Hälsa och sjukdom

Porer

2013-06-26 21:29 #0 av: madeleinepa

Har en kinesisk nakenhund på 6 år. Han har alltid haft jätte mycket porer på hela hans kropp. Har era hundar det? Eller har dom haft det och ni har kunnat göra något åt det?

Har tänkt om det är när alla klappar han kommer det ju fett från händerna som gör att hans hud blir fet. Men ibland kan hans hud vara torr också.

Anmäl
2013-06-26 21:53 #1 av: Snovit79

Porer har man över hela kroppen, vi människor med. :) Antar att Du kanske menar lite grövre porer (större) som kanske har pormaskar i sig. 

Vår hund har lite grövre på rumpan/låren som kan ha pormaskar, men de går bort med peeling/scrub i duschen. 

Prova att scrubba hunden och sedan smörja in direkt efter duschen med olivolja. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2013-06-27 20:30 #2 av: madeleinepa

#1 okej, tack för tipset! Ler

Anmäl
2013-06-28 16:10 #3 av: [Nude]

Här inne har jag fått tipset att blanda socker med olivolja som man skrubbar hunden med innan badet. Det ska egentligen sitta en stund, men jag låter honom gå i baljan direkt. Om du har mycket problem med stora porer, så kanske du ska försöka låta det sitta lite innan du tvättar honom.

Ibland masserar jag in lite olivolja om han känns väldigt torr.Har jag putsat skinkorna med trimmerns så smörjer jag med aloe vera-gel istället för olivolja efter badet.

Anmäl
2013-06-28 22:35 #4 av: Forest

Min syster tvättar med skrubbvantar för att ta bort både död hud och förebyggande för porer. Hon gnuggar inte hårt med dom utan schamponerar med dom på sen smörjer hon in henne efter badet med olja. Ska tipsa om bode socker med olivolja och pejling fast hennes hund har nu mera nästan inga porisar.

Lite ot men kan foder har något med porer o göra?

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2013-07-05 13:28 #5 av: Banankaka320

Hur ofta tvättar du hunden? :)

Anmäl
2013-07-05 23:19 #6 av: madeleinepa

#5 Var tredje vecka oftast väl, men det är olika :)

Anmäl
2013-07-06 11:15 #7 av: Banankaka320

Okej, testa varje vecka. Min stinkbomb behöver badas varje vecka :D

Anmäl
2013-07-08 00:35 #8 av: madeleinepa

#7 Blir inte hans hud jättetorr då?

Anmäl
2013-07-08 00:54 #9 av: Snovit79

#8 Nej, och skulle det vara så - så smörjer man ju efter badet. Vår duschar en gång i veckan med shampo (& scrub), men jag duschar av hans tassar och mage oftare för han kissar på sig själv så det stinker kiss annars.

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2013-07-10 20:52 #10 av: Banankaka320

Isåfall kan man smörja in hunden, eller ge hunden oljebad innan badet. (Smörj in hunden i olivolja och låt den stå i en kvart och bada sen :))

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.