Annons:
Etikettbild-video-trådar
Läst 5248 ggr
Intehärutandär
2013-06-09 12:33

Bild på frisk hud.

Jag satt igår kväll och skulle 'googla' på frisk hud på CCD. Och fick inte fram en enda. Bara dålig och en på före-efter foderbyte, men otydligt. 

Har inga bekymmer med min hunds hy mer än enstaka finne sedan start, fast jag har också en mörk hund så det kan vara svårt att upptäcka har jag märkt. Därav min sökning.

Skulle vara väldigt intressant att se hur en CCD ska se ut om den är korrekt; utan finnar, pormaskar och torr hud. Mörk som ljus hy.

Har Ni några friska eller kanske före-efter, så släng in dem här.  Skriv gärna om det var före-efter foder, krämer, shampo, antibiotika osv.

Annons:
[[Mellebelle]]
2013-06-18 12:52
#1

Putt vill oxå veta :)

Intehärutandär
2013-06-18 14:46
#2

Verkar dåligt med friska hundar. :-/

[typellisch]
2013-06-18 18:14
#3

Jag tycker Molly har bra hud fast hon har pormaskar. Finnar har hon inte men pormaskar i massor. Men nu ville du inte ha en hud-bild med pormaskar :P Det är ju trots allt VÄLDIGT vanligt att Nakenhundarna har pormaskar.

Intehärutandär
2013-06-18 19:23
#4

Är det vanligt, så är det normalt? Vad säger en domare på en utställning om huden t ex? Jag har noll koll. Har synat vår och kan lägga in bild då jag sitter vid datorn nästa gång. Han har lite pormaskar på rumpan, eller längst upp på utsidan av låren har jag sett nu. Fast de försvinner med peeling. Och han är sommar-mörk nu så de syns bara om man synar hans porer. Men Du gjorde ju ett foderbyte pga klåda? Då tog Du kanske före-efter på Molly? (oj, många frågetecken. :-) )

[typellisch]
2013-06-18 19:27
#5

#4 Jag tror de som sysslar med utställning verkligen sliter för att få en hud utan pormaskar. Jag syftade mer på sällskapshundarna :) Hehe, var lite otydlig.

Ja, jag gjorde foderbyte pga klåda men jag skämdes så mycket över hennes hud så ville inte fota den i närbild. Synd då jag nu inser att det inte var mitt fel utan fodrets fel och jag borde ha tagit bilder :/ Men ja.. hon hade bita bölder i nacken och hon stank också. Nu har hon tyvärr lite ärr av det :( Så mycket son hon kliade och jag klämde för att få bort dom. Så tänk er vita, små bölder (lika stora som två pormaskar typ) och en stank som påminde om …. soptipp kanske? Så jämför man hennes pormaskar med de vita bölderna så bryr jag mig inte om pormaskarna helt enkelt. Men visst hade det varit roligt att ha en perfekt hud på sin hund men men :)

[[Mellebelle]]
2013-06-18 20:11
#6

Vad är det som gör att nakenfisen får pormaskar osv? Har alla hundar det fast man inte ser det då? Har dom det hela sitt liv eller försvinner det nån gång? Vad är det bästa man kan använda att hålla dom borta?^^

Annons:
[typellisch]
2013-06-18 20:14
#7

#6 Vissa har det bara i valp- och unghundslivet vad jag hört. Som det kan vara för oss när vi är tonåringar :) Resten av frågorna kan jag inte svara på ;)

Intehärutandär
2013-06-18 22:33
#8

#5 Du var nog inte otydlig. Tänkte mer att någon slags "mall" måste ju finnas. Jag har inga andra nakenhundar att jämnföra med. Hans syskon bor lite långt bort, men jag minns att hans syster har några finnar precis som vår. Spike har alltid haft 1-3 finnar i nacken under håret, så jag tar dem som värme-utslag mer. Någon annanstans har han dem inte. Stackars lilla Molly, men tur att Du kunde fixa det själv. Hudproblem och allvarliga allergier finns hos pälsraser med. Det var någon i denna grupp som la upp en hemsk bild som fastnat på min näthinna. En ljus tik som de tagit över. Hon var på första bilden täckt i finnar (bölder) och hade långa klor som gick runt. Så fanns en efterbild. Men just den första kan jag inte släppa.

Intehärutandär
2013-06-18 22:39
#9

#6 Jag vet inte heller riktigt, men kan tänka mig att porerna täcks för de inte har päls som lyfter upp skräpet. Min har bara päls på huvud (tuppkam) och glest på nosen. Fötter och svanstipp. Resten av kroppen har han bara enstaka. Jämfört med oss människor som faktiskt har hår och fjun över hela kroppen. Mer eller mindre. Man kan hjälpa utslag av finnar m.m genom bra kost för känslig hy, bra shampo -gärna aloevera eller tea tree innehåll. Peela/scrubba regelbundet och smörja med t ex olivolja eller någon salva som är så ren som möjligt (dvs så få produkter i som möjligt - ingen parfym t ex).

[typellisch]
2013-06-18 22:52
#10

#8 Ja, Mollys nakenbror (det vart 2 nakenhundar och 2 puffar) bor i Norrland och jag i Sthlms län så lite svårt att veta hur han ser ut.
Jag gav nästan upp där ett tag.. jag ville verkligen inte åka till en veterinär med en valp på 9 veckor :( Jag gav Royal Canin en chans men det gick inte, vart inte bättre så bytte till Acana och problemen minskade radikalt men när jag bytte till färskfoder försvann även lukten och allting! Men nu har hon fula ärr :( Men men, huvudsaken att det vart bättre!

Nej vad hemskt :( Förstår att en sådan bild sätter sig!

Intehärutandär
2013-06-18 22:57
#11

Nej, det är inte lätt att veta då man inte ser andra nakenhundar. Därför denna tråd. Vad är normalt, vad är vanligt, vad kan man hjälpa lätt själv osv. Sådana frågor måste alla haft någon gång.

[typellisch]
2013-06-18 23:03
#12

#11 Ja men oja! Man är ju jätte förvirrad i början. Finns det något ställe man kan lämna in sina Nakenhundar för att ge dom bra hudvård, så som det finns pälsvård? 🤔 För företag som trimmar en pälshund kan nog ge bra tips osv medan vi måste lösa detta själv lite. Läsa på, fråga, Googla och söka information.

Jag kan ju lista mina favorit produkter:

  • Aloe Vera Gel.
    Så hög procent Aloe Vera som möjligt. Bra att smörja in dom med på vintern och efter bad om det behövs. Kan även förvara i kylskåp och använda vid insektsbett och solsveda.

  • Olivolja.
    Smörja in 10-15 minuter innan bad gör susen för huden, samt smörja in under bad efter schamponeringen.

  • Färskfoder samt råa tuggben.
    Lite protein som kan minska klådan. Sedan är fodret så naturligt som möjligt så det underlättar problemhud väldigt bra.
    Pressade vita tuggben innehåller ca 85% protein och för mycket protein kan ge klåda. Det gjorde det på min hund! Vart stor förändring när jag tog bort dom. Råa tuggben kan även minska tandsten har jag hört, det slipar naturligt på tänderna. Samt bra för plånboken!

  • Laxolja.
    Bra för huden, muskler och leder, hjärta, trampdynor och klor.

  • Undvik kläder så gott det går.
    Huden måste andas, det hjälper mycket åt oren hud.

Det är väl de tips jag har :)

Upp till toppen
Annons: