Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1889 ggr
[Wilbur]
2015-12-20 17:19

Blandraser

Jag är en riktig blocket-nörd som älskar att kolla på grejer jag aldrig kommer köpa, idag hamnade jag på hundar och reagerade på hur många det är som blandar Chinese Crested med annat. Tillexempel verkar Shih Tzu/ CCD vara en "thing" för tillfället. . Utseendemässigt är det två hundar som är på varsin sida grupp 9! Tror ni att dessa valpar är en bakgårdshändelse eller parar man dessa två raser medvetet? Jag har sett tre kullar sedan i somras!

Annons:
thea_thea
2015-12-20 17:21
#1

CC är tyvärr en vanlig ras att mixa :(

Papillon och puff är en vanlig blandning också :/

Fridaaaa
2015-12-20 17:27
#2

#1 Tycker du? Jag tycker inte det finns så många papillon/puff :)

Men ja kines är vanlig ras att korsa med, samma med chihuahua t.ex
Jag har själv en papillon/puff, dock parade den personen inte medvetet och inga fler kullar efter det heller. 

Men just småhundar är det många som korsar in allt möjligt!
Amstaff är med en ras som snart finns i alla hundar känns det som.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
2015-12-20 17:29
#3

Men är det det nakna man är ute efter? Eller vad är det man vill ha in i en papillon från ccd:n? Jag har jättesvårt att förstå varför man blandar ccdn med andra raser eftersom det finns en pälsar variant om man gillar hunden men inte nakenhet och vice versa.. Tänk en naken Shih tzu.. måste se riktigt knasigt ut med dennes stora ögon?

thea_thea
2015-12-20 17:29
#4

#2 Japp. Finns flera på forumet och känner många irl.

[Wilbur]
2015-12-20 17:30
#5

Kan det vara så att våra ettriga ras är bra på att sprida sina gener när ingen ser? Alla som har kines vet att de är envisa som sören..

Fridaaaa
2015-12-20 17:37
#6

#4 Ja några få finns det men tycker ändå inte det är många :)
Papillon/chihuahua tex är mycket vanligare. Och tycker det är betydligt vanligre med annan ras med till kines, men är så jag sett och upplever det :) När jag kollat i fb grupper mm :) Men beror säkert på vart man bor ect. Här nere är de inte speciellt vanliga :)

#3 Vet en som har en shih tzu/kines. Den är naken till stor del. Liknar dock mer kines än shih tzu.

Men anser att man inte bör korsa raser hit och dit :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
thea_thea
2015-12-20 17:38
#7

#6 Här i Lund finns det minst 5 😛

Men pap/chi är också vanlig🙂

Fridaaaa
2015-12-20 17:41
#8

#7 Ja det är större än här :) Som sagt beror säkert på vart man bor :)
Ja pap/chi ser jag jämt tycker jag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
2015-12-20 17:43
#9

#8 Ja du bor mitt ute i ingenstans😉

[Wilbur]
2015-12-20 17:43
#10

Jag fattar inte varför just ccd.. Pudel förstår jag för deras päls, men att para en ccd med diverse annan hårig ras ska ju enligt statistik inte göra särskilt många nakedos.. vad vill man ha ut? Måste vara nakenheten som lockar?

thea_thea
2015-12-20 17:45
#11

#10 Populär ras = många hanar = många avelshanar = många oseriösa med avelshanar

-Cissi-
2015-12-20 18:04
#12

Har oxå sett många pappilon kines korsningar. Såg en kull på 3valpar med kines och pudel för nån dag sen två var söta och fluffiga och en som i stort sätt var helt naken med lite strån. Tycker att det är lite konstigt att korsa kineser med andra småhundar.. Har inget emot korsningar men tycker just att det är konstigt att man använder sej av kinesen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Fridaaaa
2015-12-20 18:07
#13

Finns många kineser. Rasen bara "exploderade" under en period. Tror det är en anledning i alla fall. Seda korsar många idag för att "deras hundar är söta" osv :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MaaariaS
2015-12-20 21:36
#14

Jag såg i mitt län en kull nu med papillon/kines puff blandning på blocket och jag har en likadan själv, som är den mest underbara hund jag träffat personligen, renras som blandras,så måste erkänna att jag blev lite sugen på en valp hihi ❤️🐶

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Patricia1993]
2015-12-26 18:18
#15

Ja lite tråkigt att så många hundar som säljs på blocket är just blandraser. Undrar egentligen vad folk vill få ut av att avla blandraser på löpande band. Såg en blandning förut som var 50% chinese crested 50% Bearded collie.

-Cissi-
2015-12-26 20:12
#16

Jag förstår att folk avlar hundar så det blir blandraser och har inget emot dom eller att man avlar, men då ska man göra det på rätt sätt dvs göra tester på individerna och vaccinera valparna mm. Det jag däremot inte tycker tjänar nått syfte är 5vägs korsningar med så vilt olika sortes hundar ex grandis, collie, alaskan, golden, hur ska dom hundarna kunna komplitera varandra? Och skapa en stabil individ? 50# herregud.. Vet du vilken som var tiken? Vad vill man ha ut av den korsningen egentligen? Tycker inte om att man avlar bara för att det är gulligt med valpar eller att just sin egen vovve är så snäll och söt och "behöver" ha valpar, man måste tänka ängre än näsan är lång. Man bör ju tänka på att man utsätter sin tik för eventuella komplikationer, om storlekarna på hundarna varierar mycket så är det ju ytterligare en tilldragande faktor.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
2015-12-26 21:15
#17

Naken-collies eller fixerade om än mer envetna collie-cresteds! Woho! Nä kinesen är en märklig ras att blanda med andra.. speciellt utanför rasgruppen om man nu tvunget måste!

Hildgrim
2015-12-27 15:18
#18

#4 Fast korsar man en nalen ccd med random pälsad ras ska det statiskt sätt ge 50% nakna och 50% pälsade valpar. Det är ändå ganska stor utgång naket.

thea_thea
2015-12-27 16:21
#19

#18 Menade du verkligen #4?

Hildgrim
2015-12-27 17:37
#20

Haha nej, #10 skulle det vara. XD

Annons:
Upp till toppen
Annons: