ben utan problem även fast han istort sätt var helt tandlös.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: