Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2041 ggr
[Wilbur]
10/12/15, 10:58 PM

"Trimskolan" del 1

Första kapitlet i trimskolan blir förberedelse för bad!

Offret för detta kapitel blev Balder som inte badat på en och en halv vecka. Balder är inne i sin tovperiod fortfarande och har en tjock, lättovad päls.
Balder har blivit klippt på låren för några månader sedan och har därför lite mindre behåring där.

Vi börjar med lite före bilder!

Tjock, otvättad päls

Innan bad

Tofs underlättar, men spänn inte den för hårt!

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Jag  börjar alltid med att borsta huvudhåret på  hunden så att den kan se lite och så att eventuella tovor eller "ögongegg" kommer ut pälsen. Sedan får de en liten tofs :)

Gammal karda utan "plastploppar"

Efter tofsen så sorterar jag pälsen i lager, under och över.
Eftersom jag alltid slarvar bort klämmor så använder jag tofsar, givetvis skall dessa inte lättas hårt då de skaver på pälsen. bäst är klämmor!

Jag använder mig alltid av en karda, min karda är säkert 15 år gammal och är utan plastploppar, absolut bästa att få ut tovor men fukta ALLTID pälsen innan borstning!

Jag fuktar med sprayflaska, både med K9 aloe vera Competition spray condioner och med ett egenblandat spray med K9s vanliga balsam.
Sedan är det bara att börja lokalisera och borsta ut knutorna!
Här använder jag istället en stålkam.

Efter kardning, leta upp knutorna med stålkammen

När de är hittade så håll emot och jobba utifrån och in för att skada pälsen så lite som möjligt. Använd spray!

Såhär snygg är Balder när tofsarna åker ner!

Spraya hellre för mycket än för lite

                                                                                                                                               När understa lagret päls är knutfritt släpper jag ner det håret som suttit i tofsarna och upprepar samma procedur. 

När det är dags för benen brukar jag börja med att borsta dem mothårs först, men nu har ju inte Balder en helt normal knutbild på benen.. de blir en matta på ca 2 dagar.

Sen kör vi lite nacke och rygg  på samma vis som innan!
Följer man mittbenan redan här är det lättare att ha koll på pälsen under badet, där man kör en sida åt gången..

Detta är mitt prep innan bad, eftersom klockan är rätt smycket så kommer bad-delen imorgon istället i samma tråd! :) Vad tycker ni om texten än så länge? Ska jag ändra något, passa på att vädra åsikter!

Annons:
Fridaaaa
10/13/15, 10:02 AM
#1

👍 Ser toppen ut!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaE
10/13/15, 5:07 PM
#2

Väldigt tydlig förklaring med jättebra bilder :D Om jag har förstått det rätt så reder du alltså ut tovorna med spraybalsam i pälsen innan badet? :)

-Cissi-
10/14/15, 2:30 PM
#3

Super bra :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cahira
10/15/15, 3:41 AM
#4

Super :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Wilbur]
10/15/15, 1:14 PM
#5

Vill börja med att säga tack, vad bra (!) och förlåt för att jag inte lagt upp del två!

Sen vill jag svara allas vårat lilla Askmoln med:

Jag brukar köra så mycket jag orkar innan bad med massor av balsampray i pälsen, dels för att inte slita ut den och dels för att (hör och häpna) jag är allergisk mot pälsen!
När den flyger runt så blir jag kliig och kan inte se vad jag gör så jag måste (om där är mycket att reda ut) ha en fläkt riktad mot mig för att klara av pälsvården!

Anledningen till att jag gör det innan bad är därför att balsamresterna inte är bra att ha i pälsen konstant då det suger åt sig smuts och kan klia på vovven. Vissa rekommenderar att inte skölja ur allt balsam ur pälsen efter bad men det gör alltså INTE jag.

Så när jag sprayat massor med balsam i pälsen i "förborstningen" så vill jag skölja ur det med bad när knutorna är borta och pälsen ska vara så ren som möjligt från produkter när hunden är nybadad tycker jag :) 

Tål att tänka på är att många är helt tvärt om i denna fråga så allt jag skriver är mina egna åsikter och erfarenheter, dessa tips behöver inte följas till punkt och pricka utan är mer en presentation av hur jag gör :)

note: 
Lägger upp bad-delen asap :)

MoaE
10/15/15, 1:20 PM
#6

#5 okej tack! Ska ta och testa det :D

Annons:
[Wilbur]
10/22/15, 10:29 PM
#7

**NU till part 2! BAD.
**
Detta är ett ganska enkelt moment! De flesta här inne kan säkert få tag på två flaskor med "Sugkork" (vet inte vad det heter) och alla har shampoo /balsam!

1 st MATSKED shampo späds ut i 5 DL ljummet vatten och skakas!

Shampo

Shampo

Sen gör vi exakt samma sak med vårt balsam!
1 MATSKED balsam =  5 DL ljummet vatten :)

Balsam

Balsam

[Wilbur]
10/22/15, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Skaka!

[Wilbur]
10/22/15, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu är det dags att stoppa hunden i badet!
Skölj noggrant igenom hela pälsen så att verkligen allt blir blött! Tycker hunden att det är äckligt att få vatten i öronen kan man med fördel stoppa i lite fetvadd där :)

(Kan säga att jag har väldigt stora problem med att ens få upp bilderna här på sidan..)

[Wilbur]
10/22/15, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När det är gjort börjar du schamponera med det utspädda schampot. Jag själv använder aldrig mer än mina 5 DL (vilket kan kännas lite och otillräckligt, men tro mig det räcker) på mina vuvvar:)
Börja framtill, ta tassarna noga så de hinner "götta till sig" medan du tar kroppen.
Massera in kroppen sida för sida ända in till hårrötterna och det gör inget om hunden ser ut som ett monster här! 

När första sidan är klar vänder du hunden för att ta nästa sida utan att skölja!
Upprepa första sidans behandling även här ;)

[Wilbur]
10/22/15, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är det dags att skölja!
Börja på den sidan du schamponerade in först, skölj långsamt och hela vägen in till hårrötterna och huden, vi vill inte ha ett uns schampo ska finnas kvar på vår lilla hunds hud och klia och grejer!

När hunden är ordentligt ren från schampo kan vi börja balsamera!
Detta utförs på exakt samma sätt, från ena sidan till det andra med en skön avslappnande massage för hunden!

(Här skiljer jag mig från vissa) Jag sköljer ALLTID ut ALLT balsam ut pälsen.

Detta gör jag för att jag vill att mina hundar ska ha så lite "skit" som möjligt i sin päls och jag vill att den ska hålla sig glansig genom att återfetta sig själv mellan baden.
Mina hundar äter alla laxolja på maten och det är den ENDA efterbehandling och tillskott som de får. 

Som jag nämnt tidigare så är jag alltså INTE proffsgroomer och man är fri att följa mina tips bäst man vill :)

[Wilbur]
10/22/15, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

När hunden är färdig i badet blir det först mys i handduk för att skona mitt golv, sen läger jag mittbena (går si sådär och man får göra det ett par gånger mellan skakningarna) medan den självtorkar för att jag vill att pälsen ska torka i "rätt position" (snobbigt va ;) haha)

Eventuella kvarvarande knutor tar jag när pälsen fortfarande är fuktig men aldrig när den är blöt. Sen är vovven färdig och får gå och grisa ner sig till nästa gång!

MoaE
10/23/15, 12:05 AM
#13

Så du fönar inte hunden torr alls? Blir pälsen rak ändå? :) Sett massa olika badtips osv men att inte föna var nytt ^^

Annons:
[Wilbur]
10/23/15, 12:44 AM
#14

Det har hänt men det tillhör inte min rutin :) Jag sätter benan sen får de rusa runt en stund, sen sätter jag den så många gånger det krävs under de timmar det tar att torka och när pälsen är mer åt det torra än det blöta hållet så tar jag det sista tovorna med stålkam :) Mina hundar lockar sig inte någon av dem. De har lite vågor i den valpiga pälsen på huvudet men that's about it :)

-Cissi-
10/23/15, 7:19 AM
#15

Intressant 🙂 men nu kommer jag och är lite jobbig 😊 du kunde inte gjort del 2 i en egen tråd?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Wilbur]
10/23/15, 10:29 AM
#16

Jo egentligen. Tanken var från början att lägga allt detta i samma inlägg men det tog en fruktansvärd tid att få rätt på bilderna och det visste jag inte när jag började! Del två blir ett enda inlägg istället! ;) Det är inte alls jobbigt, jag tycker att det verkligen är superbra att vi kommunicerar för tanken är ju att man ska komma hit till forumet och våga opponera sig och våga ställa frågor :) visar vi i trådarna att vi öppet kommunicerar och lär av varandra kommer vi att få nya medlemmar som trivs och som vågar dela med sig av dina erfarenheter eller frågor om rasen :) det är superkul!

Fridaaaa
10/23/15, 10:31 AM
#17

#15 Bara bra att säga tankar och fungeringar för att kunna förbättra :)

Men håller med där, eget inlägg hade nog varit bättre, och länka till det i huvudinlägget så att det ändå blir kopplat till varandra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
10/24/15, 9:38 AM
#18

Lite så jag tänkte. Blir lite lättare och hitta med :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cahira
11/3/15, 3:05 AM
#19

Vet att fokusen inte låg på det men älskar ruskbilden! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: