Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1587 ggr
[AdisochMolly]
9/5/15, 10:10 PM

Skaffa CCD

Hej! Vi är lite inne på att skaffa en CCD men jag skulle vilja ha svar på några frågor: Hur mycket kostar dom i mån? Hur är dom med småbarn? Kan dom vara ensamma en stund? Hur är dom med andra hundar? Är dom känsliga för kyla/värme? Plus all mer info jag kan få om dom! Mvh Adis

Annons:
Fridaaaa
9/5/15, 10:16 PM
#1

1. Beror helt på vilken mat du har, försäkring mm :) 2. Individuellt 3. Träningssak 4. Individuellt/Träningssak 5. Vissa mer andra mindre men lättfrösen ras skulle jag säga och kan bränna sig på sommaren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AdisochMolly]
9/5/15, 10:28 PM
#2

Jo jag förstår att det är inviduellt men jag tänkte mer hur era hundar är och hur mycket dom kostr i månaden! :-)

Fridaaaa
9/5/15, 10:34 PM
#3

Jag ger under 300-400 kr per månad för min puffblandning med mat, försäkring och tuggben :) Köper 15 kg färskfoder för 345 kr. Räcker ca 6 månader till henne :) Min renrasiga ccd betalar svärmor försäkring, hennes hund så vet inte vad det ligger på. Ungefär samma matkostnad som min andra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AdisochMolly]
9/5/15, 10:56 PM
#4

Ok tack så mycket!

[Patricia1993]
9/6/15, 12:09 AM
#5

En liten ccd tycker jag inte är speciellt dyr i månaden, några hundra får man räkna med i mat beroende på vilket foder man väljer att ge. Försäkring likaså, finns försäkringar som är lite dyrare än andra beroende på vilket bolag man väljer och vad som ingår i försäkringen. Våra ccd har aldrig varit riktigt förtjusta i småbarn men tror det beror på att småbarn är väldigt oberäkneliga och hundarna har inte vetat var de har dem någonstans vilket har skapat en osäkerhet/rädsla hos dem. Men får de vänja sig med små barn dvs att det finns småbarn i familjen så brukar det gå bra. Våra ccd har alltid haft svårt för att komma överens med andra hundar som de inte känner så väl, upplever att de gärna vill visa vem det är som bestämmer osv men det har gått bra att introducera nya hundar till flocken :-) Jag är uppväxt med tre stycken kineser (nu har vi bara en kvar i livet). Våran första tik som blev 14 tyckte aldrig om att vara ensam hemma utan stod alltid och yla och gnällde när vi inte var hemma men våra andra två däremot har aldrig brytt sig det minsta när de varit ensamma hemma. Jag upplever att våra kineser har varit tåligare mot värme än vad tillexempel mina storpudlar har varit på sommaren. Kineserna har alltid älskat att få ligga och sola ute på altan medan pudlarna aldrig någonsin skulle få för sig att lägga sig i solen. När det kommer till kyla så upplever jag att det har varit väldigt känsliga, framför allt om tassarna. På vintrarna när det varit över 10- minus ute kan vi ej gå promenader utan de vill endast springa en snabbis nedanför trappen och kissa. Det var det som jag tyckte kunde vara tråkigt med nakenhundarna att på vintrarna blev det aldrig några långa härliga promenader :-/ Att ha skor på hundarna är ju ett alternativ men det har vi aldrig haft och det känns som att det är lite försent att börja vänja en 10 årig hund med skor nu. Alla våra tre kineser har varit olika i sättet, ingen har varit den andra lik :-) Det enda som de haft gemensamt är att de haft lite ostabilt psyke. Men aveln idag ser annorlunda ut mot vad den gjorde för sisådär 15 år sen när vi skaffade våran första. Idag vet man ju att det förekommer en hel del ostabila individer inom rasen och man är därför noggrannare med vilka individer man väljer att avla på.

[AdisochMolly]
9/6/15, 7:42 AM
#6

Tack för ett jätte bra svar! Men vad tänker du på när du säger ostabilt psyke? :-)

Annons:
[Petitua]
9/6/15, 8:23 AM
#7

Ska du skaffa en CCD så se till att hitta en uppfödare som inte bara avlar på exteriören/utseendet. En del vill bara ha fram ett "perfekt" utseende på dem för att vinna vid utställningar och bryr sig därför inte lika mycket om psyket. Därför finns det en hel del instabilitet, dvs. ostabilt psyke i rasen 

Uppfödaren Irén Arvidsson på kennel Qigous* i Borås anser att psyket är lika viktigt. Av henne har jag fått min drömhund Isaac. Han är både vacker, mjuk och följsam. ❤️

*Qigous är kinesiska för Underbar hund.
Qi betyder både underbar och livskraft och gous betyder hund. 😍

[AdisochMolly]
9/6/15, 9:03 AM
#8

#7 Det ska jag absolut tänka på! Borås ligger faktiskt bara 1,5 timmar från mig så om jag bestämmer mig för att köpa en CCD så blir det nog därifrån isåfall! ;-)

[Petitua]
9/6/15, 12:56 PM
#9

Jag kan väl säga så här också: lika noga som hon är med hundarna, lika noga är hon med köparna. Även det vittnar om hennes seriositet.

Fridaaaa
9/6/15, 1:01 PM
#10

Det är tur att psyket har blivit mycket bättre på CCD senaste åren :) 
Innan upplevde jag dem som mycketmer nervösa,rädda mm, men ändrat bild helt av dem nu och tror många uppfödare förstår allvaret med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AdisochMolly]
9/6/15, 5:22 PM
#11

#9 Jo men absolut! Om det en seriös uppfödare så är det självklart att hon kollar vart hennes hundar hamnar! :-) #10 Jag har bara träffat några få stycken men det har varit typ 7år mellan dem och jag kan faktiskt bara hålla med! Dom yngre (dom som är födda senare) är faktiskt trevligare än de äldre! :-)

[Petitua]
9/6/15, 6:08 PM
#12

#10 Jag håller med dig om det. Min formulering om "en hel del instabilitet" var lite slarvig. Men jag känner till två uppfödare bara i min egen närhet som inte bryr sig om mentaliteten. De finns de också och därför bör man vara noggrann i sitt val av kennel.

Fridaaaa
9/6/15, 6:52 PM
#13

#12 Ja tyvärr finns det såna uppfödare med :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Wilbur]
9/7/15, 5:12 PM
#14

Hur mycket kostar dom i mån? -Räkna 800 kr/hund iallafall. Hur är dom med småbarn? -Jag har en som hatar, en som älskar och en som accepterar. Alla är uppväxta på olika ställen :) Kan dom vara ensamma en stund? -Mina är hemma när jag jobbar. Hur är dom med andra hundar? -Mina är mest klängiga och leksna Är dom känsliga för kyla/värme? -En av dom är. Alla är PP.. Lite extra: (Mest för att detta inte var något jag visste eller fick veta när jag skaffade mina) - Ett att tänka på med kineser är att de är så sju-in-i-bänkens jäkla envisa när det gäller saker de verkligen vill (inte alltid i negativ bemärkelse) och de kör gärna med sina ägare om de inte är tydliga ledare. - Hanarna har ofta en tendens att vilja markera inomhus, MÅNGA med kineser tvingas ha kisskydd 24/7 inomhus. - Bara för att de är nakna hundar är de inte nödvändigtvis lätta att sköta, alla har olika hud precis som människor. Acne, pormaskar, torrhet, exem är exempel på relativt vanliga hudproblem. - Powder puffarna hamnar i något som kallas "tovåldern" (jag själv föredrar att kalla den "shit-my-god-nu-rakar-jag-snart-ner-skiten-åldern") Det är när valppälsen byts ut mot den lite grövre vuxenpälsen. Då knutar det sig något så in i vassens mycket att de måste badas, gärna flera gånger i veckan, för att ens hålla pälsen lidlig. Det är hemskt och det är under en låååång period! - Shampo/balsam som många på utställningar använder till puffar: PurePaws, Lazer Lites, K9, och PCL. Aldrig, ever, någonsin använda människoprodukter. - Nakenfisarna fattas ofta tänder, så ofta att veterinären reagerar om den nakna har ett FULLT bett. - De gör många märkliga ljud och har lätt för att yla, speciellt om man inte är hemma. - Det är de mest kelsjuka hundarna i hela världen.

[Agilitypuffen]
9/9/15, 7:09 PM
#15

Min kostar

försäkring 2880/år

mat: 250 mån (BARF)

träning: ca  8000/år (kurser, hyra hall/egna inköp, ev tävlingar/medlemskap I klubb)

hundvakt ibland ca 500/mån

Jag har redan köpt alla tillbehör så räknar inte med det annars kostar det ju en del :) Allting jag har köpt har gått på kanske 5000kr (täcken, Koppel, bädd, klotång osv)

pälli
9/10/15, 9:04 AM
#16

Hur mycket kostar dom i mån?
Min tös (försäkring och mat) kostar dryga 550 kr i månaden.
**
Hur är dom med småbarn?**
Det blir vad man gör dom till. Sedan spelar generna in också, köp av en bra uppfödare är alltid att rekommendera.
**
Kan dom vara ensamma en stund?
**Alla hundar kan vara ensamma en stund med träning.

Hur är dom med andra hundar?
Det blir vad man gör dom till, bra gener spelar in även här.
**
Är dom känsliga för kyla/värme?**
Ja.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: