Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1240 ggr
r8ttanz
4/14/14, 3:22 PM

Hjälp med Bl.a. Aktivering

Hej Jag har en hane på lite mer än 1 och 1/2 år gammal. Han är i allmänhet väldigt försiktig och kan vara rädd för små saker men ibland är han jätte tuff och inte rädd för något. Han har ofta svårt att koncentrera sig när vi tränar och tappar snabbt intresset, han är även väldigt försiktig när man är ute på promenader och det känns som om han bara längtar efter att få komma hem igen. Dem två "problemen" jag behöver hjälp med är att hur ska jag få honom att bli lite mer modig och det andra är att hitta någon rolig aktiverings lek/ övning som han kan tycka är roligt så att han inte bara ligger inne i soffan hela dagen! Tack för svar

Annons:
Cahira
4/14/14, 10:50 PM
#1

Börja med dog parkour, att träna balans ger självförtroende samt kan göra promenaderna roligare så hunden uppskattar det mer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
4/18/14, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Precis som Cahira säger, börja med balansövningar. När du gör det ska du alltid ha sele på, INTE halsband. Det är en säkerhetsåtgärd om han skulle ramla ned, så han inte skadar nacken. Man ska vara försiktig med parkour när det är vått & regnigt eller snöigt & halt.

Börja med att låta honom hoppa upp på t.ex. kanten på en sandlåda och låt honom balansera sig runt. Mycket beröm och mycket godis.  Som kommando när han ska balansera på en stång, ett kullfallet träd, ett balansredskap i lekpark m.m. så säger jag ett hurtigt "balance"

Här hittar du sidan till Dogparkour om du vill lära mer. De finns också på Facebook under samma namn.

[Nude]
4/18/14, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här tränar vi med balansboll. De är mycket billiga nu för tiden.

Först var han rädd för bollen, så jag började med att lägga godis på toppen.

Nästa steg var att träna honom att bara lägga framtassarna på bollen. (Att lägga tassarna på ett objekt ingår i parkour.)

Sen satte jag mig på en liten pall och höll fast bollen med knäna. Bakom stod en fåtölj. Sylvester fick hoppa upp i fåtöljen och därifrån har vi jobbat oss vidare.

Idag vågar han att hoppa upp på bollen direkt från golvet och stå kvar med jag låter bollen vibrera. Då tränas en massa små muskler i bålen också.

Tyvärr kan jag inte både hålla koll på boll och en kamera när han står på den, så det har jag ingen bild på.

[Nude]
4/18/14, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu jobbar vi med prassliga underlag. Det är också en bra övning för osäkra hundar.

Jag använder en skokartong. De har alltid det där prassliga papperet inuti.

Först fick han bara bekanta sig med kartongen. Sen fick han ställa framtassarna på den. Därefter var det dags att stå med alla fyra på kartongen. När det här satt var det läge att öppna locket.

Idag ställer han sig med framtassarna på prasslet, men han vågar ännu inte gå i med alla fyra. När jag försöker, så går han bara rätt igenom och han får jättemycket beröm för det.

[Nude]
4/18/14, 8:34 AM
#5

Det är inte långa stunder man tränar. De kräver jättemycket koncentration från deras sida. Jag skulle tro att vi är igång 3-4 minuter per omgång, ibland mindre. Om vi kastar boll på fotbollsplanen, skulle han kunna hålla på i en evighet. Det tillåter inte jag. 10m minuter räcker gott och väl (för mig om inte annat…). Det är viktigt att det alltid är du som börjar och avslutar både träning och lek.

Hitta ett godis som han älskar. Är mat ingen stor grej för honom, så ta fram den leksak han gillar bäst och ge honom den så fort han gjort något av det du önskar. Låt honom ha den en kort stund och ta sen bort den och fortsätt träna. Gör han fel, backa ett steg och gör om. Det är ofta vi ägare som är otydliga, så vi får bra träning i tydlighet.

Lycka till!

Jag har en nyfiken osäker hund som beter sig så som du beskriver. Rädd för det okända, men han kan också ge intryck av att vara tuff. Den där tuffa attityden är mest ett uttryck för osäkerheten. Skäller de så är det för att skapa avstånd till det där "farliga". De säger "håll distansen.. kom inte hit…"

r8ttanz
6/16/14, 7:15 PM
#6

Tack så jättemycket för svaren:)

Annons:
[Nude]
6/17/14, 10:12 AM
#7

#6 Hur har det gått för dig och din hane? Berätta gärna lite om hur det är nu?

r8ttanz
7/1/14, 11:38 AM
#8

#7 Jag har börjat träna parkour med honom och det tycker han är jätteroligt, jag har även gjort övning med lådan och det har gott ganska bra. Han har blivit mindre rädd och mer modig, nu för tiden vill han hälsa på varenda hund som går förbi, det är kul för jag har verkligen märkt skillnad. Han älskar också att gå på långa promenader nu för tiden och det är nästan tvärtom nu istället för att vilja gå hem hela tiden vill han bara gå längre och längre

tack så jättemycket för tipsen:)

[Nude]
7/2/14, 9:27 AM
#9

Vad roligt att det funkar och tack för att du berättar. 🙂

Fridaaaa
7/2/14, 9:32 AM
#10

Roxy var feg med att hoppa upp på saker och sånt innan som valp, men sedan när jag började mer och mer med dogpakour (lätt att anpassa efter ålder och erfarenhet) och då blev hon mer och mer modig kring det och nu älskar hon det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
7/2/14, 9:39 AM
#11

#10 Ja, så blir det. Jag har fått en helt annan hund genom alla dessa självförtroendestärkande övningar. Idag hälsar Sylvester på andra hundar vid möten som ingenting och går vi bara förbi, så går han bara förbi.

Fridaaaa
7/2/14, 9:45 AM
#12

#11 Är verkligen toppen! Kör på det i skogen med stockar, stubbar, stenar mm och så i stan då på olika sätt 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: