Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2816 ggr
Beatriceaurora
2015-09-20 22:12

Extrem acne HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kille på ca 4 månader har under de senaste dagarna fått extrem acne eller någon slags allergisk reaktion i nacken, som blir värre för varje dag. Han badas en gång i veckan med ett milt hundschampo (tror det är något budgetschampo från Dogman men det har funkat bra hittills) och smörjs in med Helosan. Kan inte komma på något som kan ha framkallat detta men vad ska jag göra? Försöker göra rent med endast vatten men det är svårt då han har väldigt ont. Jag har tänkt ringa vet imorgon för att se om de har något medel eller liknande mot det men vet ju om att rasen kan ha problem med hyn så skriver här också. Behöver hjälp och tips snarast! Mår så fruktansvärt dåligt över att han ska behöva ha så där.

Annons:
Fridaaaa
2015-09-20 22:28
#1

Jag hade testat annat schampoo ifall det är någon allergi.
Eller kollat upp ev foderallergi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wilbur]
2015-09-20 22:51
#2

Hmm.. Hur känns huden vid det drabbade området? Är det "svampigt" eller torrt? Har huden spruckit av sig själv eller har ni försökt klämma "finnarna"? De gula prickarna är jag övertygad om att de är acne, däremot ska det inte spricka av sig självt. Teorierna är många kring hur man ska göra. Vissa klämmer de infekterade finnarna (de som är gula och ligger precis, precis under huden och baddar sedan med koksaltlösning. Andra låter det läka ut helt av sig själva. Jag själv har försökt googla mig fram och fråga på utställningar mm men alla, verkligen alla ger olika svar. Hunden är i en känslig ålder om många hamnar i finniga tonåren mellan 4 månader och 1 år.. det positiva är att det ebbar av.

Intehärutandär
2015-09-20 23:08
#3

De kan ha tonårsfinnar som oss, men jag skulle se över maten och unvika helosan. Använd naturlig mjukgörande som aleo vera ( som torkar ut finnar o sår med, drar ut smuts) eller olivolja. Det har man direkt efter bad, då man är lite fuktig ännu och vid behov.

Beatriceaurora
2015-09-21 00:40
#4

#2 Har inte försökt klämma, är dock osäker på om det spruckit av sig själv eller om han lyckats komma åt själv när han kliat. Huden runt området känns torr.

Beatriceaurora
2015-09-21 00:46
#5

#3 Ja jag tror det kan vara en bra ide att att testa ge honom annan mat. Han får just nu doggy junior som jag själv vet är väldigt dåligt. Hade tänkt vänta tills påsen var slut innan jag börjar med VoH men jag får nog beställa efter med detsamma.

[Wilbur]
2015-09-21 07:10
#6

Kan kanske vara så att han är lite känslig mot spannmål. Däremot så tror jag att det är mest åldersrelaterat :) Sluta smörja honom med Helosan om han är torr. Det kan vara därför huden spricker. Använd olja som #3 tipsar om, Helosan är lite för fettigt och då svarar huden med att sluta "fetta" själv. Just nacken, halsen och låren är de partier som drabbas hårdast av acne. Har han ont av finnarna kan det kanske vara en idé att ta bort dom och sedan badda med koksaltlösning. Var försiktig bara, tänk på att de lätt får ärr :)

Annons:
[Trollbjörken]
2015-09-27 19:33
#7

Min såg nästan exakt ut så i den åldern, kom fram till att hon inte tålde spannmål…Så mitt tips skulle vara att testa att byta mat till nått helt utan spannmål, och bada med aloeveraschampo.

[Wilbur]
2016-09-13 23:06
#8

Hur har det gått för din lille grabb? Har dessa otäcka utslag försvunnit eller ni tampas fortfarande med dom? :o

Upp till toppen
Annons: