Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 1022 ggr
[Wilbur]
9/9/16, 5:52 PM

Hundens morrhår, behövs dom?

Idag hamnade jag mitt i en diskussion angående hundens morrhår och huruvida det var djurplågeri att ansa dessa.. 

Själv skulle jag inte säga att det är djurplågeri då dessa klipps av med extremt välanpassad utrustning för ändamålet och borttagandet är absolut ingenting som gör ont på något sätt.

Det slog mig först nu, behöver hundarna verkligen sina morrhår och till vad?
Är det oetiskt att missunna dem sina morrhår och i så fall, varför?

Annons:
Fridaaaa
9/9/16, 6:01 PM
#1

Med haft den diskussionen.
Tycker inte det är djurplågeri. Mina märker inte ens när jag rakar bort, och de påverkas ej av det. Djurplågeri är ju liksom om de lider vilket de inte gör :) 

Hundar har ingen nytta av dem, inte vad jag någonsin märkt på dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gift]
9/9/16, 6:03 PM
#2

Jag har alltid fått höra att katterna har de för att känna sig fram.

Hunden borde jo ha de för att känna sig fram i mörkret då dom har dåligt mörkersyn. 

Men att de skulle göra ont när man rakat bort dom då man oftast rakar ner en Powder Puff i ansiktet. Nja de var jag inte. Jag rakar ner min hund med i ansiktet. 

Men för en bild hund kan de vara i behov av morrhåren. Jag vet inte

Fridaaaa
9/9/16, 6:07 PM
#3

#2 Mina har aldrig betet sig annorlunda i mörket utan morrhåren i alla fall.

Katterna behöver sina ja :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
9/9/16, 7:20 PM
#4

Jag har försökt att hitta artiklar eller forskning i ämnet men fiskar upp noll! Det står inget på slu:s sida om morrhår heller. Det lilla jag hittar är bland annat detta ni skriver om mörkerseendet och känsel i trånga gångar.. det negativa med morrhår jag hittat handlar om matskålar som kan vara för trånga för att det ska vara bekvämt för hunden att äta ur.

[Gift]
9/9/16, 9:00 PM
#5

Hoppas att de är okej att jag frågar. Vad använder ni för trimmer?

[Wilbur]
9/9/16, 9:18 PM
#6

#5 Gör gärna en tråd så kan vi slänga upp lite bilder på våra trimmers!

Annons:
-Cissi-
9/10/16, 9:52 PM
#7

Mitt ex tycker att det är lite taskigt mot vovvarna när man klipper bort morrhåren. Jag tror inte att dom gör så mycket till eller ifrån på hundar faktiskt. Visst dom har väll ett syfte men tror inte att hundar idag behöver förlita sej så mycket på dom. Och har aldrig märkt att Alicia går sämre i mörkret pga avsaknad på morrhår.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
9/11/16, 3:18 PM
#8

All fakta jag hittat om morrhår handlar om just det, att hitta i mörker eller trånga utrymmen och känna eventuell vindriktning. Slutsats: så länge hunden inte är en jaktras verkar stråna vara ganska så överflödiga..?

-Cissi-
9/13/16, 7:48 PM
#9

Känns så, dom raser man klipper morrhåren på är ju inte direkt hundar som man jagar med.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
9/13/16, 7:52 PM
#10

Haha nej! Hmm önskar att vi haft någon som kunde varit mot att ta bort dom 😂

[AnimeV4]
9/14/16, 12:46 AM
#11

#10 Eller hur! Jag är nyfiken!😃Googlade dock när jag först såg tråden men hittade inget mer än det som redan skrivits.

[Wilbur]
9/14/16, 8:16 AM
#12

#11 Jag gjorde samma, gick in och läste forskning som var uppbyggt runt hundens morrhår men kammade hem noll.. Jag kunde förstås stulit lite argument från Facebook. …! Det ska jag göra!

Estelle13
9/14/16, 12:15 PM
#13

Denna fråga har även tagits upp när det gäller pudlar och nej hunden tar ingen skada av avklippta morrhår, en hund har inte samma behov av sina morrhår som en häst har tillexempel, de känner sig fram på marken med hjälp av sina morrhår, hundarna har ju sitt otroliga luktsinne som hjälper dem.

Annons:
[Wilbur]
9/14/16, 12:53 PM
#14

#13 Jag har inte ens tänkt på att hästar har spröt. Men visst är det så, nutidens hund har inget behov av dessa hårstrån (som säkert varit längre förr)

-Cissi-
9/15/16, 1:26 PM
#15

Håller helt med dej Wilbur :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Forest]
9/19/16, 8:43 AM
#16

Skulle verkligen vilja se en nerakad nos där man lyckas behålla morrhåren.  😃Vi har bara pudel och jag kan säga att på våran ena så är morrhåren lockiga och tunna. Ingen av dom reagerar när man rakar av nosen.

-Cissi-
9/19/16, 2:00 PM
#17

#16 det har jag tänkt på många gånger! Gur tusan skulle en kines eller pudel se ut om man lyckats spara morrhåren 😂

Pudeln med sina krulliga och kinesen med raka.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
9/19/16, 3:42 PM
#18

#16 & # 17 Ja jag kan verkligen inte tänka mig hur man skulle kunna finta sig runt dessa stån.. skulle man lämna pälsen där hade hundarna tillsist fått en lång mustasch x'D haha, det hade inte sett riktigt klokt ut!

-Cissi-
9/19/16, 9:33 PM
#19

Håller med! 😃

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: