Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 826 ggr
Emmieline
3/18/16, 11:56 AM

Utställnings puff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ej vilken grupp så jag tog övrigt och offentlig topic Hej Jag ska ev bli halvfodervärd till en vit puff hane som är utställnings hund. Han ska även bli min assistanshund. Min fråga är hur jag ska hålla hans päls så bra och fin när vi är ute och om jag kan få hans öron att stå upp han är 6 månader och vill inte riskera att han får ett uppåt och ett neråt. Hur sköter ni era puffars päls? Utrustning tex. Klippning. Kläder? Bilder på era puffar i utställnings päls och även klippta. Och allt jag skulle behöva veta när det gäller att ta hand om en utställnings hane . Han är vit…. Mvh Emelie Fotograf Hanna uppfödare witch wild paws

Annons:
[AnimeV4]
3/18/16, 12:06 PM
#1

Fråga uppfödaren? :O

Edit: Och/eller hör av dig till trim med duktig personal!

Emmieline
3/18/16, 6:52 PM
#2

Vill höra från andra människor oxå. Bra att se hur andra gör och sånt

MoaE
3/18/16, 8:23 PM
#3

Raka öronen och tejpa så ska du se att de ställer sig. Täta bad är det som gäller för att hålla pälsen bra. En ren päls tovar sig inte och smuts fastnar inte på samma sätt, helst tvätta innan tovor uppstår för att motverka tovor och då behöva slita på pälsen. Nyckelregel är att ALDRIG borsta en smutsig päls. Min lilla pufftjej, snart 13 mån är i sitt pälsbyte så jag badar henne cirka varannan dag. Jag tvättar henne i PSH Argan oil schampoo och balsam. Alltid schamponera två gånger, första gången för att avlägsna smuts och andra gången för att göra rent själva pälsen. Och sedan i med balsam och låta det verka beroende på vad det står på balsamflaskan. Jag blandar i sprayflaska och sprayar i produkterna i pälsen, tycker det är bästa sättet att fördela och verkligen få in det i pälsen. Sen fönar jag henne helt torr med en hunfön, fönar alltid i pälsens riktning för att inte tuffsa upp pälsen. Svinborst med eller utan nylonpinnar är väldigt skonsamt mot pälsen och lämnar en väldigt fin päls. För eventuella tovor använder jag en stålkamm och reder ut försiktigt när hunden är nybadad.

Jag använde tidigare karda ibland men har sen fått höra att det sliter rejält på pälsen så den har jag inte kvar mer.

Tassarna kan snyggas till så att pälsen där runt blir rundformad kan man säga, detta görs på hundar som ställs ut. Förutom det så är det ju rakning i ansiktet och ett v ner på halsen.

Eftersom han är vit så kan en schampoo för vita pälsar vara att satsa på. Jag älskar PSH serien.

En puff ska aldrig ha kläder på sig, det sliter enormt på pälsen. Fodrade kläder kommer att resultera i massa tovor.

Bara att fråga om det är något jag missat! Jag skickar iväg ett PM till dig med kontaktuppgifter till tjej som har hundtrim och uppfödning av chinese crested.  Hon är fantastiskt duktig på päls överlag och har själv puffar.

MoaE
3/18/16, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så ser hon ut direkt efter bad :)

Emmieline
3/19/16, 12:23 PM
#5

Kläder tänkte jag endast ha när vi är på vårdinrättningar. Han kommer få ha en väst med tjänste märket och sånt. Vacker tös ☺ ska kolla upp psh ☺

[Wilbur]
3/19/16, 4:34 PM
#6

Prata med uppfödaren! De vet oftast bäst hur just deras linjers pälsar bör hanteras, därifrån kan du utgå och efterhand prova dig fram! Det viktigaste att tänka på när man har tar emot en hund är att den ska få vara just det; hund, oavsett framtida mål inom utställning eller träning! :) Angående öronen är att raka och tejpa det enda du kan göra, samt att ge lite benmjöl I fodret. Det hjälper även till vid tandbytet som nalkas.

Annons:
Upp till toppen
Annons: