Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 3767 ggr
[Wilbur]
2015-10-05 16:15

Epilepsi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har nu fått besked angående Yngve.  Han har epilepsi och det här är vår historia:

Det hela började faktiskt, nu med facit i hand, för ett år sedan.
Yngve jag och Loke (detta var innan Balder kom in i bilden) hade varit ute hela dagen. Varit på stranden och legat på gräsmattan sådär som man gör på en varm sensommardag. Jag satt och pratade med min kompis när Yngve börjar vibrera.
Han han darrar så in i vassen och börjar bäfta..  jag tänkte direkt att han fått värmeslag och svalkar tassar och kropp med vattnet vi haft med oss.
Darrningarna håller på i ca 1 minut, sedan är han som vanligt igen.
Något slö, men ändå, vanlig. Jag tänker inte mer på det.

Andra gången detta händer är när jag och min pojkvän gått en lång runda på flera timmar runt en sjö. Vi har stannat och slängt i hundarna i vattnet med jämna mellanrum för att de ska hålla sig svala. När vi kommer hem får Yngve kramp.
En otäck kramp i bara frambenen och han låser sig i en säregen ställning, och sen börjar han rista precis som första gången för ett år sedan. 
Min syster var där och häll sig lugnare än vad jag kunde vid tillfället så hon satt och klappade Yngve.
Han är ju inte medvetslös, han ligger ju inte och tuggar fradga, han sparkar inte okontrollerat med benen och han rullar inte med ögonen.
Han darrar och har kramp men han håller sig lugn.
Denna gången tar det kanske två minuter innan han kan röra sig, men bakkärran är vinglig och han är trött och slö. Jag pratar med en kunnig bekant som säger att det med största sannolikhet är vätskebrist efter vår långa promenad.
Jag själv kan inte släppa tanken på epilepsi, men väljer trots allt att lyssna på bekantingen.. få i honom vatten. Ingen i hans släkt har ju känd epilepsi…

Tredje och nu senaste gången.
Jag kallar på Yngve från köket, bakkärran låser sig han kan inte gå med vänster bak, han skuttar (makalöst nog) upp i soffan där han börjar darra i hela kroppen.
Han är vaken men inte med som han varit innan. Han är obekväm men ändå lugn.
denna gången var det inte varmt, han hade druckit, vi hade inte gått långt och inte heller överansträngt oss.

Jag lyckas tjata till mig en tid hos veterinären fem dagar senare där de tar blodprov på honom, allt ser fint ut.
Sedan ett EKG, ett plastplåster med en sladd från varje tass - hjärtat ser fint ut det med.
Vi kikar på videon tillsammans och veterinären förklarar för mig att det inte går att röntga hjärnan för att se om det är epilepsi med 100 % säkerhet så länge hunden i fråga inte har ett anfall på kliniken, utan i sådana här utredningar är det uteslutningsmetoden som gäller.

En undersökning kostar 2600 kr, men det är så värt det i slutändan.
Nu känner jag mig trygg om det skulle hända igen och jag hoppas på att jag och Yngve får många bra år till tillsammans!

Annons:
Fridaaaa
2015-10-05 17:10
#1

Tack för din historia! Nyttig läsning. Vår sb´s pappa fick EP av fästingbett :/ Honom gick inte att rädda tyvärr, hoppas att ni får många år tillsammans :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaCDSG
2015-10-05 20:47
#2

Vad tråkigt! 😕 Min dansk/svenska gårdshund har svår epilepsi. Första anfallet kom när han var unghund. Nu är han 8 år och mår jättebra tack vare medicin. Han får fortfarande krampanfall ibland men betydligt mer sällan än tidigare. Hoppas att Yngve får ett långt liv tillsammans med dig!

[Petitua]
2015-10-08 09:41
#3

❤️

Asuna
2015-10-09 15:06
#4

Min puff Miko har EP och har haft det sedan hon var ett år, hon är nu 8 och är fortfarande lika pigg och glad som alltid. hennes anfall utlöses av stress eller när hon går upp i varv, vilket oftast händer när hon får mat (hon är extremt matglad). hennes anfall håller på mellan 1-5 min.  även om det är otäckt med anfallen så är det ju i alla fall en sjukdom de kan leva med och ändå och ha ett långt och lyckligt liv. jag tror inte att du behöver vara orolig att det är pga. långpromenaden som startat det,  jag går 1 mil om dagen med mina hundar och jag tror snarare att hundarna klarar anfallen bättre om de har bra kondition :).

Asuna
2015-10-09 18:06
#5

kan ju tillägga att väldigt många kineser med EP i Sverige härstammar från hundar från Moonswifts kennel. vilket jag ser att Yngve också gör.

[Wilbur]
2015-10-10 15:10
#6

Har sagt till alla som är involverade i Yngve att: den dagen han inte klarar av att gå långrundor eller delta i våra andra aktiviteter får han helt enkelt somna. De flesta tävlingskineser är mer eller mindre besläktade med Moonswifts och tillsynes helt friska. Jag skyller inte på någon för Yngves epilepsi. Man kan ju inte ens kartlägga sjukdomen. Epilepsi är ju krångligt på det viset, i stort sett inga epilepsihundar är 100 % säkra epileptiker.

Annons:
Fridaaaa
2015-10-10 15:17
#7

#6 Han kan inte fått det av t.ex fästing?
Finns ju två olika EP: Ärftlig och icke ärftlig. Så låter ju som att hans EP inte är ärftlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
2015-10-10 15:29
#8

Det vet vi inte, man kan inte konstatera om EP ens en gång ÄR ärftligt. Anfallen kan likväl orsakats av huvudtrauma. Eller så har han cecs, eller vattenskalle. Det kan till och med vara en hjärtumör som orsakar kortslutningen. Men trots det så sätter man epilepsi som diagnos..

Asuna
2015-10-10 19:58
#9

Nej jag vet att man inte ännu kan konstatera om det är ärftligt eller ej, men man håller på att forska om det i USA. Jag är en av dem som har skickat in DNA till forskningen. Finns en grupp på FB där man kartlägger alla kända fall av EP. Jag skyller heller inte på någon jag har aldrig varit annat än nöjd med min uppfödare, men du skrev att ingen i hans släckt har sjukdomen och det stämmer ju inte. Eftersom våra hundar är släckt.

[Wilbur]
2015-10-11 13:22
#10

Då rättar jag mig själv eftersom varken jag eller uppfödaren blivit underrättade om att det skulle finnas sjuka hundar i leden längre bak. Jag tycker att det är en självklarhet att informera i nedstigande led trots att det inte finns en dokumenterad ärftlighet. Jag tycker det är märkligt att epilepsi inte blir "stoppmärkt" som PRA eller en tik med för många valpar i hunddatabasen. Hade varit så mycket lättare att välja bort opassande avelsmaterial.

Fridaaaa
2015-10-11 13:24
#11

#10 Håller helt med dig! :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
2015-10-11 13:26
#12

Gruppen på FB? Gäller det ska raser eller bara kineser? :)

Asuna
2015-10-11 17:14
#13

Gruppen heter "epilepsy in chinese crested" :) jag tror att det är svårt att ge avelsförbud utan att man kan bekräftat att det är ärftligt. Men hoppas på att de hittar en lösning med forskningen som pågår! Man kan välja om man vill ha med hunden på den öppna listan som alla kan se eller om man vill anmäla den till listan som bara de som jobbar med det ser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: