Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1035 ggr
Sara87
2015-11-13 18:42

Torr och röd i huden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej

Jag är ny här på CC iFokus. Var för ett antal år sedan mycket aktiv på Hamster iFokus.

Jag och min sambo har två Puff-tikar, Sally och Lucie. Jag har tidigare haft en hane, även han puff men han avlivades 2010 pga leukemi.

Nu till min fundering.
För några veckor sen såg vi att Lucie (född 2011) var lite rödfläckig i armhålor, och bröstet men mest i ljumskarna. Hon är liksom rödaktig och torr, ser nästan smutsig ut.
För tre veckor sedan var vi hos veterinären med Sally (född 2006) och visade då även Lucies ljumskar. Vi fick tipset att prova att duscha henne i shampot Clorexyderm så det har vi gjort nu två gånger sedan dess men vi tycker faktiskt bara det ser värre ut.

Kanske även ska nämna att Lucie inte lider alls av detta, det verkar inte klia eller svida eller nåt sånt.

Vi är nyfikna på om någon vet vad detta kan bero på?
Är det kanske nå fukteksem?
Hon har även en liten fläck på ryggen men som sagt så är det värst i ljumskarna.

Annons:
[Wilbur]
2015-11-13 19:08
#1

Välkommen hit! :) Det första jag tänkte på var loppor! De brukar trivas bra på "undersidan" av hunden.. men det går inte riktigt ihop med att det inte kliar.. Kan nog vara någon form av exem, men fuktexem brukar vara lite "svampiga" och eftersom hon är ljus i pigmentet hade hon med största sannolikhet blivit missfärgad i pälsen.. Ställ frågan på hundar i fokus också, där är säkert någon som sett det innan.

Sara87
2015-11-13 19:32
#2

Hej! och tack! :)

Ja loppor och så har även jag tänkt på men eftersom det inte kliar eller så så känns det ju inte troligt. Det har inte heller visat sej på andra hunden och det borde det ju ha gjort isåfall.

För två vintrar sedan lyckades hon få rävskabb och det satte sej ju givetvis på den äldre damen också…

En aning missfärgad är hon i pälsen men det var hon även innan detta dök upp så det beror med största sannolikhet inte på detta.
Hon ser liksom torr och smutsig ut i huden, det är det bästa sättet att beskriva det på, att ta bilder var inte det lättaste, haha.

Tack kanske får fråga där med!

Sara87
2015-11-17 19:47
#3

Jag visade bilderna för en vän idag och förklarade hur huden ser ut och hon sa att deras hund (border collie-labrador) hade haft nåt liknande förra året och att hon då smort med babyolja och att det hade gått över på honom då. Så jag fick en flaska med babyolja av henne så nu har jag smort Lucie första gången så får vi se om det ger sej efter några gånger med olja 🙂

Upp till toppen
Annons: