Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1851 ggr
[Nude]
4/4/14, 5:42 PM

Bekämpa fästingarna GIFTFRITT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Fästingar finns främst i Sveriges södra delar, men de trivs även längs Östersjökusten, ungefär upp till Umeå.

2. Finns det gott om rådjur finns det mycket fästingar. Ett enda rådjur kan vara värddjur till så mycket som 2000 fästingar. (Gäller även får.)

4. Normalt vaknar fästingarna i april och håller igång en bit in i november. Piggast är de i maj-juni och augusti-september.

5. De tre fästingburna smittorna är Borrelia, Anaplasma och TBE. Läs mer om de tre sjukdomarna hos hunden på Cityveterinären.

Skydda hunden kan man göra på många olika sätt. Det finns mer eller mindre giftiga sprejer, halsband, brickor och dosor och det finns bärnsten, vitaminer m.m. att köpa. Här tar jag upp ett GÖR-DET-SJÄLV.

Kanske funkar det, kanske funkar det inte… men det är garanterat ofarligt och dessutom väldigt billigt.

Koka en halv dl torkad timjan i en halv liter vatten. Sila bort allt timjan och häll en halv matsked vitvinsvinäger i vattnet. Förvara vätskan i en sprejflaska i kylen. Spreja hela hunden varje morgon! ☀️

Receptet här ovan har jag också hört av en vän som sa att hunden går omkring och luktar soppa om dagarna, men det funkar… 🙂

……….Huvuddelen av texten är hämtad från Härliga hund, 23 april 2013.
Bilden lånad från Hundvett.com

Annons:
Fridaaaa
4/4/14, 5:47 PM
#1

Ja fästingar är inga roliga djur.
Jag vet inte alls vad jag ska ha till våra hundar iår, då jag inte tänker ha gifter, halsband är uteslutet nu när vi har två hundar, bricka går inte eftersom de inte har halsband/sele på sig i trädgården, så vet inte alls 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
4/4/14, 5:48 PM
#2

Fy vad äckliga dem är. Tack och lov har jag bara sett tre styckna i hela mitt liv. Hoppas Spike slipper.

[Nude]
4/4/14, 5:56 PM
#3

Jag har i tidigare inlägg om fästingar skrivit om blandningen E-vitaminolja och Tee trea oil. En blandning jag själv tyckte var oslagbar. Det har då kommit kommentarer om att Tee Trea är giftigt för hundar och jag blev förstås orolig.

I artikeln "Giftigt för hunden" står det att "vissa hundar kan reagera på Tee-trea olja, men att det är mycket ovanligt. Tee-trea olja är dessutom vanligt i produkter för just hund och skulle hundar i allmänhet reagera nämnvärt på det så skulle det inte finnas så många hundprodukter med det ämnet."

Fästingen kräks ut sitt gift av olja, säger någon. Det jag läser mig till när det handlar om fästingar är att risken för det är stor vilken metod man än använder. Med andra ord är det viktigaste att man noggrant går igenom hunden, så att de små odjuren aldrig hinner sätta sig. 🤢

[Nude]
4/4/14, 6:04 PM
#4

#1 Vad är det för fel på att testa timjansoppa?  Inlägget tipsar om ett giftfritt alternativ. 😉

Fridaaaa
4/4/14, 6:07 PM
#5

#4 Vill inte ha någon man behöver spraya dagligen. Passar inte oss helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
4/4/14, 6:14 PM
#6

#4 Jag tänkte att du har en pälsad hund och att det skulle var lätt att gå över med sprayflaskan. Hoppas du hittar nåt bra. Det är inte lätt… jag vet det!

Annons:
Fridaaaa
4/4/14, 6:17 PM
#7

#6 Ja vi kollar igenom henne varje dag men superlätt att missa.
Vill gärna ha något som inte behöver sprayas på eller liknande dagligen, lätt att glömma samt då inte riktigt passar oss hmm ja det är riktigt svårt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
4/4/14, 8:13 PM
#8

Inne på Hundar iFokus ligger det en riktigt bra artikel om
GIFTFRIA ALTERNATIV MOT FÄSTINGAR.

[Wilbur]
9/17/16, 10:14 AM
#9

I senaste laget kanske eftersom det är september! Men med tanke på att Loke fick sin första fästing i februari i år så lyfter jag denna ändå!  :)

Upp till toppen
Annons: