Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 865 ggr
eva775
11/23/15, 9:04 PM

Valpköp

Hej, Vi har funderingar på att köpa en powderpufftik . Vi har haft telkontakt med uppfödaren och allt låter bra. Vi har funderingar på att åka dit givetvis och träffa dem men……….Jag har dock en fråga gällande stamnamn. Uppfödaren säger att detta är deras tredje kull men att de ej har ansökt om stamnamn. Ännu. Valparna är registrerade i SKK, det har jag kollat, likaså föräldradjuren. Nu till min fråga: hur många kullar får en uppfödare ta innan man måste skaffa stamnamn? jag har för mig att det finns en regel som säger att man måste ha stamnamn i och med att man tar en tredje kull valpar. Handlar säljaren i detta fall olagligt eftersom de ej skaffat stMnamn ännu, eller räcker det att valpar och föräldradjur är reggade i SKK? Jag själv är kattuppfödare och där är det en kull man får ta innan man måste skaffa stamnamn för att få regga din andra kull. Hoppas på snabbt svar.

Annons:
Fridaaaa
11/23/15, 9:11 PM
#1

Är det inte två kullar per år utan kennelnamn? Om jag inte minns helt fel :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaKarin
11/23/15, 9:15 PM
#2

Kennelnamn är obligatoriskt för uppfödare som efter 1985-01-01 registrerar sin tredje kull.    

Två kullar per år är vad en uppfödare får ta utan särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: