Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1825 ggr
MoaE
2016-04-27 16:40

Balansbollsträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var på prova på balansboll och köpte efter det hem en balansboll. Väldigt bra träning som Saskia dessutom tycker är hur rolig som helst!
Med bollträning kommer man åt en del muskler som är svåra att nå vid annan träning och det är ett perfekt sätt att förbättra hundens balans, koordination, stabilitet och styrka på. Då det från hundens sida krävs en hel dos koncentration blir hunden även rejält mentalt stimulerad av denna typ av träning. 

Var så tydligt första gången vi testade var hon var van att lägga vikten, väldigt framtung! Men det har gett resultat och hon kan nu stå på bollen utan att jag håller i den. Jag tänker att detta hjälper henne att bygga muskler och bli mer jämn och fin i sina rörelser. Självförtroendet har hon redan men kan säkert alltid bli ännu bättre :)

Fantastiskt rolig träning för matte och hund som jag rekommenderar till allihopa!(OBS balansboll för människor ska ej användas då dessa är tunnare och har balongeffekt om det blir ett litet hål = livrädd hund)

Annons:
[Wilbur]
2016-04-30 17:29
#1

Vilket bra tips! Stärkta muskler och en bra balans kan underlätta mycket i hundens liv! Superbra! Tränar ni ofta? ☺

-Cissi-
2016-05-01 21:56
#2

Vad roligt! Det skulle man testa på :) var är bollen köpt?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MoaE
2016-05-01 23:27
#3

#1 Bästa är ju att hon tycker det är så fantastiskt kul! Så det förstärker bandet mellan oss också när vi jobbar med det :) Vi kör några gånger per vecka men varje pass blir bara några minuter, speciellt i början blir de väldigt trötta. #2 Det är verkligen roligt! Bollen har jag köpt hos hundtränarna i Bromma, de har webshop www.hundtranarna.se :)

-Cissi-
2016-05-02 09:45
#4

Vad kul! :) det ska jag kolla in! Tack

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

TjockaBerta
2016-05-04 16:38
#5

Jag ska gå en sån kurs snart. Det ska bli jättekul.

>>>Malum domesticum<<<

[Wilbur]
2016-05-04 22:03
#6

Jag har lånat min mammas pilatesboll bara för att se hur det går med killarna….. Och de älskar den!! Lyssnade dessutom på "VBV - vår bästa vän's" avsnitt om fysträning och friskvård för hund och blev omåttligt motiverad att prova balansbollsövningar! Länk till podden: http://t.sr.se/1namU73 Klart värt att lyssna på medans man utforskar denna spännande träningsform! ☺

Annons:
MoaE
2016-05-04 22:33
#7

#6 åh spännande :) Den ska jag kolla in, eller lyssna in då ^^

-Cissi-
2016-05-04 22:54
#8

#5 var finns såna kurser? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MoaE
2016-05-05 09:39
#9

#8 Borde finnas hos flertalet hundtränare som har andra kurser och hall. Hundtränarna i Bromma har sådana kurser iaf. Men bara att kolla möjligheterna runt dig :)

Fridaaaa
2016-05-05 09:54
#10

Rolig träning :)
Frågan är om jag hade fått upp mina haha!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
2016-05-05 10:25
#11

Tack :) ska filura på det :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MoaE
2016-05-05 18:41
#12

#10 Jadå, man håller ju i bollen så den är stilla i början så får de bara sätta upp tassarna och få godis. Sen kräver man mer och mer :)

Upp till toppen
Annons: