Annons:
Etikettundersökningar-kluringar
Läst 985 ggr
Fridaaaa
2016-02-03 16:17

Sele vs halsband?

Använder ni sele eller halsband?
Motivera varför

Skriv gärna vilken modell & märke ni helst använder med. 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2016-02-03 16:18
#1

Jag använder både och, Men föredrar sele. Halsband är bara i nödfall.
Just nu har Happy halsband pga att jag har svårt att hitta bra sele till henne.

Moterving: Skonsammare för hunden med sele. Mer lämpligt vid t.ex Dogparkour också med sele. Kör mycket hurtta. Halsband är måttsydda av personer på tex fb

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
2016-02-03 16:58
#2

Jag använder sele till Chibi eftersom han är nerklippt och därför funkar det. Tycker det känns mer ergonomiskt för hunden. Men Saskia som är fullpälsad puff och ställs får ha halsband för att det skulle innebära mer tovor med sele. Hon har halvastryp i skinn. Jag är dock noga med att hon inte ska bli strypt av halvstrypet när det går igenom max utan det är tillräckligt stort för att aldrig strypa :)

[Patricia1993]
2016-02-03 22:33
#3

Det beror på tror jag, men det är svårt att ha sele på en hund som är naken eftersom att hon inte gillar när något hårt sitter mot kroppen. Har både använt sele och halsband till kineserna men det blir alltid att man faller tillbaka på halsband. Tror det är annat om hunden har päls. Just nu har hon hurttas halsband med knäppning men har även använt halvstryp. Selen tror jag var en h sele. Har halsband till storpudlarna, har även en sele k9 idc modell till hanen men eftersom han är så stark och gärna drar vid hundmöten så blir det jobbigt, har mer kontroll med halsband. Tiken har sidenhalsband för pälsens skull. Jag tycker att det är skonsammare med sele då den inte kan skada hunden på samma vis som många halsband kan om man har en hund som drar och rycker mycket men det är lättare att använda halsband, man får bättre kontroll på hunden vid hundmöten och halsband är även bättre om man sparar päls på hunden då sele sliter enormt och ger tovor. Skulle jag äga en plattnosad hund skulle jag definitivt använda sele.

MoaE
2016-02-03 23:17
#4

Bryr man sig inte om slitage på pälsen skulle jag verkligen rekommendera sele, runt 50% av alla vuxna hundar har tyvärr nackskador och halsband och ryckningar är ju tyvärr en stor del i det… Och nej jag säger absolut inte att alla hundar som har halsband får dessa problem. Roligt med sele också då man kan köra mer avancerad parkour, ett sele kan man alltid stödja hunden med i svåra moment :D

Fridaaaa
2016-02-03 23:20
#5

#4 även enklare parkour är det atg föredra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
2016-02-03 23:25
#6

#5 jo jag vet.. hehe. Men vill absolut inte slänga på Saskia sele så vi kör hoppa upp på grejer ändå. Självklart inga "farliga" hopp där jag kan behöva rycka in. :)

Annons:
Dexterr
2016-02-04 09:55
#7

Jag föredrar sele alla dagar i veckan. Men hittar inga bra som inte skaver i armhålorna vilket har gjort att hundarna tycker det är obehagligt med sele. Så blir halsband på promenaderna. Nu går ju hundarna fint i koppel så är väll inte hela världen med halsband :)

Fridaaaa
2016-02-04 09:56
#8

#7 precis så är deg för mig med Happy :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
2016-02-04 16:52
#9

Jag har halsband(enbart läderhalsband) för jag gillar det bättre än sele pga av att det är svårt att hitta sele som sitter bra och Max har så mycket päls att det är svårt med sele på honom 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

-Cissi-
2016-02-05 19:30
#10

Jag använder enbart halsband. Jag gillar inte riktigt selar, och jag tycker dom skaver, jag har en Bilsele? till Alicia (som hon måste ha en tröja med ben under för att den inte ska skava om vi åker längre sträckor) och har tänkt låta syster sy en drag sele för att se om Alicia skulle gilla Weight pull. Hemma är det sällan Alicia går kopplad så gör inte så stor skillnad om hon har sele eller halsband. Använder oftast ett ställbart halsband och ett fast rundsytt i läder. Men har oxå två halvstryp.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Trollbjörken]
2016-02-07 17:50
#11

Både halsband och sele men föredrar sele då Alice och Zippo kan dra lite i kopplet ibland. Halsbanden är köpt från en tjej på Facebook, selen är från Gustaf och evita, har även en från tre ponti som är de enda jag hittat som passar Alice, Zippo har en sele från Hurtta. (Alice är kines, naken. Zippo är cocker, sheltie, ponblanding) tycker det är svårt att hitta selar som passar på kineser som är hjorttypen med båda selarna jag hittade till henne sitter perfekt! Men vi prova nog 100 olika modeller innan vi hittade rätt 😉

Fridaaaa
2016-02-07 17:51
#12

#11 Ja jag tycker det är svårt med att hitta till kineser i hjorttyp :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: