Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1157 ggr
MoaE
5/19/15, 8:47 PM

Är det elakt?

Vi har en puff pojke på drygt året som har väldigt svårt hjärtfel och det är ett under att han fortfarande är i livet.. Enda sedan han var liten har han varit väldigt rädd men det blev mycket bättre ett tag eftersom vi jobbade på det dagligen. Vi jobbar fortfarande på det dagligen men på senaste tiden har jag känt att det eskalerar trots det. Finns endast en plats där han kopplar av ordentligt och det är i min säng. Han har inte ont av hjärtfelet och har energi men vi har länge haft i tankarna att det troligtvis gör att han känner sig svagare ändå och att han därför är så rädd trots träning. Nu mer kan vi inte ta med honom till folk och måste i princip hålla i honom då det kommer folk hit, annars springer han fram och nafsar i benen. Vi misstänker att det kan vara så att han pga att han känner sig svagare går till attack för att inte själv bli attackerad. Vi håller på med DP och gör alla möjliga ljud och kroppskontrolls övningar för att få upp självförtroendet utan resultat. Han börjar ofta skälla något otroligt utan anledning som om det skulle vara någon vid dörren för att sedan springa och gömma sig unde soffan. På promenader är han riktigt hetsig trots massor av träning. Vet inte riktigt vad jag ska göra, jag känner att han inte kan må bra av att vara så rädd och stressad. Är det elakt att ha kvar honom i livet med tanke på det beteendet som kanske orsakas av det svåra hjärtfelet? Eller vad anser ni att jag bör göra? Tanken på att inte ha kvar honom gör mig gråtfärdig men jag vill det som är bäst för honom.

Annons:
Rafflan
5/19/15, 8:53 PM
#1

Jag tror inte hjärtfelet är problemet. Antingen är det spökålder eller så är det nåt i erat hem som gör att han inte mår bra.
Ni kanske har andra hundar som stressad honom? eller små barn? eller för mycket liv och rörelse?

MoaE
5/19/15, 9:41 PM
#2

#1 Kanske kan det vara spökåldern lite, han kan backa undan under soffan till och med när jag kommer ibland trots att han vanligtvis är som ett plåster på mig. Vi har en valp men henne gillar han, de både leker och sover tillsammans, hon får honom att slappna av många gånger. Inga småbarn eller annat livligt i här hemma.

Rafflan
5/19/15, 11:39 PM
#3

Kollar hos veterinären? så det inte är något fel på ögonen kanske?

Det kan iaf inte bero på hjärtfelet, dem "känner inte av" felet om inte hjärtfelet blivit sämre/hunden är döttssjuk eller liknande.
Beteende problem är något annat, och endel har problem med kinser och problem beteenden så verkar finnas sånt inom rasen.

Så innan du avlivar hunden tycker jag du ska utreda hjärtat ordentligt hos veterinären och är det inte sämre så tycker jag du bör prova låna ut hunden till någon, kanske uppfödaren? eller uppfödaren vet någon? och se om beteendet blir bättre.

MoaE
5/20/15, 9:33 AM
#4

#3 Hjärtfelet är kollat med ultraljud och han fick då diagnosen att han endast har dagar/veckor att leva, detta var i augusti. Och hjärtat växer hela tiden på honom så det hjärtfelet bör vara sämre nu. Har haft tanken på att kolla upp ögonen då hans mormor fått avlivas just pga det.. Uppfödaren är dessvärre släktingar till oss i Finland så han har varit tillbaks dit och där blev allt bara värre. Tyvärr använder uppfödaren metoder som inte alls skulle funka, han behöver possitiv förstärkning och inte bestraffningar… Får ta och kolla upp ögonen och kontakta någon som kan analysera hans beteende.

Rafflan
5/20/15, 12:50 PM
#5

Kolla upp ögonen och hjärtat. Är dem inte sämre tror jag beteendet är ett beteende problem och inte relaterat till hälsan.

Så himla tråkigt att höra att ni köpt en ung hund och får så kort tid ihop :'(

Cahira
5/20/15, 9:58 PM
#6

Testat DAP?

Nej det är inte elakt att förkorta ett lidande om det känns som ett icke värdigt liv. Det är trist men ni har ju varit beredda ett tag. Finns kanske fler saker att testa men nej det är inte elakt om ni kommer fram till det beslutet. 

Stor kram!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MoaE
5/20/15, 10:37 PM
#7

#6Tack för förståendet! Kram🤗 Han har haft adaptilhalsband, hjälpte inte alls och skapade bara stora tovor i pälsen tyvärr :/

Det går så upp och ner, med oss är han ibland världens underbaraste och hur go som helst. Men det kan snabbt slå om och han blir ett litet "monster".. Får nog testa ytterligare saker innan jag kan ta det tuffa beslutet.

Cahira
5/20/15, 10:42 PM
#8

#7 Digger har blåsljud på hjärtat som förvärrats så jag står själv mellan bra dagar och mer slöa dagar. Det är inte lätt och jag lider med dig enormt. 

Monsterhet kan vara tonårsgrejer, min ettåring är ett monster vissa dagar så du kan absolut vänta ett tag. Men du känner din hund bäst och magkänsla om det bara är konstiga tonårsgrejer eller om det är djupare än så. Undersöka hjärtat en gång till och kolla förändringar kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MoaE
5/20/15, 10:56 PM
#9

#8 Hjärtfelet gör ju att hans hjärta fortsätter växa. Så att undersöka hjärtat ytterligare en gång skulle bara ge svar på det vi redan vet, att hjärtat växer. Får nog bara vänta och se om det har med tonåren att göra samtidigt som vi fortsätter jobba på det så gott det går.

Cahira
5/20/15, 10:59 PM
#10

#9 Stor kram! Det är inte lätt beslut och jag stöttar er när dagen kommer. Även om det är 15 år bort.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Animustassar
5/25/15, 10:17 AM
#11

Nej det är absolut inte elakt. 
Men är det så att hjärtat inte slutar växa så kan det väl vara så att det tränger undan andra organ i bröstkorgen vilket då i sin tur ger honom smärta. Så om inte för nån annan anledning så en tur till veterinären för att kolla om han har ont. Smärta kan ju utspela sig genom "omotiverad" rädsla.
När ni vet att det är uteslutet då kan man ju börja fundera på om det är spökålder, riktig rädsla etc. 
Annars så adaptil går att köpa som plugg att sätta i eluttaget funkar bättre än med halsband.

// Jenny and the tassiliciousCool

[Grodhopp]
6/4/15, 5:34 PM
#12

Jag tycker det låter väldigt mkt som spökålder och beteendeproblem, men visst kan smärta spela in! Detta är ingen kritik eller så utan jag har varit med om liknande beteenden hos en hund jag hade, och jag gjorde i princip alla fel pga min egen rädsla…. Att hålla i hunden när det kommer folk kommer göra rädslan/utfallen värre. Det är isf bättre att hålla hen kopplad och tex ge kommando sitt/ligg i närheten av besökarna men på ett bra avstånd. Då kan hunden inte bita och kan känna sig tryggare av att veta att det inte är dennes uppgift att försvara hemmet. I mitt fall blev det bättre av att jag visade att dörren var mitt område, och där behövde inte hon vara. Passivitetträning tror jag också kunde hjälpa lite, ibland glöms det bort mitt i alla kontaktövningar och övrigt :). Tydliga regler kan säkert hjälpa, lycka till och hoppas det går bra, förstår att detta är en jobbig situation

MoaE
6/4/15, 11:26 PM
#13

#12 ute när vi möter folk/hundar brukar jag säga åt honom att hoppa upp på en sten/sätta tassarna mot ett träd så får han tugga torkat kycklinghjärta medans de passerar. Har försökt det där med att visa att dörren är mitt område men han är så smidig, han kommer alltid på något.. :/ Hue visade du det?

Annons:
[Grodhopp]
6/5/15, 12:39 AM
#14

Jag använde mig av kroppsspråk, alltså gick själv så jag hade ryggen mot dörren, gick framåt mot hunden så hon backade. Kunde även visa med handen och tex säga "gå in" eller "gå bort därifrån" men oftast bara kroppsspråk. Sen upprepade jag det hela tiden. En bädd är bra att visa dem till, min nuvarande springer först och skäller sen när jag sagt till springer han i full fart till sin säng och ligger där i spänd förväntan. Mn det är inte alltid han ligger kvar så vi har barngrind med jag brukar stänga in han bakom om någon som är hundrädd kommer tex.

[Petitua]
6/25/15, 7:47 AM
#15

#0 PM till dig Askmolnet ❤️

Upp till toppen
Annons: